ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳۰۰ کارشناس ارشد و دکتر متقاضی کار در یک رستوران

حدود ۳۰۰ نفر با مدارک کارشناسی ارشد و دکترا به آگهی کار در یک رستوران واکنش نشان دادند.

داوود محمدی دارای دکترای تاریخ، در محمد شهر کرج بعنوان بنا کار می‌کند و یک دانش آموخته ریاضیات محض نگهبان است.

اما کارشناسان ارشد و دکترهایی هستند که از همین شغل‌ها هم محرومند، مانند یک کارشناس ارشد حقوق سیاسی که آماده است در رستوران ظرفشویی کند.

برای تهیه گزارشی از بیکاری دانش‌آموختگان، خبرنگار یک آگهی استخدام در ستون نیازمندی‌های روزنامه می‌دهد با این مضمون که برای کار در یک رستوران مجلل به تعدادی خانم و آقا با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا نیاز است.

نزدیک به ۳۰۰ نفر با مدارک کارشناسی ارشد و دکترا به آگهی واکنش نشان دادند. یکی از آن‌ها که کارشناس ارشد حقوق سیاسی است و برای مصاحبه دعوت شده می‌پذیرد در رستوران ظرفشویی کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاکه

    کشور ما بیش از هوای پاک و آب و غذا و شغل نیاز به جامعه شناس و در کل علوم انسانی دارد. فلاکتی که هم اکنون در آن گرفتاریم، نتیجه بی سوادی و ناآگاهی مردم ماست و همچنین عدم مطالعه کافی.

  • زن متولد ۵۹

    غم انگیز بود

  • ندا مزروعی

    چقدر باید نادانی منتشر و عمومی شود تا کسانی ادعا کنند ادبیات و فلسفه و تاریخ به درد جامعه کذایی در حال توسعه نمی خورد!! وضع جامعه امروز ما حاصل همین نگاههای کم سواد است. بگذریم که جامعه در حال توسعه مان خیل عظیم مهندسان بیکاری دارد که هیچ توسعه ی در حال انجامی برای جذبشان وجود ندارد. چنانکه در دبیرستانها هم کسی تمایل ندارد ریاضیات بخواند. این وضعیت حاصل استبداد، فساد گسترده، نابودی آکادمی، ضعف شدید علوم انسانی، صنعت و همه چیز هایی است که طی این چه ۴۰ سال نظام مقدس به جامعه ایران و بااستعدادترین فرزندانش تحمیل کرده.

  • مهربون

    2 ) موضوع فساد سیاسی و رانت و آقازادگی هم اگرچه وجود دارند اما جواب این مشکل نیست. مگر ما چند تا آقازاده با ژن خوب داریم؟ اصلا چند تا آقا داریم؟ 10 هزار؟ 20 هزار؟ اگر 20 هزار آقا داشته باشیم هر کدام هم 10 تا بچه داشته باشند میشود 200 هزار آقازاده. اگر فرض کنیم همه آقازاده های بی لیاقت ( بگذریم که اکثر آنها واقعا هم شایسته و دارای عالی ترین تحصیلات از بهترین دانشگاهای جهانند) را از کار اخراج کنیم مثلا 200 یا 300 هزار فرصت شغلی آزاد میشود. خوب این چه فایده ای برای میلیونها بیکار که همه تحصیلکرده اند و کار پشت میزی میخواهند دارد؟ توجه کنید درس خواندن و مدرک گرفتن حتی در بهترین دانشگاههای جهان هم کار سختی نیست. مگر اینکه طرف بخواهد دانشمند شود و جایزه نوبل بگیرد و... . در غیر این صورت صرف دکتری گرفتن با نمره خوب نه نیاز به هوش بالا دارد نه ژن خوب! بلکه شاید 99% افراد توانایی آن را دارند و کار شاقی نیست. همچنین توانایی های لازم برای انجام کارهای تخصصی در صنعت و پزشکی و آموزش و غیره در بازار کار حتی از دروسی که در دانشگاه گذرانده میشوند هم آسانتر است و به جرات میشود گفت 99.99% افراد توانایی کسب آن را دارند مگر عقب ماندگان و ناتوانان ذهنی که استثنا هستند. حال سوال خود را تکرار میکنم: اگر همه بخواهند پشت میز بنشینند پس چه کسی کارگری کند؟

  • bijan

    این مشکل همه کسانی است که در رشته های علوم انسانی مدرک دارند . این رشته ها چندین برابر بیش از نیاز جامعه بوده و اکثرا به خاطر گرفتن مدرک است ! این ها فقط در دستگا ه های دولتی یا آموزش پروش میتوانند کار پیدا کنند که آنهم سهمیه خودی هاست ! وگرنه بخش خصوصی نیازی به این ها ندارد . ما دارای هزاران دکتر ادبیات و فلسفه و تاریخ و.... هستیم که هیچ سودی برای جامعه ایران که در راه صنعتی شدن باید گام بردارد و نیازمند صنعت گران است ندارند .

  • مهربون

    1 ) بالاخره شاید مدرک گرایی تمام بشه . مسئله بیشتر ما نبود کار نیست؛ بلکه نبود کار باکلاس پشت میزی است! سوال من این است: اگر همه بخواهند پشت میز بنشینند پس چه کسی کارگری کند؟ شاید بگوییم آنکه تحصیل نکرده. ولی کدام آدم عاقلی چنین انتخابی میکند؟ همه آدمها جایگاه بالاتر را برای خودشان میخواهند, جایگاه بد را برای دیگران. پس همه میروند و درس میخوانند و مدرک میگیرند که کارگری نکنند. نتیجه اش همین است. به جای اینکه ناراحت باشیم که چرا تحصیلکرده ها بنایی میکنند باید پرسید چرا بنایی کردن باید کاری این قدر ناگوار باشد؟ شنیده ام بسیاری میگویند:" ببین بیچاره با هزار امید و آرزو رفته درس خوانده ولی حالا باید نگهبانی و ظرفشویی کند" . اما شما به من آدمی نشان دهید که امید و آرزو برای خود نداشته باشد!! همه آدمها برای خود بهترین رویاها را دارند و برایش تلاش میکنند و شرط لازم برای رسیدن به همه آنها هم تحصیلات عالیه است. وگرنه روزی 12 ساعت بیل زدن در معدن و با حقوق ماهی 800 تومن رویای کدام خری است؟ مثال: در یک ساختمانی که ساخته میشود یک نفر مهندس طراح است, 100 نفر هم جوشکار و بنا و کاشیکار و راننده و غیره. حال اگر همه آن 100 نفر بخواهند جای آن مهندس سازه باشند اولا نیازی به وجودشان نیست ثانیا بقیه کارها را چه کسی انجام دهد؟ از دید فردی میشود گفت به من چه و من باید فکر خودم باشم اما از دید اجتماعی که نمیشود گفت مرگ خوبست ولی برای همسایه!

  • Rami

    از روزی که بچه های گرگ زاده ها وژن برتر امدند سر کار کار هم ازبین رفت کنکور قلابی و سهمیه ای برای گرگ زاده ها یا تحصیلات خارج نظر برید از اونها بپرسید وقتی عادل ۳۰ تا شغل داره به تربیت متاسفم برای همتون بی شرف ها