ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● بحثگاه

"رفراندوم، رفراندوم – این است شعار مردم"؛ واقعاً؟

آیا در شرایط کنونی خواست رفراندوم باید خواست محوری در جنبش اعتراضی و مطالباتی باشد؟ آیا حکومت به رفراندوم تن می‌دهد؟ در بحث شرکت کنید.

آیا در شرایط کنونی خواست رفراندوم باید خواست محوری در جنبش اعتراضی و مطالباتی باشد؟ آیا حکومت به رفراندم تن می‌دهد؟ در بحث شرکت کنید.

این روزها همه از رفراندم صحبت می‌کنند، حتا در درون حکومت.

■ آیا می‌توان همه خواسته‌ها را در خواست همه‌پرسی خلاصه کرد؟

■ خواست مطلوب و مقدور همه‌پرسی چه می‌تواند باشد:

اصلاحی در نظام، مثلا حذف نظارت استصوابی؟

یا تغییر نظام؟

■ آیا رژیم ممکن است تن به همه‌پرسی بدهد؟

■ آیا ممکن است رفراندم در خدمت درگیری جناح‌های حکومتی قرار گیرد و انرژی جنبشی مردم را هدر دهد؟

نظر شما چیست؟

با نوشتن کامنت نظرتان را با همگان در میان بگذارید.

پیام‌های نوشته شده زیر این مطلب در فیسبوک زمانه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • turk

    همه گزینه ها اعلام می شود اعلام حق و حقوق ملت های ترک عرب بلوچ ترکمن مازنی گیلک لر و... یعنی فارسها مجددا همه چیز را فقط برای خود می خواهند هیچ تغییری در ایران نتیجه نخواهد داد هر وقت اپوزیسیون صریحا اعلام نمودند که زبان ترکی آذربایجانی همتراز و همردیف زبان فارسی با توجه به اکثریت نسبی جمعیت ترک ایران در اینده دو زبان رسمی کشور خواهد بود در انصورت هم ایران به سمت دموکراسی حرکت خواهد کرد و هم جامعه روی ازادی را خواهد دید منتظر فحش و ناسزاهای برادران فارسمان طبق معمول هستم

  • نازلی

    بعله ملتیکه میخواد رندانه هزینه کم بده دست اخر و در طول زمان به مراتب بیشتر متضرر میشه. حالا هی در بوق رفراندوم کم هزینه بدمید.

  • نیک

    با تشکر از رادیو زمانه از طرح چنین مطلب مهمی امیدوارم که هم وطنان عزیز با درایت بیشتری پیشنهاد هایی مطرح نمایند که بتوان در در سطح جهانی و در مجامع بین الملی چون سازمان ملل مطرح و به عنوان صدای یک ملت زجر کشیده و دادخوه قابل طرح باشد. اخیر گروهی از فعالان سیاسی اعلامیه ای صادر کرده اند برای برگزاری رفراندوم. شایسته است که این گروه با نامه ای سرگشاده از همه سازمان ها و احزاب از جمله سلطنت طلبان و مجاهدین خلق و مارکسیست ها و اصلاح طلبان و حتا آنان که به همین رژیم جمهوری اسلامی باور دارند از همه بخواهد که همچنان که شخص خمینی هم فرمود که گذشتگان حق ندارند برای آیندگان تصمیم بگیرند امروز اعلام کنیم و متعهد شویم که هر ده سال رفراندمی برای نوع حکومت با نظارت سازمان ملل برگزار گردد. آنان که در این رفراندوم شرکت نکنند در آینده حق کاندیدا شدن را از دست خواهند داد. ما به هواداران صادق رژیم این فرصت را میدهیم که سران رژیم را از پرتگاهی که در ان قرار دارند آگاه کرده آینده خود را با آینده سران گره نزنند. شرکت کنندگان در این رفراندوم از هم اکنون متعهد میشوند که پس از کسب اکثریت و تشکیل شکل حکومت منشور حقوق بشر سازمان ملل را سر لوحه قرار داده قوه قضایه مستقل و دادگاه های علنی با حق داشتن وکیل مدافع با معیار های پذیرفته شده در کشور های دموکراتیک را تضمین نماید. در طول هر ده سال سازمان ها و احزاب سیاسی حق فعالیت مسالمت آمیز داشته میتوانند به تبلیغ نظرات خود از طریق انتشارات را داشته تا مردم بتوانند آگاهانه در رفراندوم های ده ساله شرکت کنند.

  • حسن کچل

    این رژیم برای حجاب اجباری هم حاضر نیست تن به رفراندم بده چه برسه به تغییر رژیم . تجربه خونین و مصیبت بار 40 سال گذشته ثابت کرده که رژیم حاضره ایران را به اجنبی (روسیه, لبنان, چین, سوریه و...) مجانی بده ولی برا ملت ایران هیچ تخفیفی قاعل نشه. علت این عداوت رژیم با ایرانیها معلوم نیست ولی می تواند از نفرت بیمارگونه خمینی به این دیار نشات گرفته شده باشد. مردم ایران باید حق بر حقشان و حقوق پامال شده شان را از این باند بزور بگیرند. حق دادنی نیست بلکه گرفتنی است.

  • ایراندوست

    از حکومت مرگ آفرینی چون جمهوری اسلامی ایران ، انتظار فراهم کردن یک همه پرسی و شرکت در آن ، و مبارزه انتخاباتی منصفانه با مخالفین خود را داشتن، یک نوع ساده لوحی و ساده انگاری است. چگونه رژیمی که کشتی حاکمیت را در دریایی از خون ، سکان‌دار است را میتوان سر صندوقهای رای آورد تا بر بقای خود خط بطلان بکشد. گفته نا شفاف روحانی در مورد رفراندوم را در بهترین شکل ممکن میتوان تلاش برای تشکیل شورای فقهی بجای ولایت مطلقه فقیه یا حذف هرگونه فقیه سالاری دانست ، بعبارتی روحانی میتواند با خواندن خطبه طلاق بین فقهات با حکومت ، جمهوری اسلامی را سکولاریزه کند و نامی نیک از خود در تاریخ ایران بجا گذارد ولی این نقش خیلی بزرگتر از عمامه او توانایی‌های فردی و سیاسی او است. نقشه بخشی از استراتژیست های امریکا اینست که با تحریم پیدا و ناپیدای سیاسی-مالی-نفتی-اقتصادی ، طبقه متوسط ناراضی و تهیدستان شهری را در مقابل رژیم قرار دهد تا تغییر با هزینه جانی و مالی کمتری به نفعشان تمام شود !

  • داود بهرنگ

    با سلام خواستار رفراندم شدن در درجۀ نخست متضمن معنایی سلبی است. یعنی: "من خواستار نظام جمهوری اسلامی ایران نیستم." یعنی "من باورمند به اصلاح این نظام نیستم." یعنی "من خواستار تحریم سیاسی اقدامات این حکومت ام." یعنی "من مشارکت در همه پرسی های این حکومت را موجه نمی دانم." ممکن است پرتوی علا بگوید: من از همان روز اول تأسیس جمهوری اسلامی این را گفته ام. معنای این حرف این است که: آری! ما پس از چهل سال به شما رسیده ایم. طرح شعار به معنی در انداختن معنایی سیاسی در میدان کشش ها و کوشش های سیاسی و از برای تحقق آن است. از هر شعار ممکن و مناسبی می توان پشتیبانی کرد. شعار رفراندم به معنی "تا آنجا" نیست. شعار رفراندم ناظر به "از اینجا" است. در یک مورد شعار رفراندم ایجابی است و آن رد و اثری است که بر شعار "مرگ بر ..." دارد. آری شعار رفراندم جایگزین شعار "مرگ بر ..." عمل و اثر می کند. شعار رفراندم شاخص گذار مسالمت آمیز است. در این رابطه: "پس چه می خواهی" را "تلاش و کوشش و لیاقت" ما تعیین می کند. آیا این شعار می تواند ـ ممکن است ـ انحرافی باشد؟ بلی. به این سبب است که "رادیو زمانه" آن را به بحث گذارده است. با احترام بهرنگ

  • پرتو نوری علا

    رفراندم در رژیم اسلامی ایران؟ آلترناتیو کیست یا چیست؟ رفراندم بین رژیم اسلامی و چه چیز دیگر؟ نکند بعد از چهل سال دوباره آخوندها می خواهند بپرسند جمهوری اسلامی آری یا نه؟ بقول خمینی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد!!! چنین رفراندمی که از حالا بقول روحانی نتیجه اش 99.9% آری است (البته واضح و مبرهن است که صد در صد با حقه و تقلب به دست می آید) به درد خود آخوندها می خورد. آخر چطور ممکن است رژیم اسلامی از مردم بپرسد مرا می خواهید یا نه؟ و اگر مردم بگویند نه نمی خواهیم، عمال این رژیم در کمال آقائی می گویند بفرمائید هرکه را می خواهید بیآورید!!!! رفراندم وقتی معنی دارد که در کنار این رژیم چند آلترنتیو باشند؛ یک حکمت سکولار دمکرات، یک حکومت سوسیال دمکرات، یک حکومت شورایی یا یک حکومت پارلمانی. آنوقت انتخاب مردم در میان انواع حکومت معنی رفرندام است.

  • فریدون بابائی

    Féridoun Babaï Khameneh رفراندم در ایران با سه پرسش در باره نظام آینده پس از چهل سال تجربه جمهوری اسلامی ولائی، مردم ایران بخصوص نسلهای بعد از انقلاب با شناسائی عملی نظام موجود اسلامی، حق دارند که در یک همه پرسی با سه پرسش میان جمهوری اسلامی ولائی، جمهوری عرفی دموکراتیک و سلطنت مشروطه دموکراتیک نظام مورد درخواست خود را آزادانه انتخاب کنند و پس از آن قانون اساسی نوینی بر مبنای نظام انتخابی اکثریت مردم و حقوق بشر توسط مجلس موءسسان انتخابی تنظیم شود..

  • کوین

    قطعا "رفراندم" یکی از سالم ترین و کم هزینه ترین راه های رهایی از دیکتاتوری کنونی است . دوستان ، پیش از بنده به همین موضوع اشارهء کامل و جامع داشته اند. باید اذعان داشت این روش بیشتر از آنکه عملی باشد " رویایی" است . یعنی حکومتی با کارنامه ای چنین سیاه و جنایاتی گستاخانه در طی چند دهه ، در مسائلی بسیار جزئی هم حاضر به مراجعه به آراء عمومی نخواهد شد . برای مثال : حضور زنان در ورزشگاه ها یا برگزاری کنسرت در فلان شهر یا حتی نامگذاری یک کوچه به درخواست اهالیِ همان کوچه ... در موارد فوق نتیجهء نظرسنجی هر چه که باشد منافاتی با ارکان نظام نخواهد داشت . ولی دیده ایم که سرِ سوزنی کوتاه نیامده اند ، آقایانِ جانشینِ خدا در زمین . لذا بدلیل جمودِ مطلق فکریِ نظام ، چه فردی و چه جمعی ، اتخاذ هرگونه تدبیر و روش دموکراتیک در ج.ا. بسیار بعید و حتی ناممکن است . هم ازینروست که رفراندم بیشتر رویایی است تا عملی . متاسفانه .

  • bijan

    در فضای بسته و امنیتی و بدون رسانه ها و انجمن و احزاب مستقل ونهادهای مدنی شرایط لازم برای همه پرسی فراهم نیست . نتیجه میتواند همان تصمیم نادرستی باشد که مردم هیجان زده در اول انقلاب گرفتند و 40 سال است که تاوان انرا میدهند ! فضای سیاسی ایران در یک وضعیت بن بست قراردارد هم دستگاه حاکمه درمانده شده و هم مردم ایران . تنها راه چاره این است که آن بخش از روحانیت که هنوز آلوده قدرت نشده اند اجماع کنند و با شجاعت از حاکمان دینی بخواهند که به تدریج از عرصه سیاست خارج و به حوزه ها بر گردند تا با باز شدن فضای سیاسی امکان بر گزاری همه پرسی فراهم شود . در این رابطه نقش اصلاح طلبان متعهد به آرای مردم و روشنفکران /بخصوص ملی مذهبی ها / در وحدت رویه و هدایت امور مهم است .

  • تیشک

    رژیم ولایت فقیه هرگز در طول چهل سال گذشته قدمی در جهت خواست عمومی مردم عقب نشینی نکرده است. و قطعاً با میل و رغبت تن به چنین رفراندومی نخواهد داد، اما: در طول این چهل سال بارها نشان داده که در مقابل فشار به زانو در می آید (زیرا پایگاه مردمی ندارد). طرفداران رژیم بطور عمده و طبیعی ارتزاق کنندگان از رژیم هستند، نمونه بارز آن احمدی نژاد است که با یک بگیر و ببند، هم اکنون آقای خامنه ای را هم بی نصیب نگذاشته است. در خصوص مزایای گذار مسالمت آمیز از طریق صندوق رأی صحبت زیاد شده که نیازی به بازگویی نیست! اگر این مهم (یعنی رفراندوم) در قالب آری، یا نه، به رژیم جمهوری اسلامی، بصورت یک خواست عمومی فریاد شود، و شعار همه مردم بشود، راه دیگری برای رژیم باقی نخواهد ماند. در قدم بعدی رژیم سعی خواهد کرد که در آن مهندسی و تقلب کند که باز مردم باید بسیار هوشمندانه با قاطعیت از آرای خود صیانت کنند. به نظرم در ابتدای امر تمام تلاش ها باید در جهت کشیدن رژیم به پای صندوق رأی باشد. پاسخ مردم با بیش از 80 درصد "نه" به جمهوری اسلامی است، همانگونه که دوستمان در بالا اشاره کردند، باید هرکس که شناسنامه ایرانی دارد، و هیچ دادگاه "صالح و مستقلی" پرونده ای علیه او ندارد، حق نامزدی در انتخابات را خواهد داشت. و تمام احزاب (حتی اسلامی) باید اجازه تبلیغ داشته باشند.

  • ارش

    در شرایطی که همه قدرت دست جمهوری اسلامیست و مردمی که فقیر هستند و معتاد نمیتوان رفراندومی برگزار ک د. چون با شرایط حاضر خیلی ها راحت برای چند گرم مواد یا برای فرار از گرسنگی رای خود را میفروشن. تنها. تغیر نظام میتواند رفراندوم ازادی را برپا کرد

  • داود بهرنگ

    با سلام من بر این نظرم که ما ایرانی ها بایست اقدام به یک کار دو مرحله ای کنیم: (1) در مرحلۀ اول اقدام به رفراندم ملی زیر نظر سازمان ها و مجامع بین المللی کنیم. موضوع رفراندم: جمهوری اسلامی آری یا نه؟ اگر چنانچه نتیجۀ رفراندم نه باشد؛ در مرحلۀ دوم: (2) 1- اعلان آزادی احزاب با هر مرام و آزادی بیان در هر شکل 2- پس از شش ماه برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی 3- تدوین قانون اساسی جدید چنان که به نظر می رسد طرح رفراندم؛ 1- به معنی تحریم هر گونه انتخابات از این پس در ایران است. 2- به معنی آغاز دست نیاز بردن به سازمان ها و مجامع بین المللی برای تحقق این منظور در ایران است. مرحلۀ اول از برای آن است که حامیان هر گونه حکومت دینی در ایران را قانع کنیم که پی چراگاه جدید بگردند و دست از سر مردم ایران بردارند. با احترام داود بهرنگ

  • Mohamad

    بله، من به رفرندام واقعی اعتقاد دارم. اگر گذر کم هزینه و شفاف مد نظرمان باشد بهترین گزینه رفراندوم است، جایی که می توان به جنگ نه گفت، به ورود نیروی خارجی نه گفت، به آشوب و کشتار و دیکتاتوری نه گفت و به تمامی بحران های موجود پایان داد. رفراندوم واقعی با گزینه هایی فراتر از دو انتخابی بر آمده از نیاز های قانونی و سالم جامعه می تواند تامین کننده جامعه ایران باشد. قانون، شفافیت، رنگارنگی و تنوع خواسته ها که فراتر از زمان حال و احترام به ادیان مختلف در آن لحاظ شده باشد (بدون دخالت هر دین و مذهبی در قانون اساسی) می تواند رفراندو را که بر آمده از شورا است را به شکل یک سلاح منطقی شکل دهی کرد. زنده باد رفراندوم، مرده باد دیکتاتوری و جنگ .

  • Reza

    باسلام و درود حضور خوانندگان این مطلب .باید اول بدانیم هدف از بیان رفراندوم چیست آیا خواسته به حق ملت با رفراندوم بدست میاید آیا حاکمیت تن به رفراندوم میدهد.آیا باز با انجام رفراندوم دین در سیاست دخالت میکند..