ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ویدا مهران‌نیا: باز هم تقاضای اعاده دادرسی می‌کنیم

به گفته همسر احمدرضا جلالی، به دنبال ترور دانشمندان هسته‌ای اعلام شد سازمان انرژی اتمی اسامی آنها را داده اما حالا پازلی ساخته‌اند تا احمدرضا را در آن قرار دهند.

می‎گوید تقریبا ۲۱ ماه است که هر لحظه به یاد همسرش است. می‌گوید لحظه‎ای نیست که به یاد او زندگی نکند و در فکر و ذهنش نباشد. می‌گوید: «دائم فکر می‎کنم چرا باید این بلا را سر ما بیاورند؟»

این جمله‌ها را ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، دکتر و پژوهشگر محکوم شده به اعدام در ایران می‎گوید. او که حکم اعدامش برای دومین بار به تایید دیوان عالی کشور رسیده، مقیم سوئد بوده و همسر و فرزندانش هم‌اکنون در این کشور به سر می‎برند.

ویدا مهران‌نیا در کنار همسرش احمدرضا جلالی که در ایران به اعدام محکوم شده است

ویدا مهران‎نیا در واکنش به تایید دوباره حکم اعدام همسرش (تایید دوباره حکم اعدام احمدرضا جلالی- احضار سفیر ایران در سوئد) به زمانه می‌گوید: «احمدرضا به جز خدمت در ایران هیچ کاری نکرده بود. در ۲۰ پروژه علمی برای کشور کار کرده بود. این همه زحمت کشیده بود. اما الان هیچ توجهی به اینها نمی‌کنند: اینکه او چقدر ارزش دارد و اینکه اصلا جان یک انسان چقدر ارزش دارد.»

به گفته ویدا مهران‎نیا، احمدرضا جلالی تاکید دارد بی‌گناه است و می‌خواهد پرونده‎اش را عادلانه بررسی کنند اما این کار را نمی‌کنند.

او از ناامیدی می‎گوید: «من خودم لحظه‎های زیادی را با ناامیدی می‎گذرانم. اصلا از نظر روانی همه ما به هم ریخته‎ هستیم. من نمی‎دانم چه طوری است اصلا... افکارم خیلی سردرگم است.»

همسر احمدرضا جلالی اما در پاسخ به این سوال که فکر می‎کند جموری اسلامی چه می‌خواهد که این پرونده را به اینجا کشانده است می‎گوید: «ما خودمان شوکه هستیم از اینکه این پرونده تا این مرحله کشیده شده است چون اتهام‌هایی که به او وارد کرده‌اند درباره ترور دانشمندان هسته‌ای؛ هیچ نوع مدرکی علیه احمدرضا وجود ندارد ولی با زور می‌گویند که شما در این ترورها دست داشته‌اید.»

به گفته ویدا مهران‎نیا این در حالی است که وقتی این دانشمندان ترور شدند جمهوری اسلامی اعلام کرد سازمان انرژی اتمی اسامی آنها را به آژانس بین‎المللی انرژی اتمی داده است و وزارت اطلاعات بوده که سهل‌انگاری کرده: «اما الان یک نفر را پیدا کرده‌اند که می‎توانند توی این پازل قرارش بدهند و متاسفانه این کسی را که پیدا کرده‎اند احمدرضاست. آنها او را در این پازل قرار می‎دهند تا بر سهل‎انگاری وزارت اطلاعات سرپوش بگذارند. آنها می‏‌خواهند با این کار این پرسش را هم از بین ببرند که چرا سازمان انرژی اتمی اسامی دانشمندان هسته‎ای را به آژانس داده است و مسئولیت را از گردن سازمان انرژی اتمی بردارند. به همین خاطر الان اصرار دارند احمدرضا را در این پازل قرار بدهند.»

به گفته همسر احمدرضا جلالی این ماجرا به جز این صورت دیگری ندارد: «ما هیچ جور دیگری فکر نمی‎کنیم چون هیچ گونه مدرکی وجود ندارد علیه او. اما آنها احمدرضا را در این مخمصه بد قرارش داده‎اند متاسفانه.»

او همچنین درباره بحث رد کردن پیشنهاد همکاری وزارت اطلاعات از سوی احمدرضا جلالی می‌گوید: «من این را تایید می‎کنم و این هم بوده. من ابتدا در جریان نبودم بعد مطلع شدم که از احمدرضا خواسته‎اند اطلاعات مراکزی را که در اروپا با آنها کار می‌کرده، رد و بدل بکند و او از انجام این کار سر باز زده.»

ویدا مهران‎نیا در پاسخ به این سوال که آیا حدود دو سال پیش، وقتی احمدرضا جلالی به ایران سفر می‌کرد، آیا نگرانی‌ای در مورد این سفر داشته است یا نه، می‎گوید: «نه، او هیچ نگرانی‌ای نداشت چون همیشه خودشان دعوتش می‎کردند. هر زمان دعوتش می‎کردند که برود و کارگاه‎های مختلفی برگزار کند. چند دانشجوی دکترا هم داشت که استاد راهنمای‌شان بود اما متاسفانه این دفعه خودشان دعوتش کردند و الان این پاپوش را برایش درست کردند.»

دادخواهی برای نجات احمدرضا جلالی اما تا به حال به نتیجه‌ای نرسیده است. همسر او در این باره می‎گوید: «ما هر جایی دادخواهی کردیم. اول اینکه این پرونده اساسا روندی غیرقانونی داشته است. دادگاه بدوی حکم را بر اساس برگه‎هایی صادر کرده که ماموران وزارت اطلاعات صرفا آنها را کپی کرده و در پرونده احمدرضا گذاشته بودند و قاضی {ابوالقاسم} صلواتی صرفا بر اساس آنها حکم صادر کرده است. در مقابل از طرف احمدرضا ۳۰۰ برگه ارائه شد که نشان می‎داد او بی‎گناه است اما دادگاه حتی یک مورد از آنها را قبول نکرد.»

او می‌گوید: «بعد از آن پرونده احمدرضا در دیوان عالی کشور به وسیله دو مستشار بدون آنکه بازبینی بشود، با سرعت هر چه تمام تایید و امضا شد، بدون اینکه حتی کد رهگیری خورده باشد.»

اما روند دادخواهی درباره حکم احمدرضا جلالی چگونه ممکن است به نتیجه برسد؟

ویدا مهران‌نیا در پاسخ به این سوال می‌گوید: «مگر اینکه دولت‌های مختلف، اساتید دانشگاه‎ها و ... از دولت ایران بخواهند روند دادرسی پرونده احمدرضا را به روندی عادلانه تغییر دهد چون در مقابل این خواسته وکیلان او، چنین اتفاقی نیفتاده. خود احمدرضا هم بارها این خواسته را مطرح کرده اما تا الان چنین اتفاقی نیفتاده.»

او درباره چگونگی پیگیری و دادخواهی درباره صدور دوباره حکم اعدام برای احمدرضا جلالی می‌گوید وکیلان او گفته‌اند که باز هم تقاضای اعاده دادرسی خواهند کرد.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.