ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع دراویش در پاسخ به حضور مأموران امنیتی مقابل منزل قطب دراویش گنابادی

نیروهای امنیتی به خیابان محل اقامت نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی رفته‌اند و در واکنش ده‌ها درویش در محل حاضر شده‌اند و تعداد آنها در حال افزایش است.

شامگاه شنبه ۱۴ بهمن، نیروهای امنیتی و انتظامی در خیابان محل اقامت نورعلی تابنده، قطب دراویش نعمت‌اللهی گنابادی حضور پیدا کردند که در واکنش به این موضوع ده‌ها درویش گنابادی در محل حاضر شدند و تعداد آنها در حال افزایش است.

حضور نیروهای امنیتی مقابل منزل نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی

به گزارش «مجذوبان نور» که  تارنمای خبری دراویش نعمت‌اللهی گنابادی، این دومین بار در هفته گذشته است که نیروهای امنیتی و انتظامی به بهانه گذاشتن ایست بازرسی، کنترل خیابان محل سکونت نورعلی تابنده را که طرفدارانش از او به نام «مجذوب‌علی شاه» یاد می‌کنند به‌دست می‌گیرند.

حضور نیروهای انتظامی در محل اقامت قطب دراویش گنابادی و کنترل امنیتی خیابان گلستان هفتم در منطقه پاسداران تهران، موجب نگرانی دراویش شده است. فائزه عبدی‌پور، از زندانیانی که برای فعالیت در حوزه حقوق دراویش در دی ماه ۹۶ دستگیر شد، در توئیتر توضیح داده است که «تعرضی که نیروهای امنیتی نسبت به منزل قطب دراویش گنابادی داشته‌اند موجب افزایش حضور دراویش در این مکان شده است.»

شامگاه شنبه ۱۴ بهمن و اولین ساعت‌های بامداد یکشنبه ۱۵ بهمن، ده‌ها نفر مقابل منزل قطب‌ دراویش جمع شدند که نگذارند نیروهای امنیتی کنترل منطقه را به دست بگیرند.

نورعلی تابنده، ۹۰ سال سن دارد و  از سال ۱۳۷۵ قطب دراویش گنابادی است.

کسری نوری از خیابان گلستان هفتم، محل اقامت قطب دراویش گنابادی، گزارش می‌دهد:

''حق آسایش و امنیت از حقوق بنیادین هر انسانی‌ست ، حقی که با اقدامات غیرقانونی نیروهای امنیتی از جامعه درویشان تضییع می‌شود'' pic.twitter.com/KoJShorBGl\n— faeze abdipour (@faezehabdipour) February 3, 2018

محمدرضا درویشی، از زندانیان سیاسی و دراویش حاضرشده در محل در حساب شخصی خود در توئیتر نوشته است: «نیروهای امنیتی منزل دکتر نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی را محاصره کرده‌اند. اوضاع در گلستان هفتم پاسداران ملتهب است. جمعیت دراویش در این مکان رو به افزایش است.»

محمد شریفی مقدم، یکی دیگر از دارویش دستگیرشده در دی ماه ۱۳۹۶ هم که در خیابان محل اقامت قطب دراویش حضور دارد در شبکه توئیتر نوشته است که خیابان‌های اطراف خیابان گلستان «پر است از نیروهای امنیتی؛ گویی در محاصره ایشان هستیم.»

شریفی مقدم در ادامه گفته است که نیروهای امنیتی در ماشین‌های شخصی هستند و دراویش تجمع‌کرده را با اسلحه تهدید کرده‌اند.

کسری نوری، از فعالان حقوق دروایش که از سال ۱۳۹۰ تا کنون بارها دستگیرشده و هم‌زمان با اعتراضات خیابانی دی ماه ۱۳۹۶ نیز دستگیر شد، مقابل منزل نورعلی تابنده است و می‌گوید: «ما هستیم و برتعدامان افزوده خواهد شد. وقتی مملکت‌داری شما ایران را به تباهی کشانده و سیاست‌های خشونت‌طلبانه شما امنیت را از همگان سلب کرده.»

درگیری لفظی دراویش با ماموران:

— Mohammad Sharifi (@sharifi_121) February 3, 2018

نوری در ادامه نوشته است: «حق آسایش و امنیت از حقوق بنیادین هر انسانی است، حقی که با اقدامات غیرقانونی نیروهای امنیتی از جامعه درویشان تضییع می‌شود.»

چهارشنبه ۱۱ بهمن هم نیروهای امنیتی در خیابان گلستان هفتم محله پاسداران حاضر شده بودند و به کمک نیروهای انتظامی می‌خواستند در این محل منطقه ایست بازرسی ایجاد کنند که در نهایت این کار را نکرداند.

در واکنش به اقدامات نیروهای امنیتی در روز چهارشنبه، تارنمای «مجذوبان نور» در بیانیه‌ای نوشت: «اقدام تعرض‌آمیز اعزام شماری از نیروهای امنیتی و بسیج به نزدیکی محل زندگی قطب دراویش گنابادی با هدف تنگ‌تر کردن هرچه بیشتر دایره ارتباطی ایشان و ارادتمندانشان و به رخ کشیدن رفتار زورمآبانه و پلیسی، بار دیگر پیکر واحد جامعه‌ی درویشی را پریشان و متألم کرد.»

نیروهای امنیتی مقابل منزل قطب دراویش:

— کسری نوری (@Nouri_Kasra) February 3, 2018

جمهوری اسلامی دراویش گنابادی را یک «گروهک انحرافی» می‌داند و آنها از سوی مأموران امنیتی جمهوری اسلامی همیشه تحت فشار و محدودیت قرار دارند. در ۳۰ سال گذشته، تعداد زیادی از دراویش به حبس محکوم شده‌اند. آخرین بار در جریان اعتراضات خیابانی دی ماه ۱۳۹۶ در سراسر ایران، نیروهای امنیتی پنج فعال حقوق دراویش را دستگیر کردند. در پی تجمع اعتراضی دراویش مقابل زندان اوین تهران، هر پنج نفر از دستگیرشدگان آزاد شدند.

افزایش تعداد دراویش مقابل منزل قطب‌شان:

— kiarash (@kiarashaa) February 3, 2018

پیشینه دراویش گنابادی به شاه نعمت‌الله ولی، عارف قرن نهم هجری که هم‌اکنون آرامگاهش در شهر ماهان در نزدیکی کرمان است، بر می‌گردد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.