ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپاه: فرد مهاجم به نهاد ریاست جمهوری کفن‌‌پوش بود

اسماعیل کوثری جزئیات تازه‌ای از حمله به نهاد ریاست جمهوری را افشا کرد. مهاجم ظاهراً انگیزه سیاسی نداشته، به تعداد زیادی قمه و چاقو مجهز بوده و تحت بازجویی‌ست.

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله اعلام کرده است که حمله با سلاح سرد به نهاد ریاست جمهوری با انگیزه‌های سیاسی اتفاق نیفتاده، فرد مهاجم وابستگی سیاسی ندارد و فعلاً تحت درمان است. او کفن‌پوش بوده است.

اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله

صبح دوشنبه ۱۶ بهمن فردی که به قمه مسلح بود موفق شد از گیت اول نهاد ریاست جمهوری در خیابان پاستور تهران عبور کند. در گیت دوم مأموران اما او را با تیراندازی متوقف کرده بودند. انگیزه مهاجم مشخص نبود و با این‌حال این پرسش مطرح شده بود که با توجه به حمله ۱۷ خرداد گروه دولت اسلامی (داعش) به مجلس شورای اسلامی و مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی تا چه حد سپاه پاسداران می‌تواند امنیت مراکز حساس را تأمین کند. برخی رسانه‌های داخلی گزارش داده بودند که مهاجم کفن‌پوش بوده، اما معاون امنیتی استاندار تهران با تکذیب این خبر، اعلام کرد که سپاه پاسداران به زودی توضیحات لازم را ارائه می‌دهد. اکنون جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله دو روز بعد از حمله به نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با «خراسان» تأیید کرده که مهاجم کفن‌پوش بوده. اسماعیل کوثری گفته است:

«دوشنبه گذشته فردی که کفن پوشیده و مسلح به قمه هم بوده به زور و با فریاد قصد ورود به نهاد ریاست جمهوری را داشته است. در مرحله اول مأموران به گمان اینکه او انتحاری است پاهای فرد مهاجم را هدف قرار می‌دهند و فرد مهاجم از دو پا مجروح می‌شود. وقتی مأموران به بالای سر فرد مهاجم می‌رسند پس از بازرسی بدنی متوجه می‌شوند که او به چندین چاقو و قمه‌های بزرگ مسلح است.»

رسانه‌های داخلی گزارش داده بودند که فرد مهاجم از گیت اول عبور کرده و در گیت دوم متوقف شده است. این پرسش همچنان باقی‌ست که چگونه فردی کفن‌پوش، فریادکنان موفق شده از گیت اول نهاد ریاست جمهوری عبور کند؟ اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با خراسان در این‌باره می‌گوید:

«نه، اینطور نبوده. فرد مهاجم از غرب نهاد ریاست جمهوری در پاستور که تا در اصلی فاصله زیادی دارد در حال حرکت بوده و  از همان ابتدا با حالت تهاجمی می‌خواسته از ماموران حفاظت عبور کند.»

به گفته جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله، مهاجم که از دو پا مجروح شده، در بیمارستانی در تهران تحت درمان قرار دارد. از بازجویی‌های اولیه مشخص شده که ظاهراً او انگیزه و وابستگی سیاسی نداشته است. سلامت روانی او هم باید بررسی شود. با این‌حال اسماعیل کوثری گفته است هنوز «امکان بازجویی دقیق» از او وجود ندارد.

رسانه‌های داخلی گزارش داده بودند که مهاجم ۳۵ سال دارد. کوثری اما می‌گوید سن او کمتر از ۳۰ سال است.

نهاد ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی از محل‌های تجمعات اعتراضی در ماه‌های گذشته بوده است. تجمع بازنشستگان ارتش، تجمع خانواده زندانیان، تجمع زنان معترض، تجمع پرسنل درمانی بیمارستان‌‌ها، تجمع پرستاران، تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه و تجمع مالباختگان موسسات مالی فقط بخشی از تجمعات اعتراضی مکرر از شهریور سال جاری تاکنون مقابل نهاد ریاست جمهوری است.

شورای امنیت ملی از ۳۸ سال پیش تاکنون حفاظت از مجلس و نهاد ریاست جمهوری و همچنین برخی شخصیت‌های سیاسی را به عهده سپاه گذاشته است.

پس از حمله به تهران، تدابیر حفاظتی و امنیتی نهاد ریاست جمهوری در تردد مراجعه‌کنندگان و وسایل نقلیه شدیدتر شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nader

    محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت که با تلویزیون مصاحبه می‌کرد گفت:‌ واقعیتش این است که این اداره جناحی کشور پایان پیدا کرده دیگر با بحث اصول‌گرایی اصلاح طلبی مشکلات کشور به‌طور ریشه‌یی قابل حل نیست این بازی پایان یافته است!، این بازیگران صحنه سیاست هنوز متوجه نشدند که این بازی نمیتونه کشور را اداره کند!.