ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کره شمالی به سوریه و میانمار تجهیزات نظامی موشکی و شیمیایی صادر کرده است

کره شمالی با نقض تحریم‌های شورای امنیت و استفاده از مدارک جعلی، اقلام ممنوعه از جمله زغال‌سنگ صادر می‌کند. در این مدارک، کشور عرضه‌کننده به‌دروغ چین یا روسیه ثبت شده‌بود.

کره شمالی در ماه‌های اخیر به دلیل پیگیری برنامه هسته‌ای‌اش تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار گرفته است. اما بنا به یک گزارش محرمانه از سوی ناظران مستقل سازمان ملل، این کشور در ۲۰۱۷ توانسته با نقض تحریم‌های سازمان ملل ۲۰۰ میلیون‌دلار از صادرات اقلام ممنوع در این تحریم‌ها درآمد کسب کند. این ناظران پیونگ‌یانگ را به ارسال تجهیزات مربوط به موشک‌های بالستیک و سلاح‌های شیمیایی به سوریه و میانمار نیز متهم می‌کنند.

جمعه ۲۲ دسامبر، شورای امنیت سازمان ملل کره شمالی را تحریم کرد

به ادعای خبرگزاری «رویترز» که به نسخه‌ای از این گزارش محرمانه برای شورای امنیت سازمان ملل دست یافته، کره شمالی به روسیه، چین، کره جنوبی، مالزی و ویتنام با استفاده از مدارک جعلی زغال‌سنگ صادر کرده است. در این مدارک، کشور فراهم‌کننده زغال به دروغ چین یا روسیه ثبت شده‌بود.

در بخشی از این گزارش ۲۱۳ صفحه‌ای آمده است که «کره شمالی اخیرترین قطع‌نامه‌های شورای امنیت را با بهره‌گیری از زنجیره‌های عرضه جهانی نفت، شهروندان خارجی همدست با این دولت، شرکت‌های ثبت‌شده در خارج از مرز و نظام بانکی بین‌المللی نقض می‌کند.»

روسیه و چین همواره گفته‌اند که به تحریم‌های اعمال‌شده علیه کره شمالی عمل می‌کنند. هرچند ایالات متحده پیش‌تر آنها را به نقض تحریم‌ها متهم کرده است.

کره شمالی از ۲۰۰۶ تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد. هدف از این تحریم‌ها قطع‌کردن منابع مالی برای پیش‌برد برنامه‌ اتمی و توسعه موشک‌های بالستیک پیونگ‌یانگ است. صادرات زغال‌سنگ، آهن، سرب، نساجی و غذاهای دریایی نیز بخشی از این تحریم‌ها هستند که در سال گذشته گسترش یافت.

در آخرین دور از تحریم‌ها شورای امنیت صدور ۹۰ درصد از فرآورده‌های نفتی  مورد نیاز کره شمالی را در نشستی در ۲۲ دسامبر گذشته ممنوع اعلام کرد. بر اساس این قطعنامه از آغاز سال ۲۰۱۸  واردات فرآورده‌های تصفیه‌شده نفتی کره شمالی، از جمله نفت سفید و گازوئیل در حد ۵۰۰ هزار بشکه در سال و واردات نفت خام به ۴ میلیون بشکه در سال محدود شده است. علاوه بر این شهروندان کره‌شمالی که خارج از این کشور کار می‌کنند، باید در مدت ۱۲ ماه به کشورشان بازگردند.

    ارسال تسلیحات به سوریه و میانمار

    ناظران سازمان ملل در گزارش خود گفته‌اند که کره شمالی از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ به مرکز تحقیقات و توسعه علمی سوریه، مرکز مسئول برنامه‌های تسلیحاتی شیمیایی دمشق حدود ۴۰ محموله ارسال کرده است که پیش از این علنی نشده بود. این ناظران همچنین از بررسی نقش کره شمالی در برنامه توسعه موشکی بالستیک سوریه و همکاری‌های سوریه و میانمار در این زمینه نیز خبر داده اند.

    در گزارش این ناظران آمده است که بنا به تحقیقات انجام‌شده، «مدارک مربوط به نقض تحریم تسلیحاتی و دیگر انواع نقض قطعنامه‌های شورای امنیت، از جمله انتقال تجهیزات مربوط به موشک‌های بالستیک و سلاح‌های شیمیایی وجود دارد.»

    آنها دو محموله کشف‌شده کره شمالی به سوریه را نیز بازرسی کرده‌اند که حاوی کاشی‌های ضداسید بودند. این کاشی‌ها می‌توانند برای پوشش دیوارهای داخلی کارخانه‌های ساخت تسلیحات شیمیایی به کار روند.

    سوریه ۲۰۱۳ توافق کرد که به برنامه ساخت سلاح‌های شیمیایی پایان دهد. اما ناظران جنگ سوریه و نیز ایالات متحده مدعی اند که دمشق هنوز تجهیزات ساخت سلاح‌های شیمیایی و بخشی از انبارهای خود مربوط به این تسلیحات را حفظ کرده است.

    در گزارش سازمان ملل همچنین به ارسال تجهیزات موشک‌های بالستیک از کره شمالی به میانمار اشاره شده است.

    واشنگتن گفته که خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را دنبال می‌کند. پیونگ‌یانگ اما خواستار به رسمیت‌شناخته‌شدن به عنوان یک قدرت هسته‌ای است و تأکید کرده که از برنامه هسته‌ای نظامی خود دست نمی‌کشد. کره شمالی این برنامه را برای مقابله با آنچه «تهدید آمریکا» خوانده، ضروری می‌داند.

    بیشتر بخوانید:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.