ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش ترکیه برای «اعتمادسازی» در رابطه پرتنش با آمریکا

وزیر خارجه آمریکا می‌خواهد به ترکیه سفر کند. چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته است در این سفر نگرانی‌های ترکیه در مورد حمایت آمریکا از کردهای سوریه مطرح خواهد شد.

در پی تنش‌های ایجادشده بین ترکیه و آمریکا، به‌ویژه بر سر بحران سوریه، وزیر خارجه ترکیه گفته است که ترکیه به وزیر خارجه آمریکا اطلاع داده که باید اعتماد متقابل تخریب‌شده بین دو کشور ترمیم شود.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه خطاب به مقامات آمریکایی: همکاری آگاهانه شما با یگان‌های مدافع خلق تهدیدی علیه ماست.

به‌گزارش رویترز، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به شبکه تلویزیونی «تی‌جی‌آر‌تی ـ خبر» گفت: «اعتماد ما آسیب دیده و ما باید اعتمادمان را ترمیم کنیم. تماس بین ما مهم است.»

چاووش‌اوغلو افزود: «وقتی تیلرسون به ترکیه آمد ما دیدگاه‌های خود را با او صادقانه به اشتراک گذاشته و انتظاراتمان را در میان می‌گذاریم.»

روابط این دو کشورِ عضو ناتو با حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه پرتنش شد. ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را به‌عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد اما برای آمریکا کردها عنصر کلیدی در مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش) به‌شمار می‌روند.

ترکیه با عملیات نظامی «شاخه زیتون» که از روز شنبه ۲۰ ژانویه / ۳۰ دی آن را در عفرین، واقع در شمال سوریه آغاز کرده کردهای «یگان‌های مدافع خلق» را هدف خود قرار داده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه قول داده است که شبه‌نظامیان کرد را از مرز جنوبی ترکیه بیرون بکشد، و این می‌تواند نیروهای ترکیه را در مقابله با نیروهای آمریکایی در سوریه قرار دهد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرده است که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا هفته آینده به ترکیه سفر خواهد کرد.

منابع دیپلماتیک گفته‌اند که هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا آخر این هفته، چند روز قبل از تیلرسون وارد آنکارا خواهد شد و سپس تیلرسون را همراهی خواهد کرد.

چاووش‌اوغلو تاریخ دقیق سفر تیلرسون به ترکیه را اعلام نکرد. او گفت: «ایالات متحده باید نگرانی ما را درک کند و باید آن‌چه لازم است انجام دهد. همکاری بین ایالات متحده و «یگان‌های مدافع خلق» و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) یکی از دلایل این مشکل است.»

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را شاخه‌ای از پ‌ک‌ک می‌داند. دولت ترکیه پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی می‌شناسد و با آن در جنگ است.

چاووش‌اوغلو خطاب به مقامات آمریکایی گفت: «شما با آگاهی با این سازمان تروریستی همکاری می‌کنید و این تهدیدی برای ماست.»

اردوغان گفته است که برای جلوگیری از حضور کردها، نیروهای ترکیه به سمت شرق و شهر منبج، بخشی از قلمرو کردی که در حدود ۱۰۰ کیلومتری شرق عفرین قرار دارد و در آن نیروهای آمریکایی مستقر هستند حرکت خواهند کرد.

روز سه‌شنبه، اردوغان درخواست خود از نیروهای آمریکایی برای خروج از منبج را تکرار کرد و مدعی شد که آمریکا با حمایت از «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) که به‌طور عمده تحت هدایت «یگان‌های مدافع خلق» قرار دارند، در برابر ترکیه، ایران و احتمالاً روسیه نیز می‌ایستد.

واشنگتن می‌گوید که می‌خواهد مبارزه علیه داعش را ادامه دهد و مانع از نفوذ ایران در سوریه و عراق شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.