ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارزار زنان مسلمان علیه آزار جنسی: من هم در مسجد آزار دیده‌ام

پس از آنکه مونا الطحاوی فمینیست مصری، از تجربه آزار جنسی در مراسم حج توییت کرد، کاربران زن کشورهای مسلمان از موضوع استقبال کردند و از تجربه آزار جنسی در مکان‌های مذهبی نوشتند.

پس از آنکه مونا الطحاوی فمینیست مصری، درباره تجربه آزار جنسی در مراسم حج توییت کرد، کاربران زن کشورهای مسلمان به سرعت از به اشتراک گذاشتن این موضوع استقبال کردند و با هشتگ مسجد من هم(MosqueMeToo#)، از تجربه‌های خود از آزار جنسی در مکان‌های مذهبی به ویژه مراسم حج نوشتند. روز یک شنبه ۱۱ فوریه از این هشتگ بارها در توییتر استفاده شد و در کمتر از ۲۴ ساعت دو هزار توییت درباره این مساله منتشر شد. 

این هشتگ همچنین درمیان توییتر فارسی نیز به یکی از اولین ترندها تبدیل شد. کاربران ایرانی با اشاره به تجربه‌های آزار جنسی در مراسم حج، حرم امام رضا، مساجد و مراسم مذهبی مانند مراسم عاشورا و ... از این موضوع استفاده کردند تا تناقض میان موضوع حجاب و مصونیت از آزار جنسی را پررنگ کنند. در میان توییت‌های فراوانی که در این زمینه منتشر شده، موضوع آزار جنسی به رغم پوشیده بودن برجسته‌ترین موضوع است. در مقابل برخی از کاربران هم با اعتراض به این نوع توییت‌ها، برجسته کردن این موضوع را تابوشکنی و توهین به مقدسات خوانده‌اند.

آزارهای جنسی در مراسم حج درحالی اتفاق می‌افتد که در دین اسلام به زنان حکم شده که مو و بدن خود را از بپوشانند تا به این ترتیب از آزار مردان در امان باشند. زنان مسلمان از کودکی مکلف به رعایت حجاب هستند و شرع اسلام دلیل اصلی این کار را پیشگیری از آزارهای جنسی زنان و حفظ عفت زنان و مردان می‌داند.

هشتگ مسجدمن هم امتداد کارزار می‌تو(من هم) در شبکه‌های اجتماعی و عرصه عمومی است که از چند ماه قبل با افشای موارد آزار جنسی در پشت صحنه سینما و سایر محیط‌های کاری آغاز شد. زنان مسلمان اما پیش‌تر هم از شیوع آزار جنسی در مکان‌های عمومی و خیابان‌ها به ویژه در کشورهایی مانند مصر و افغانستان و ایران حرف زده بودند.

کارزار مجازی مسجد من هم به دلیل پیوندی که کاربران ایرانی با مساله حجاب برقرار کرده‌اند به وسیله‌ای برای اعتراض به حجاب اجباری هم تبدیل شده است. در هفته‌های گذشته ایران شاهد آشکارترین اعتراض مدنی به حجاب اجباری به دست چندین زن بوده است. این زنان در مکان‌های عمومی کشف حجاب کردند و چون حرکت آنها امتداد حرکت اعتراضی زنی به نام ویدا موحد بود که در خیابان انقلاب بی حجاب بر یک سکو ایستاد، به دختران خیابان انقلاب مشهور شدند.

این اعتراض‌ها حکومت را به واکنش جدی واداشته است و در پی اعتراضات ماه بهمن دست کم ۲۹ نفر به اتهام بی حجابی و ارتباط با کمپین چهارشنبه‌های سپفید بازداشت شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    جناب ناشناس کاملا صحیح میفرمایید, این جنبش را باید به عمق برد و از خانه و خانواده تا مدارس و دانشگاه و محل کار شروع کنیم. در عین حال بی تفاوت نیز نباید از کنار دین مرد سالارِ, پدر سالارِ, ضد-زنِ اسلام , و یا حکومت مذهبی جنایتکارِ ضد -زندگی که در ۳۹ سال اخیر شنیع ترین و کثیف ترین روابط مرد سالارانه را بطور روزانه تولید و بازتولید کرده اند, گذشت. انگار که ۳۹ سال اخیر نه اسلام دستی در این کثافت کاری ها داشته و نه حکومت ملایان مقصر این همه جنایت علیه بشریت, و خصوصا زنان ایرانی هستند.

  • ناشناس

    امیدوارم که سطح این حرکت و‌جنبش را به “اسلام”و یا “حکومت جنایتکار “و از این دست شعار ها تقلیل ندهیم. خیلی ساده انگاری نکنیم. با فرهنگ سازی و بردن مشکل به عمق و نمایان کردن سطوح “جنسیتی”این معضل را به عمق برده و از خانه و خانواده تا مدارس و دانشگاه و محل کار شروع کنیم. مطالعات به اندازه کافی وجود دارد و مشکل طرز تفکر “مردانه” و به ارث رسیده از نسل های پیشین است.

  • عجم در رهِ عدم

    شنید لابد در ایران دختر بازی کولاک می کند، از برکات 40 سال اموزش و پرورش جمهروی اسلامی ولایت فقیه و سالانه بودجه چند هزار میلیادر تومانی نهادهیا فرهنگی و مذهبی. اما دختر بازی هم مرایم دراد و روشی، دختر بازها با نیرنگ و زبان بازی دخترها غوا می کنند و تربیتبشان میدهند. اما چیزی ما در خیابان و کوی و برزن می بینیم از پسر بچه های 10-12 ساله گرفته تا جوان های 25-30 ساله در سراه چهار راه، در سینه کش دیوار کوچه های تنک ، و گاه در تاریکنای شبانه و خلوتی صبحگاهی، در دسته جات چند نفره گاه ده نفره، کارشان متکل پرانی است، گاهی اوضاع مناسب بیند دستی می برند و انگلوکی می کند دخترکان را ، آنگاه دختران جیغ میکشند فحش، صدا قهقه پسران مزاحم بلند می شود آنها براستی از اذیت دختر و زن مردم لذت می برند! ، گاه فحش های ناموسی رد وبدل می شودف حتی کتک کاری!، چیزی که شاهدیم دیگر از انحراف اخلاقی دختربازی گذشته، و آن سادیسم جنسی است!