ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چاووش‌اوغلو: به خاک سوریه چشمداشتی نداریم

یک روز بعد از انتقاد روحانی از حمله ترکیه به شمال سوریه، وزیر خارجه ترکیه به تهران سفر کرد. او اطمینان داد که حضور ترکیه در سوریه موقتی‌ست.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، شامگاه چهارشنبه ۱۸ بهمن در سفرش به تهران، با رئیس جمهوری اسلامی و وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. چاووش اوغلو خاطرنشان کرد که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه موقتی‌ست و ترکیه چشم‌داشتی به خاک سوریه ندارد.

تهران، چهارشنبه ۱۸ بهمن: حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی و مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه

حسن روحانی در نشست خبری سه‌شنبه ۱۷ بهمن خود با انتقاد از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه گفته بود «این عملیات ثمری نخواهد داشت و ورود یک ارتش به خاک دیگری، باید با اجازه‌ دولت آن کشور و رضایت مردم آن باشد.»

یک روز بعد از این اظهارات چاووش‌اوغلو در دیدار با روحانی و ظریف اطمینان داد که عملیات نظامی ترکیه در عفرین موقتی‌ست و ترکیه چشمداشتی به خاک سوریه ندارد. پیش از این بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه این ادعا را در میان آورده بود که عملیات «شاخه زیتون» علیه کردهای سوریه با هماهنگی با حکومت اسد انجام می‌شود.

حسن روحانی در این دیدار خواهان یکپارچگی و وحدت سوریه و همکاری بیشتر ایران، ترکیه و روسیه در این جهت شد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ب اف ام فرانسه با اشاره به حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه گفته بود:

«من خواهان خروج تمامی نیروهایی هستم که نباید در سوریه حضور داشته‌ باشند، از جمله شبه‌نظامیان ایران، همینطور حزب‌الله.»

 وزیر خارجه فرانسه در آذر سال جاری هم خواهان خروج شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران از سوریه شده بود. لودریان ایران را به «سلطه‌طلبی در خاورمیانه» و تلاش برای گسترش نفوذش در لبنان، یمن، سوریه و عراق متهم کرده است.

از سوی دیگر مقام های محلی کُرد در عفرین، از آمریکا، اتحادیه اروپا، و شورای امنیت سازمان ملل خواستند برای توقف تهاجم نیروهای نظامی ترکیه در خاک سوریه مداخله کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شبه‌ نظام

    هر چند از نظ حقو بین المالی به نظر می رسد کار رتکیه غیر قانونی است، و شخصا احاساس همدردی با مردمان کورد میکنم، اما متاسافنه فیلمی همین ساعاتی پیش یدم که قوای کمکی اعزامی کورد از منبج به عفرین را که پرچمهایی حاوی عکس اوجلان بودند! آیا به راستی خود کوردها به جای بودند به ترکیه ای ها چه کار می کردند، وقتی دارند با پان کوردیسم ، دولت ترکیه در وضعیت تحرکی قررا می دهید. هر بار که یان تصاویر پان کورد بازی اینها زا تلویزیون مردم ترکیه به بینند بخصوص ترکیه پرستان دو آتشه، چه انتظاری از اردوغان دارید؟ مثل این می ماند در بامیان و هرات افغانستان برخی مردم عکس مسئولان ایارن بهرافراشتند در بیاروند و خواهان الحاق این مناطق به ایارن باشنداز دولت مرکزی و اکثریت غیر فارس افغانستان بخصصو پشتون ها چه توقعی میداشتید؟ و یا برعکس در ایارن برخی عکس علی اف روی پرچم کنند ؟ اولین چیزی که تداعی میکند این است اینها تجزیه طلب هستند. حق تعیین سرنوشت حق طبیعی است ولی بایست در مقدورات زمانی و موقعیت مکانی خودش باشد، آیا واقعیت ایده کوردستان بزرگ با این منطقه و این وضع با بهنجار نا امنی پیگری اش درست است؟ آیا اولویت کوردهای سوریه این است که عکس اوجلان پرچم کنند و ترکیه را تحریک؟ من نگرانی ام از این است سرنوشت کوردهیا شمال سوریه شبیه داستان همه پرسی توسط بارازنی شود و به زیان همه کوردها ی منطقه تمام شود! متاسفانه افراطیون پان کوردها دارند تجربه بدی از فدرالیسم و حقوق قومی به نمایش می گذارند و از این پس هر نوع چنبش خودمختاری و فدرالیسم در منطقه به تجزیه طلبی القا می کنند دیکتاتور یها و هر بار فدرالیستها بگویند هدفشان تجزیه نیست، فورا داستان کوردهای عرا ق و سوریه تعریف می کنند دیکتاتوری ها و بعد هم توجیه سرکوب اقوام!