ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

میانجی‌گری آمریكا میان لبنان و اسرائیل

در پی افزایش تنش بین لبنان اسرائیل بر سر دیوار مرزی و بهره‌برداری از دو میدان گازی در مدیترانه، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه وزارت خارجه آمریکا و دو کشور اروپایی نقش میانجی را ایفا می‌کنند.

یک منبع آگاه در دولت لبنان اعلام کرد که یک فرستاده آمریکایی تلاش کرده است تا مقام‌های لبنانی را نسبت به پروژه اسرائیل برای ایجاد دیواری در مرز اسرائیل و لبنان اطمینان دهد.

به‌گزارش رویترز، دیوید ساترفیلد، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در وزارت خارجه آمریکا، طی چندین روز میان اسرائیل و لبنان میانجی‌گری کرده است. این دو کشور علاوه بر مسئله دیوار مرزی، بر سر بهره‌برداری از میدان گاز طبیعی در شرق مدیترانه نیز با یکدیگر اختلاف دارند.

یک مقام مسئول در دولت لبنان روز ۸ فوریه / ۱۹ بهمن به رویترز گفت: «او (ساترفیلد) گفت‌وگوهایی در مورد دیوار [مرزی] با اسرائیل داشته و اعلام کرده که جایی برای نگرانی و تشدید بیم در این‌باره وجود ندارد.»

اختلاف اسرائیل و لبنان بر سر ساخت دیوار مرزی و استخراج از ذخایر نفتی و گازی دریایی در این منطقه، تنش بین دو کشور را افزایش داده است.

اسرائیل گفته که دیوار مرزی را در قلمرو خود ساخته است اما دولت لبنان می‌گوید این دیوار از زمین‌های متعلق به لبنان که در طرف اسرائیل و خط آبی‌ای که سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ برای عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان تعیین کرده بود، عبور می‌کند.

لبنان نیز از پنج بلوک گازی موجود در شرق مدیترانه، نزدیک به مرزهای اسرائیل، بهره‌برداری دو بلوک را به کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی «توتال»، شرکت ایتالیایی «انی» و شرکت روسی «نوواتک» سپرده است. اسرائیل آغاز عملیات بهره‌برداری از این منابع گازی را «بسیار تحریک‌آمیز» خوانده است.

یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش منتشر شود گفته است که دیوید ساترفیلد «پیام‌هایی» را به مقام‌های لبنانی در پیوند با موضوعات مورد اختلاف دو کشور ارسال کرده است.

این مقام اسرائیلی افزوده است که دو کشور اروپایی نیز در این میانجی‌گری شرکت دارند اما نامی از این دو کشور نبرد.

شورای عالی دفاع لبنان روز گذشته، چهارشنبه ۷ فوریه / ۱۸ بهمن پس از نشست سران دولتی و نظامی این کشور در بیانیه‌ای ساخت‌وساز دیوار توسط اسرائیل را به‌عنوان حمله به سرزمین لبنان تلقی کرد.

بیروت می‌گوید ساخت این دیوار در محدوده قلمرو لبنان انجام می‌شود در حالی که باید پشت خط آبی تعیین‌شده توسط سازمان ملل صورت گیرد. این خط مرزی از زمان خروج ارتش اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ از سوی سازمان ملل تعیین شد.

از سال ۲۰۰۶ و در پی آخرین جنگ بین اسرائیل و جنبش حماس لبنان، منطقه مرزی دو کشور به‌طور عمده آرام بوده است. در آن جنگِ خونین حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر لبنانی که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند و ۱۶۰ نفر اسرائیلی که بیشتر آن‌ها سرباز بودند، کشته شدند. از آن زمان تاکنون هیچ گونه درگیری عمده‌ای میان اسرائیل و حزب‌الله، که ایران از آن حمایت می‌کند، وجود نداشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.