ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل پس از بمباران سوریه: تهران و دمشق با آتش بازی می‌کنند

اسرائیل به ۱۲ هدف ایرانی و سوری در جنوب دمشق و شرق حمص حمله کرد. یک موشک نیز در شرق لبنان فرود آمد. سفیر اسرائیل در مسکو خواهان خروج شبه‌نظامیان شیعه از جنوب سوریه شد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای پس از انهدام یک پهپاد ایرانی و سقوط جنگنده اف‌ـ‌۱۶ این کشور پس از حمله به پایگاهی در سوریه، در بیانیه‌ای شدیداللحن تهران و دمشق را تهدید کرد. سفیر اسرائیل در روسیه نیز گفت که شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران باید از جنوب سوریه خارج شوند.

محل سقوط جنگنده اسرائیلی در شمال این کشور

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای شنبه ۱۰ فوریه / ۲۱ بهمن اعلام کرد: «ایران و سوریه با آتش بازی می‌کنند. نیروهای دفاعی اسرائیل قاطعانه علیه تلاش حمله ایرانی‌ـ‌سوری و نقض حاکمیت اسرائیل دست به عمل می‌زند. این نیروها برای گستره‌ای از سناریوها آماده است و در صورت ضرورت دست به عمل خواهد زد.»

ارتش اسرائیل در این بیانیه ادعا کرد که «نقاب ایران افتاده» و تهران از خاک سوریه برای انجام عملیات «علیه اسرائیل» استفاده می‌کند اما تأکید کرد که این کشور به دنبال تشدید تنش‌ها نیست، اما اگر دشمن این تنش‌ها را افزایش دهد، هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد.

ارتش اسرائیل شنبه ۱۰ فوریه / ۲۱ بهمن از انهدام یک پهپاد ایرانی بر فراز آسمان قلمروی اسرائیلی در بلندهای جولان خبر داده بود: «یک هلیکوپتر ارتش موفق شد پهپادی ایرانی را که از سوریه پرواز کرده و به اسرائیل نفوذ کرده بود، ردگیری و سرنگون کند.» به ادعای ارتش اسرائیل، این پهپاد از ابتدای ورود کشف و تحت مراقبت قرار گرفته بود. اسرائیل ورود پهپاد ایرانی به خاک این کشور را «نقض جدی و بی‌قاعده حاکمیت ملی اسرائیل» خواند.

اسرائیل در واکنش به نفوذ پهپاد ایرانی، اهدافی را در سوریه بمباران کرد. در این حمله یک جنگنده اف‌ـ‌۱۶ اسرائیلی سرنگون شد. گفته شده بود که این حملات یک مرکز پرتاب پهپادهای ایران را هدف قرار داده‌اند.

پس از آن ارتش اسرائیل اعلام کرد که به ۱۲ هدف متعلق به سوریه و ایران در خاک سوریه حمله کرده است.

تلویزیون دولتی سوریه به نقل از منابع ارتش اعلام کرده بود که حمله اسرائیل دفع شده است و بیش از یک جنگنده اسرائیلی هدف قرار گرفته‌اند. بنابر این گزارش، جنگنده‌های اسرائیلی یک قرارگاه ارتش سوریه را در مرکز این کشور هدف قرار داده بودند.

اما گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه ادعا کرده است که اسرائیل از سحرگاه شنبه اهدافی را در جنوب غربی دمشق و در حومه شرقی استان حمص برای ساعت‌ها هدف حمله قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در لبنان نیز یک موشک اسرائیلی در شهر ریاق، در شرق این کشور در مرز با سوریه فرود آمد اما منفجر نشد. یک قرارگاه نظامی هوایی لبنان در این شهر مستقر است.

سفیر اسرائیل در روسیه: شبه‌نظامیان شیعه جنوب سوریه را ترک کنند

سفیر اسرائیل در روسیه شنبه در واکنش به رویدادهای رخ‌داده گفت که حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران باید جنوب سوریه، در مرز با اسرائیل را ترک کنند.

به گزارش شبکه خبری اینترفاکس روسیه، هری کورن گفته است که «ما به دنبال عملیاتی‌شدن توافق‌های گوناگون در مناطق کاهش تنش، به ویژه در جنوب در مرز با اسرائیل هستیم. به طور خاص، هر گونه حضور ایران و حزب‌الله و شورشیان شیعه باید از این منطقه برچیده شود.»

مسکو هنوز واکنش رسمی به این حوادث نشان نداده است.

اسرائیل تا کنون بارها انبار اسلحه و پایگاه‌های نظامی و محموله‌های به گفته او متعلق به حزب‌الله لبنان را در سوریه هدف قرار داده است؛ به ویژه در بلندی‌های جولان.

اسرائیل در جنگ‌های ۱۹۶۷ توانست ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از بلندی‌های جولان را اشغال کند و بعداً این قسمت را به خاک خود ضمیمه کرد.

تنها ۳۰ درصد بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل نیست و از سوی سوریه اداره می‌شود. مخالفان بشار اسد، رئیس‌ دولت دمشق در این منطقه با ارتش سوریه و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران درگیرند.

استان قنیطره که در این منطقه قرار دارد، محل نزاع بین نیروهای وفادار به اسد از جمله حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران با مخالفان مسلح است.

*تیتر این خبر از  «اسرائیل: تهران و دمشق با آتش بازی می‌کنند» به «اسرائیل پس از بمباران سوریه: تهران و دمشق با آتش بازی می‌کنند» تغییر کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nader

    پاسدارسلامی جانشین فرمانده کل سپاه در همایش مهمانان خارجی شرکت‌کننده در ۲۲ بهمن: ما از همین نقطه‌ای که هستیم می‌توانیم همه پایگاه‌های آمریکا را در منطقه ویران کرده و جهنمی برای صهیونیست‌ها درست کنیم!.

  • Nasim

    پهپاد حکومت اسلامی بر فراز بلندی های جولان چکار دارد؟!