ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکره افغانستان و چین برای ایجاد پایگاه نظامی در ولایت بدخشان

افغانستان و چین برای تأسیس یک پایگاه نظامی در منطقه واخان ولایت بدخشان، در مرز غربی چین در حال رایزنی هستند. هدف پکن جلوگیری از عبور جهادی‌های اویغور از مرزهایش است.

افغانستان و چین برای تأسیس یک پایگاه نظامی در منطقه واخان ولایت بدخشان، در مرز غربی چین در حال رایزنی هستند.

نمایی از منطقه دورافتاده واخان در بدخشان

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است که این مذاکرات در دسامبر گذشته در پکن آغاز شده است اما هنوز جزئیات نهایی مشخص نیست.

او به خبرگزاری فرانسه گفته که این پایگاه از سوی افغانستان و با حمایت مالی دولت چین ساخته خواهد شد. چین به‌علاوه وعده داده که در آموزش و تجهیز سربازان افغان نیز مشارکت کند.

مقام‌های رسمی پکن نیز تنها از هدف‌شان برای «توانمندسازی و رشد ظرفیت‌ها» در افغانستان سخن گفته‌اند، بی‌آنکه اشاره مشخصی به تأسیس پایگاه نظامی کنند.

شاهدان محلی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که سربازان چینی و افغان از تابستان گذشته در این منطقه اردو زده‌اند.

واخان منطقه‌ای دورافتاده از ولایت بدخشان است و با منطقه خودمختار شین‌جیانگ (سین‌کیانگ) چین مرز مشترک دارد.

شین‌جیانگ در ۲۰۰۹ شاهد شورش‌هایی علیه دولت مرکزی بود. دیده‌بان حقوق بشر از موارد متعدد نقض حقوق بشر در سرکوب این شورش‌ها توسط پکن انتقاد کرده است.

گروه «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» که به اقلیتی از اویغورهای مسلمان در چین تعلق دارد، در منطقه شین جیانگ فعال است. این گروه خواهان استقلال از چین است و با جنبش اسلامی ازبکستان و طالبان پاکستان و القاعده رابطه دارد.

پکن نگران بازگشت فعالان تبعیدی این گروه جدایی‌طلب از طریق مرز واخان افغانستان به این کشور برای انجام عملیات «تروریستی» است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.