ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اگر اسد از سلاح شیمیایی استفاده کند، فرانسه به سوریه حمله می‌کند

رئیس جمهور فرانسه یک بار دیگر به صراحت یادآوری کرد که استفاده اسد از سلاح شیمایی در جنگ داخلی سوریه خط قرمز فرانسه است. اما به گفته مکرون تاکنون مدرک مستدلی وجود ندارد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به تأکید به حکومت بشار اسد هشدار داد که چنانچه در جنگ داخلی سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کند، فرانسه به سوریه حمله خواهد کرد. مکرون اما به این نکته هم اشاره کرد که تاکنون فرانسه مدرک مستدلی که نشان دهد اسد علیه غیر نظامیان سلاح شیمایی به کار گرفته به دست نیاورده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه

رئیس جمهور فرانسه سه‌شنبه ۱۳ فوریه/ ۲۴ بهمن در جمع خبرنگاران در الیزه گفت:

«من با توجه به سلاح‌های شیمیایی، خط قرمزی ترسیم کردم و بدین وسیله یک بار دیگر آن ر یادآوری می‌کنم. سرویس‌های اطلاعاتی ما و ارتش ما، در حال حاضر هیچگونه مدرکی به دست نیاورده‌اند که ثابت کند [حکومت اسد] سلاح‌های شیمیایی را مطابق تعریف معاهده‌های جهانی علیه غیر نظامیان به کار گرفته باشد.»

جمعه گذشته ۹ فوریه/ ۲۰ بهمن امانوئل مکرون با ولادیمیر پوتین تلفنی گفت‌وگو کرده بود. در این گفت‌وگو، مکرون نگرانی فرانسه از اینکه حکومت سوریه در درگیری‌های اخیر در استان ادلب و در غوطه شرقی از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد را با رئیس جمهور روسیه در میان گذاشته بود.

وزارت خارجه آمریکا ۱۱ فوریه/ ۲ بهمن اعلام کرده بود که گزارش‌ها درباره استفاده از گاز کلرین علیه غیرنظامیان در غوطه شرقی در حومه دمشق «بسیار نگران‌کننده» است.

هفته گذشته هم  دیده‌بان حقوق بشر سوریه و سازمان پزشکان آمریکایی – سوری به طور همزمان گزارش داده‌ بودند که چندین غیر نظامی بعد از بمباران شهر «سراقب» در استان ادلب به دلیل مصدومیت با گاز تحت درمان قرار گرفته‌اند.

در حملات شیمیایی ۴ آوریل ۲۰۱۷ / ۱۵ فروردین سال جاری به خان شیخون در استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم ۸۰ نفر، از جمله ۳۱ کودک کشته شدند. کشورهای غربی، مسئولیت این حمله را متوجه حکومت سوریه کرده بودند اما سوریه و متحدانش  گفته بودند که شورشیان مسلح مخالف اسد در انباری سلاح‌های شیمیایی را ذخیره کرده بودند و ارتش سوریه بدون آنکه از این موضوع آگاه باشد این انبار را بمباران کرده است.

در اکتبر ۲۰۱۷ (آبان سال جاری) سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و مکانیسم مشترک تحقیق (جی آی ام) اعلام کردند که مسئول حمله شیمیایی آوریل گذشته به «خان شیخون» حکومت بشار اسد است، اما اسد گفت که حملات ادعایی، «ساختگی» و برای توجیه حمله نظامی آمریکاست.  روسیه در اجلاس شورای امنیت تمدید مأموریت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و مکانیسم مشترک تحقیق در سوریه را وتو کرد.

در اثر حملات هوایی رژیم بشار اسد به غوطه شرقی و ادلب، این مناطق هفته گذشته، خونبارترین هفته از سال ۲۰۱۵ تاکنون را در سوریه را از سر گذراندند. فرانسه خواهان توقف این حملات شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دانیال

    همان دفعه که امریکا خط قرمزهایش را کشید کافی بود که اسد و خامنه ای و پوتین بفهمند که از این جماعت غربی بخاری در نمی آید. حالا تازه بعد از 300 هزار کشته می گوید دلیلی بر استفاده از سلاح سیمیایی نیافته ایم