ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبران لبنان: اسرائیل ثبات مرزها را تهدید می‌کند

تنش بین لبنان و اسرائیل بر سر ساخت یک دیوار مرزی توسط اسرائیل و بهره‌برداری از بلوک گازی دریایی توسط لبنان افزایش یافته است.

در پی افزایش تنش در مرزهای زمینی و دریایی لبنان و اسرائیل، سه رهبر اصلی لبنان، اسرائیل را متهم کردند که ثبات منطقه مرزی بین دو کشور را تهدید می‌کند.

از راست: سعد حریری نخست‌وزیر، میشل عون رئیس جمهوری و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان

به‌گزارش رویترز، میشل عون، رئیس جمهوری، سعد حریری، نخست‌وزیر و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان توافق کردند که مانع از ساختن دیواری توسط اسرائیل در زمین‌های مرزی لبنان و تهدید یک بلوک انرژی در آب‌های مورد اختلاف دو کشور شوند.

اختلاف اسرائیل و لبنان بر سر ساخت دیوار مرزی و استخراج از ذخایر نفتی و گازی دریایی در این منطقه، تنش بین دو کشور را افزایش داده است.

از سال ۲۰۰۶ و در پی آخرین جنگ بین اسرائیل و جنبش حماس لبنان، منطقه مرزی دو کشور به‌طور عمده آرام بوده است. در آن جنگِ خونین حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر لبنانی که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند و ۱۶۰ نفر اسرائیلی که بیشتر آن‌ها سرباز بودند، کشته شدند. از آن زمان تاكنون هیچ گونه درگیری عمده‌ای میان اسرائیل و حزب‌الله، که ایران از آن حمایت می‌کند، وجود نداشته است.

اسرائیل گفته که دیوار مرزی را در قلمرو خود ساخته است اما دولت لبنان می‌گوید این دیوار از زمین‌های متعلق به لبنان که در طرف اسرائیل و خط آبی‌ای که سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ برای عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان تعیین کرده بود، عبور می‌کند.

دفتر ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه رهبر لبنانی سه‌شنبه ۶ فوریه / ۱۷ بهمن با یکدیگر ملاقات کردند تا به بررسی «تهدیدهای اخیر اسرائیل» بپردازند. آن‌ها اقدامات اسرائیل را «تهدیدی مستقیم» برای ثبات منطقه مرزی دانستند.

بر اساس این بیانیه، سه رهبر لبنان توافق کردند که «در سطوح مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی برای جلوگیری از ساخت دیوار سیمانی توسط اسرائیل ... و احتمال حمله به ثروت نفتی و گازی لبنان و آب‌های آن»، اقدام کنند.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری لبنان همچنین گفته شده که عون، بری و حریری برای ارائه یک سری اقدامات به شورای عالی دفاع و مقامات امنیتی لبنان روز چهارشنبه در نشستی شرکت خواهند کرد.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، چهارشنبه ۳۱ ژانویه / ۱۱ بهمن، آغاز عملیات بهره‌برداری از منابع فراساحلی در بلوک گازی نزدیک به مرزهای اسرائیل توسط لبنان را «بسیار تحریک‌آمیز» خواند و از شرکت‌های بین‌المللی خواست تا در این اقدام مشارکت نکنند.

لبنان از پنج بلوک گازی خود بهره‌برداری دو بلوک را به مناقصه گذاشته بود و در ماه دسامبر سال گذشته میلادی پیشنهاد کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی «توتال»، شرکت ایتالیایی «انی» و شرکت روسی «نوواتک» برای استخراج از این دو بلوک را تأیید کرد.

لیبرمن این اقدام را بر خلاف قوانین بین‌المللی دانسته و گفته بود: «به‌نظر من، کمپانی‌های معتبری که در مناقصه بهره‌برداری این میدان‌های گازی شرکت دارند، خطای بزرگی مرتکب می‌شوند.»

سخنان وزیر دفاع اسرائیل اعتراضات مقامات لبنان، از جمله میشل عون و سعد حریری را برانگیخت.

بلوک ۹ و بلوک ۴ میدان‌های گازی، در منطقه انحصاریِ لبنان قرار دارند که لبنان مجوز بهره‌برداری از آن‌ها را به مناقصه گذاشته است. بلوک ۴ در مرکز منطقه واقع است و بلوک ۹ در مرز جنوبی آن و در امتداد مرز مورد ادعای لبنان واقع شده است و اسرائیل آن را متعلق به منطقه خود می‌داند. سخنان لیبرمن نیز در مورد بهره‌برداری از بلوک ۹ بود.

لبنان اختلاف مرزی حل نشده‌ای با اسرائیل بر سر منطقه مثلثی با مساحت ۸۶۰ کیلومترمربع دارد.

براساس حقوق دریاها، منطقه انحصاری اقتصادی بخشی از دریا محسوب می‌شود که در آن یک دولت ساحلی از برخی حقوق حاکمیتی در مورد مسائل اقتصادی برخوردار است. این منطقه از خط ساحلی تا عمق حداکثر ۳۷۰ کیلومتری دریا را شامل می‌شود. در مورد لبنان و اسرائیل، تعیین مرزهای این منطقه از جمله موارد مورد مناقشه است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.