ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز عملیات ارتش عراق برای تأمین امنیت تانکرهای نفتکش ایران

قرار است تانکرها از کرکوک نفت خام را به پالایشگاه کرمانشاه منتقل کنند. مقام‌های عراقی می‌گویند در این مسیر بین ۲۰۰ تا یک‌هزار نفر از نیروهای داعش و یک گروه کرد مسلح دیگر حضور دارند.

نیروهای عراقی عملیات تأمین امنیت انتقال نفت به ایران را آغاز کردند. عراق گفته است که مسیر تانکرهای ایرانی را پاکسازی کرده و «سلول‌های خاموش» در منطقه مرزی کوهستانی که دو گروه مسلح در آن فعالیت دارند، «نابود» خواهند کرد.

یک میدان نفتی در منطقه دبس در اطراف کرکوک

به‌گزارش رویترز، ارتش عراق چهارشنبه ۷ فوریه / ۱۸ بهمن اعلام کرد که «به منظور تأمین امنیت و ثبات، نابودی سلول‌های خاموش و ادامه عملیات پاکسازی، امروز صبح  زود عملیات بازرسی و پاکسازی مناطق حومه دوز خورماتو آغاز شد». دوز خورماتو، شهری در ۸۸ کیلومتری جنوب کرکوک است.

به‌گفته ارتش عراق، این عملیات توسط واحد ۹ زرهی ارتش عراق، واحد واکنش اضطراری وزارت کشور و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران که به نام نیروهای بسیج مردمی شناخته می‌شوند، با پشتیبانی هوایی ائتلاف جهانی و در هماهنگی با پیشمرگه‌های کرد، انجام می‌شود.

یک مسئول امنیتی اقلیم کردستان هماهنگی با پیشمرگه‌های کرد را تأیید کرد.

مقامات نفتی عراق در ماه دسامبر از قصد خود برای انتقال نفت خام کرکوک با کامیون به پالایشگاه کرمانشاه ایران خبر دادند. انتقال نفت قرار بود هفته گذشته آغاز شود، اما مقامات نفتی عراق در توضیح دلیل تأخیر آن تنها دلایل فنی را ذکر کردند.

ارسال نفت عراق به ایران بر اساس توافق دو کشور در ماه دسامبر سال گذشته میلادی صورت می‌گیرد. این توافق پس از آن روی داد که نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی به دولت مرکزی عراق برای حمله نظامی به کرکوک و درگیری با پیشمرگه‌های حکومت اقلیم کردستان کمک کردند.

بر اساس این توافق قرار است که روزانه ۶۰ هزار بشکه از نفت عراق به ایران انتقال یابد.

منابع مربوط نیروهای بسیج مردمی گفته‌اند که بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ نفر از جنگجویان گروه «دولت اسلامی» (داعش) و یک گروه نوظهور دیگر به نام «پرچم‌های سفید» در این منطقه وجود دارند. منابع امنیتی دیگر گفته‌اند در مجموع ۵۰۰ تا یک هزار نفر از این نیروها در منطقه حضور دارند.

حسام الهاشمی، تحلیلگر امنیتی در بغداد می‌گوید گروه «پرچم‌های سفید» به داعش و یا دولت اقلیم کردستان ربطی ندارد و از کردهای محلی تشکیل شده است. این گروه پس از آن شکل گرفت که دولت مرکزی عراق با کمک شیعیان گروه حشد شعبی که از سوی ایران حمایت می‌شوند در ماه اکتبر، مناطق کرکوک و دوز خورماتو را از دست کردها خارج کرده و به تصرف خود در آوردند.

یک مقام اقلیم کردستان نیز به رویترز گفته است که هیچ رابطه‌ای بین دولت کردستان و گروه «پرچم‌های سفید» وجود ندارد.

فروش نفت خام کرکوک از زمانی که نیروهای عراقی کنترل این شهر را از دست کردها خارج کردند متوقف شده بود.

کردها در سال ۲۰۱۴، زمانی که داعش مناطق بسیاری از عراق را به تصرف خود در آورده و دولت مرکزی عراق ناتوان شده بود، کنترل کرکوک را به‌دست گرفتند و مانع از دستیابی داعش به میدان‌های نفتی این شهر و اطراف آن شدند.

دولت عراق در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، پس از بازپس‌گیری تمامی مناطقی که داعش در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ تصرف کرده بود،  پیروزی بر این گروه را اعلام کرد. شهر مهم موصل در ژوئیه سال گذشته به دست نیروهای عراقی افتاد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.