ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات – از میان آن‌ها: بیانیه ۵ تشکل مستقل کارگری

این مجموعه دربرگیرنده اخبار اعتراضاتی است که روز جمعه ۲۰ بهمن صورت گرفته یا در این روز منتشر شده و با اخبار جدید بروز می‌شود.

این مجموعه دربرگیرنده اخبار اعتراضاتی است که روز جمعه ۲۰ بهمن صورت گرفته یا در این روز منتشر شده و با اخبار جدید بروز می‌شود.

کارگران اخراج شده سامان کاشی مقابل فرمانداری

حمایت ۵ تشکل مستقل فعالان کارگری از «بیانیه‌ی مشترک درباره حداقل دستمزد در سال ۹۷»

۵ تشکل مستقل فعالان کارگری با صدور اطلاعیه‌ای حمایت خود را از بیانیه‌ مشترک درباره حداقل دستمزد سال ۹۷ اعلام کردند.

بیانیه مشترک روز ۱۵ بهمن از سوی سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، و گروه اتحاد بازنشستگان صادر شده بود. این سه تشکل صنفی در بیانیه مشترک خود پس از بررسی وضعیت کنونی کارگران و تهیدستان و آمار رسمی مربوط به هزینه‌های زندگی نتیجه گرفته بودند که حداقل دستمزد سال ۹۷ نمی‌تواند کمتر از ۵ میلیون تومان در ماه باشد.

کارگران پروژه‌های پارس جنوبی، جمعی از کارگران پتروشیمی‌های منطقه ماهشهر و بندر امام، فعالان کارگری جنوب، فعالان کارگری شوش و اندیمشک، جمعی از کارگران محور تهران - کرج پشتیبانی کامل خود را از بیانیه مشترک درباره حداقل دستمزد اعلام کردند زیرا به اعتقاد آنان:

«این بیانیه ضرورت دستیابی به حداقل دستمزد به میزان ٥ میلیون تومان در ماه برای سال ١٣٩٧را با واقع بینی، روشنگری و منطق انکارناپذیر بر اساس واقعیات اجتماعی و شرایط زندگی طبقۀ کارگر مطرح می‌کند.»

نحوه استخراج رقم ۵ میلیون تومان حداقل مزد ماهانه در بیانیه مشترک چنین توضیح داده شده بود:

با استناد به «سند بررسی هزینۀ خانوار بانک مرکزی برای سال ١٣٩٥، متوسط هزینه ی یک خانوار شهری با میانگین ٣٣⁄٣ (سه و سی و سه صدم) نفر معادل ٣ میلیون و ٢٧٥ هزار تومان در ماه اعلام گردید. این مبلغ برای خانوار شهری ٤ نفره به بیش از ٣میلیون و ٩٠٠ هزار تومان در ماه می رسد. به منظور برآورد مزد و حقوق لازم برای تأمین زندگی یک خانوار شهری ٤ نفره در سال ١٣٩٧، باید تورم سال‌های ١٣٩٦ و ١٣٩٧ را هم در محاسبه بگنجانیم. در این صورت حداقل دستمزد لازم برای تأمین زندگی یک خانوار ٤ نفره در سال ١٣٩٧ به ٥ میلیون تومان در ماه بالغ می گردد.»

به نوشته‌ سندیکای نیشکر هفت‌تپه، سندیکای شرکت واحد و اتحاد بازنشستگان، اقتصاد ایران «به رغم تمام نابسامانی‌ها و کاستی‌هایش توان پرداخت چنین مزدی را دارد و توجیهات مقامات دولتی در رابطه با عدم توان پرداخت این مبلغ فریبکاری‌ای بیش نیست.»

درگیری ماموران انتظامی با دستفروشان اراک

شامگاه پنجشنبه ۱۹ بهمن، حمله ماموران شهرداری به دستفروشان میوه در خیابان قائم مقام اراک به درگیری میان آنان با دستفروشان انجامید.

دستفروشان در پاسخ به به هم زدن بساطشان توسط ماموران شهرداری، به سوی آنان گوجه فرنگی پرتاب کردند. ماموران از گرفتن عکس و فیلم توسط رهگذرانی که قصد ثبت درگیری را داشتند جلوگیری کردند.

پنجشنبه ۱۹ بهمن دستفروشان کرج نیز در اعتراض به برهم زدن بساطشان توسط ماموران، در شهر راهپیمایی کردند و خواستار حمایت مردم شدند.

تجمع کارگران اخراجی سامان کاشی بروجرد مقابل فرمانداری

جمعی از کارگران اخراجی سامان کاشی بروجرد روز پنجشنبه ۱۹ بهمن در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل فرمانداری تجمع کردند.

کارگران که هنوز مزد کاری را که در کارخانه انجام داده‌اند، دریافت نکرده‌اند، با تعطیل کارخانه به حال خود رها شده‌اند.

رئیس اداره کار بروجرد گفته است مجموع مطالبات ۲۰۶ کارگر کاشی سامان حدود ۷ میلیارد تومان است و ۲۰ کارگری در آخرین گروه اخراج شده‌اند، ۲۰ ماه حقوق معوقه دارند.

تجمع اعتراضی دانشجویان نفت گچساران

همزمان با سفر بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به گچساران، جمعی از دانشجویان آموزشکده نفت این شهر پنجشنبه ۱۹ بهمن در اعتراض به عدم استخدام در وزارت نفت، مقابل فرمانداری تجمع اعتراضی برپا کردند.

معترضان که ۱۴۴ دانشجوی این دانشکده را نمایندگی می‌کردند بنرهایی حاوی اعتراض به «استخدام‌های غیرقانونی» در نفت و تعیین وضعیت شغلی خود در دست داشتند.

اعتصاب سراسری «پزشکان طرحی»

«پزشکان طرحی» قصد دارند ۲۵ بهمن به طور سراسری دست به اعتصاب بزنند. خواست پزشکان طرحی عبارت است از: «پرداخت کارانه‌های عقب افتاده، جلوگیری از کسورات عجیب و پلکانی غیرمنصفانه و همچنین اعطای حق مطب».

پزشکان طرحی، پزشکان مشغول خدمت در بیمارستان‌های مجری طرح تحول سلامت هستند که با ورود به این طرح از داشتن مطب منع شدند و دولت متعهد شد کسر درآمد آن‌ها را جبران کند.

«جمعی از پزشکان متخصص شاغل در مراکز دولتی» در توضیح اعتصاب روز ۲۵ بهمن نامه‌ سرگشاده‌ای منتشر کرده‌اند. در این نامه آمده که پزشکان در اعتراض به یازده ماه تعویق کارانه خود نامه‌ای به وزارت بهداشت نوشته و یک ماه جهت پرداخت مطالباتشان مهلت داده‌اند. از ارسال این نامه که رونوشت آن به دفتر علی خامنه‌ای، کمیسیون بهداشت مجلس و چند نهاد دیگر نیز فرستاده شده، بیش از یک ماه می‌گذرد اما مسئولان پاسخی به درخواست پزشکان نداده‌اند.

جمع‌آوری امضا برای سازماندهی اعتصاب پزشکان از یک ماه پیش آغاز شده است. تاکنون بیش از ۱۵۰۰ پزشک آمادگی خود را جهت شرکت در اعتصاب روز ۲۵ بهمن اعلام کرده‌اند. پزشکان در روز اعتصاب تنها بیماران اورژانسی را ویزیت یا جراحی خواهند کرد.

صاحبان داروخانه‌ها نیز پیش‌تر اعلام کرده‌بودند ۲۶ بهمن اعتصاب سراسری خواهند کرد. رئیس انجمن صنفی داروسازان در نامه خود خطاب به وزیر کشور در توضیح علت تصمیم به اعتصاب سراسری نوشته بود تاخیر طولانی در پرداخت بدهی موسسات بیمه به داروخانه‌ها سبب شده است بسیاری از داروخانه‌داران قادر به تهیه داروی مورد نیاز بیماران نباشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.