ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان برنامه و بودجه: پرداخت یارانه‌ در سال ۹۷ دست نمی‌خورد

محمدباقر نوبخت گفته تا زمانی که دولت فرمولی برای حذف یارانه پردرآمدها پیدا نکند، پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۷ دست نمی‌خورد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته تا زمانی که دولت فرمولی برای حذف یارانه پردرآمدها پیدا نکند، پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۷ دست نمی‌خورد. این اظهارات درحالی بیان می‌شود که دولت از قصد خود برای قطع یارانه ۳۵ میلیون نفر در بودجه سال بعد خبر داده بود اما مجلس با این تصمیم مخالفت کرد.

حذف یارانه نقدی بخشی از یارانه‌بگیران از پنج سال پیش دغدغه دولت حسن روحانی بوده است/ عکس: محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه

این مقام ارشد دولتی در توئیتی نوشته: «دولت برای حذف یارانه نمی‌تواند جیب ۸۰ میلیون نفر را بگردد».

این خبر در حالی اعلام می‌شود که یکم بهمن امسال در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۷، کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داده بود تا در راستای حذف یارانه شهروندان غیرنیازمند، به حساب‌های بانکی افراد سرکشی کند.

قرار بود دولت در سه ماه نخست سال ۱۳۹۷ نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد اقدام کند اما اکنون محمدباقر نوبخت می‌گوید دولت فعلاً در این خصوص اقدامی نمی‌کند.

در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۷ کمیسیون تلفیق اعتبار یارانه‌های نقدی را ۷ هزار میلیارد تومان افزایش داد. اعتبار پیش‌بینی شده دولت برای یارانه نقدی ۲۳ هزار میلیارد تومان بود و حال ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به پرداخت یارانه‌های نقدی اختصاص یافته است.

دولت روحانی از سه سال پیش با استناد به قانون هدفمندی یارانه‌ها قصد داشت ضمن دسترسی به اطلاعات بانکی سپرده‌گذاران، وضعیت اقتصادی مردم را مورد بررسی قرار دهد.

حذف یارانه نقدی بخشی از یارانه‌بگیران از پنج سال پیش دغدغه دولت حسن روحانی بوده است. رئیس جمهوری اسلامی در همان نخستین سال خواستار انصراف داوطلبانه مردم از دریافت یارانه نقدی شد. درخواست او اما با استقبال روبرو نشد و تنها تعداد محدودی از مقام‌های دولتی به آن پاسخ دادند.

دولت حسن روحانی دومین بار خواسته مجلس مبنی بر حذف یارانه نقدی سه دهک درآمدی بالا را اجرایی نکرد. مجلس شورای اسلامی در تبصره ۱۴ بودجه ۱۳۹۵، دولت را به حذف یارانه نقدی همه افرادی که درآمد سالیانه بیش از ۳۵ میلیون تومان دارند، مکلف کرده بود. به‌رغم تصویب این تبصره اما سخنگوی دولت اجرای این قانون را ناممکن دانست و حذف یارانه نقدی افراد با درآمد بالا را به جمع‌آوری و پایش اطلاعات خانوار منوط کرد.

دولت روحانی در نخستین لایحه بودجه‌ای که برای چهار سال دوم به مجلس فرستاده، حذف یارانه نقدی نزدیک به ۳۵ میلیون نفر را پیش‌بینی کرده است. این پیشنهاد این بار با مخالفت مجلس روبرو شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • د جیب ۸۰ میلیون

    دو سوم مردم فقیر هستند و قطعا 10 تا 15 میلیون در فقر مطلق و نیازمتد کمک فوری قابل توجه یعین رد حد مثلا یکصد ملیون توکمان به افارد مجرد سن بالا نامید یا خانوادهای فقیر که واقعا نیازمند هستند مثل کسانی افدر معلول و یا بی سررپست هستندف برخی به قدر نیامزند و ناتوان هستند اصلا با یارانه و حقوق ماهی یک مییلون تومان هم از فقر نجات نمی یاند! مثلا کسی بیش از 40 سالست است و نتوانسته ازدواج کند و امید نیست کاری پیدا کند که در عرض بر فرض هم اکنون با کاررگی پیدا کند (که صلا هم بعید است با این همه جوان این فرد میانسال کاری پیدا کند)مثلا آیا با پنج سال بتواند خانه بخرد یا از پس هزنیه ازدواج و زندگی بر بیاید و بتواند بچه دار بشود؟! این فرد اساسا با یارانه 45 هزار تومانی چه کار می تواند بکند؟، آن وقت این دولت میاید به 30 ملیون نفر بی یناز این یارنه 45 هزار تومانی میدهد که اصلا نیاز ی ندارد! میاید به میلیون نفر پولدار بنزین و گازوئیل ارزان یارانه ای میدهد (که ثروتمندان ان را اسراف و برخی قاچاق میکنند!)در حالی میلیونها فقیر اصلا خودروی شخصی ندارند! (لااقل سهمیه بندی کند تا جلوی الودگی هوا و اسراف و قاچاق گرفته شود!) چرا این دولت و مجلش حکومت ولای چنی ثروت عمومی بر باد می دهد، آن رانتها و خرج های بیهوده و کمک به خارجی ها و این اتلاف منابع اندک هدفمندی یارانه! صدها ملیارد دلار ثروت عمومی مثل منابع نفت و گاز را هم در انحصار حکومت است و نمی آید سهامش را رایگان و فوری بین مردم بویزه فقرا توزیع کند که لااقل از این راه انها از فقر نجات یابند! این دولت و مجلس و حکومت می تواند مردم از فقر نجات بدهد ولی نمی خواهد و بنظرم عمدا دارد اکثر رمدم ایارن رد فقر نگه می دارد و عمدا دارد منابع تولید ثروت ایران نابود میکند. با ادامه این حکومت با این مجاجرجوی هاف اسا تا چند سال دیگر حتی منابع نفت و گزا ایران مشتری نخواهد داشت، چرا رقبا دارند به سرعت بازارهای ایران می گیرند! مثلا عربستان و قطر و عراق و روسیه و امریکا و بقیه کشورهیا تولیدکننده نفت و گاز دارند بازارهای می یگرند و اما این حکومت دارد با ماجراجویی علیه اسرائیل و امریکاستیز ی احمقانه اش موجب خسارات و تحریم بر مردم ایران تحمیل میکند!

  • د جیب ۸۰ میلیون

    اینها دهها سال است دست توی جیب مردم کرده اند، دراند فله ای مالیات بر رازش افزوده بی رحمانه ای می گیرند که حتی بیکران نیازمند که اصلا درامدی ندارند دراند مالیات می دهند! مالیات بایست بردرامد مازد و منصافنه باشد! اخیرا یک سایت حامی سپاه اعلام کرده فردی در کیش 9500 تا شرکت صوری ثبت کرده برای فرار از مالیات! این افشاگری و درز اطلاعات از میران فساد مالی اولگراشی در ایران از همین اندک رقابت جناحها باندها حکومتی است. اگر این اندک رقابت هم نبود معلوم نبود چند دهه دیگر این فسادها برملا می شد. خلاصه امیدی به این حکومت نیست و شکرت در انتخابات نمایشی دیگر تاثیر خاصی ندرادف تاثیرش همین اندک افشاگری بر سر رقابت بود که الان هم دیگر همه مردم میدانند سرپای این حکومت ظلم فساد است، شرکت در انتخبات دیگر هیچ ارزشی ندارد، نه رای سلبی و نه اعتراضی، چون حکومت ولایی طی این چند دهه ثابت کرده برایش فرقی نیمکند مردم به کی به چی وبرای چی رای میدهند، فقط حضور انها برایش پروپاگاندا و تبلیغات است و ارزش دیگری ندراد! در هر صورت چه به کسی مثل خاتمی رای بدهند و چه احمدی نزاد همیشه حاکمان اصلی د راس هستند و تغییر ی نیم کنند و اینها هم همه عروسکهای خیمه شب بازی حکومت هستند.

  • د جیب ۸۰ میلیون

    مسئله این است که این دولت و مجلس نمی خواهد هزنیه سیاسی بدهد از یک طرف، از طرف دیگر نمی خواهد یکصد هزار میلیارد تومان درامد یارانه به فقرا بدهد! چون میداند موجب توانمندی فقرا می شود. متاسفانه این سیاست در عمل اثبات کردند تصممی دارند اکثریت مردم ایران فقیر و بیکار بیمرا و معتاد باشند (چون برای تن دادن اکثریت به به بردگی و بیگار ی باید انبوه مازاد بر نیاز نیروی کار باشد! برای ایجاد ساهی لشکر و گرفتن نیور و بازار فحشا نیازمند مردم فقیر و بیک ار و معتاد هستند!)، این یکی از شواهد عینی و عملی است که این حکومت ضد ایرانی است و هدفش ناوبدی توانمدی ملی مردم ایران است. از فهرست حاکمان که اکثر پشتهای کلید را رد این چند دهه اشغال کرده اند عموما یا اقلیت های قومگرا هستند یا عراقی و افغانی و خارجی های دیگر که شناسنامه ایرانی گرفتند! . حقیقتا اعتقادی به وجود ملیت و کشور ایارن ندراند و ایران تنها یک مستثمره و غارتکده برای پول و کسب رویاهای ایدئولوژیکشان می دادند. به ز بان دیگر برای اینها که تفکر داعشی وار دارند ایران صرفا یک غنیمت جنگی اسلام شیعی ولایی است!

  • د جیب ۸۰ میلیون

    «دولت برای حذف یارانه نمی‌تواند جیب ۸۰ میلیون نفر را بگردد». // حالب اینجاست 5 سالست همین دولت حسن روحانی (که موارد متعدد ثابت شده عموما افرادش سرمایه دارهای و و از طبقه اولگراشی سرمایه دار حکومتی هستند، سیاست طرفدار اقتصاد نئولیبرالی و سرمایه دار ی حکومیت دارد ، و اصلا دغدغه فقرا و محرومین را ندارد!، و ضد کارگری است با سرکوب دستمزدها...)، بارها وبارها به دولت احمدی نژاد انتقاد داشته که یارانه بدون هدفمنی داده و به همه داده! این همه راهکار تاکنون پیشنهاد کرده اند، طبق قانون و پیشنهادها، رسما هر کسی درخواست یارانه (و اصولا هر نوع حمایت مثل کمیته امداد و یا بهریستی دارد) می بایست اجازه تحقیق بدهند و همیشه این نهادها مثل کمیته امداد یا بهزیستی تحقیقات وسیعی می کنند (هر چند بسیاری از نیازمندان که موفق می شوند از این فیلتر اینها بگذرند کمک چندانی دریافت نمی کنند)، این تحقیقات یک امر روتین و قانونی است و بنظرم در همه جای دنیا هم گونه است بدون تحقیق و بررسی درامدها و اموال به کسی کمک مالی دولتی از جیب بیت المال نمی کنند. قانون از کجا اوردی هم است که هدف مبارزه پول شویی و گرفتن مالیات است. کسی واقعا فقیر است و رگی به کفش نداردف نباید ابائی داشته باشد حساب بانکی اش و اموالش بررسی شود. مسئله سرکشی به حساب بانکی متقاضیان، ترس از برملا شدن میزان ثورتمندان وافشای ثورت غارت شده است. چون بسیاری از ثزوتمندان به تظاهر به فقر دارند فرا مالیاتی یمکنند. حتی روستاها افارد ثورتمند بسیار یست که صرفا زمین دار بزرگ مالک هستند و اغلب در شهرها حتی خارج هستند اما امده اند دفترچه بیمه روستایی یا سهام عدالت گرفته اند! باور نمی کنند خیلی ها، حقیقت همین است در ایارن بسیاری از ترس شناسایی بعنوان ثورتمند و بخاطر فرا مالیاتی تظاهر به فقر می کنند! البته می تونانند بگویند این تحقیق فقط برای متقاضیان یارانه است و دو مرتبه همان سامانه راه انداز یکنند، این بار موکدا بگیوند هر کس درخواست یارانه (و یا هر کمکی مثل وام کم سود )کند باید حساب بانکی و اموالش بررسی می شود. این سیستم الان موجود است و قبلا اجرا شده، باز بگویند هدف فقط بررسی درامدها و ثروت برای تشخیص این است که آیا نیازمند یارانه هستند یا نه! و نه اینکه قصد افشا اطلاعات شخصی مردم و یا دادن این اطلاعات به سازمانهای دیگر نیستند.