ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک سوم مبلغ مورد نیاز برای بازسازی عراق تأمین شد

شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین المللی کمک به بازسازی عراق پرداخت ۳۰ میلیارد دلار کمک مالی را به عهده گرفتند. ایران ایدوار است روابط تجاری‌اش با عراق جهش پیدا کند.

پس از آن‌که در کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق، اعلام شد «اکسیم بانک» آمریکا ۳ میلیارد دلار به عراق کمک خواهد کرد، کویت نیز از کمک دو میلیارد دلاری خود به بازسازی عراق خبر داد. اروپا و سازمان‌های غیردولتی نیز صدها میلیون دلار به عراق کمک خواهند کرد. در مجموع در پایان این کنفرانس، شرکت‌کنندگان پرداخت ۳۰ میلیارد دلار کمک مالی و سرمایه‌گذاری برای بازسازی عراق را به عهده گرفتند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اظهار امیدواری کرده که روابط تجاری ایران و عراق جهش پیدا کند.

کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق در کویت ـ دوشنبه ۱۲ فوریه / ۲۳ بهمن تا چهارشنبه ۱۴ فوریه / ۲۵ بهمن

به‌گزارش رویترز، کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق که از دوشنبه ۱۲ فوریه / ۲۳ بهمن با شرکت حدود ۱۹۰۰ نماینده از ۷۴ کشور عضو ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا، سازمان‌های بین‌المللی، مؤسسات مالی جهانی و صدها شرکت چندملیتی و خصوصی در شهر کویت جریان داشت، چهارشنبه ۱۴ فوریه / ۲۵ بهمن به پایان رسید. عراق اعلام کرده بود برای بازسازی شهرها و زیرساخت‌های این کشور که در جنگ با داعش از بین رفته، به ۸۸ میلیارد دلار سرمایه نیازمند است. ۳۰ میلیارد دلار از این مبلغ تأمین شد.

ریاست مشترک این نشست بر عهده دولت‌های عراق و کویت، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و بانک جهانی بود.

در روز آخر کنفرانس، صباح احمد جابر صباح، امیر کویت اعلام کرد که این کشور حاضر است یک میلیارد دلار (۸۰۷ میلیون یورو) به عراق وام دهد و یک میلیارد دلار دیگر در این کشور سرمایه‌گذاری کند.

هفته پیش کمیسیون سرمایه‌گذاری ملی عراق فهرستی از ۱۵۷ پروژه منتشر کرد که نیاز به یافتن سرمایه‌گذار دارند. هزینه این پروژه‌ها حدود ۸۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است. این فهرست شامل پروژه‌هایی همچون بازسازی فرودگاه موصل، توسعه زیرساخت‌های صنعتی و کشاورزی و حمل‌و‌نقل برای پیش‌رفتن به سوی اقتصاد غیرنفتی و نیز ساخت پالایشگاه‌های نفتی و پتروشیمی است.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) در کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق اعلام کرد که «اکسیم بانک» آمریکا در نظر دارد برای بازسازی عراق بعد از جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) سه میلیارد دلار (۲,۴۳ میلیارد یورو) در این کشور سرمایه‌گذاری کند، اما نه به‌عنوان کمک مستقیم به دولت عراق.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق در جریان برگزاری این کنفرانس گفته است که پس از سه سال جنگ علیه داعش این کشور بدون کمک‌های خارجی نمی‌تواند بازسازی شود.

عبادی خطاب به کشورها و سازمان‌های شرکت‌کننده در کنفرانس گفت: «عراقی‌ها می‌بینند که جهان با آن‌هاست. آن‌ها همان‌طور که بر داعش پیروز شدند، با کمک‌های شما در نبرد برای بازسازی کشور نیز پیروز خواهند شد.»

کمی پس از اعلام کمک‌های کویت به عراق، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که این اتحادیه افزون بر سهمیه کشورهای عضو ائتلاف، ۴۰۰ میلیون یورو در عراق سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی حاضر در کنفرانس نیز قول داده‌اند که معادل ۳۳۰ میلیون دلار به عراق کمک‌های انسانی کنند.

همچنین روز چهارشنبه، سازمان ملل متحد برنامه‌ای دو ساله برای بازسازی عراق به‌منظور کمک به دولت این کشور و برای تسریع ابعاد اجتماعی این بازسازی راه‌اندازی کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: «این برنامه مناطقی که در معرض خطر خشونت قرار دارند را احیا کرده و از مشارکت سیاسی گسترده و توسعه اجتماعی فراگیر حمایت می‌کند.»

به‌گفته دبیرکل سازمان ملل «این برنامه به کسانی که بیشترین رنج را کشیده‌اند کمک خواهد کرد.»

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در حاشیه کنفرانس به رویترز گفته است که کشورش مصمم است از بازسازی عراق حمایت و بر پروژه‌های زیربنایی تمرکز کند.

محمدجواد ظریف عصر چهارشنبه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق در دیدار با حیدر العبادی نخست وزیر عراق در کویت گفت: «ما عراق را یک شریک مهم سیاسی و اقتصادی برای خود می‌دانیم.»

وزیر خارجه ایران افزود: «با توجه به علاقه مردم و بنگاه های اقتصادی و تجاری ایرانی به حضور در عراق امیدواریم حجم مناسبات به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری دو کشور جهش قابل توجهی داشته باشد.»

ظریف هنگام ورود به کویت، با اشاره به کمک‌های ایران به عراق در مبارزه با داعش در این کشور و همچنین بازسازی عراق گفته بود: «ایران کشوری است که به تعهدات خود در کنفرانس قبلی بازسازی عراق عمل کرده است.»

کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق دو هفته پیش از آن‌که کویت روز آزادی خود از اشغال عراق را جشن بگیرد، برگزار شد. عراق پس از اشغال کویت در سال ۱۹۹۰ و خروج از آن، به‌مدت یک دهه تحت تحریم قرار گرفت.

کمک‌های مالی به بازسازی عراق در سال ۲۰۱۴ پس از گسترش داعش در این کشور به حالت تعلیق در آمد اما اکنون از سر گرفته شده است. بغداد باید تولید نفت خود را از سال  ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۱ هر سال ۰,۵ درصد افزایش دهد تا بتواند ۴,۶ میلیارد بدهی باقی مانده خود به کویت را بپردازد.

عراق که هنوز باید خسارات کویت در جنگ خلیج فارس را بپردازد، در دسامبر ۲۰۱۷ پیروزی بر داعش را اعلام کرد.

دو نگرانی اصلی سرمایه‌گذاران و دولت‌های شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق فساد مالی و امکان حضور دوباره تروریسم در عراق است.

نخست‌وزیر عراق روز گذشته اعلام کرد که دولت این کشور برای پیشبرد اصلاحات و مبارزه با فساد برنامه‌هایی دارد تا برای سرمایه‌گذاری و از بین بردن موانع در برابر پروژه‌ها بستر مناسبی فراهم شود.

پانویس:

این گزارش که پیش از این با تیتر « کویت دو میلیارد دلار به بازسازی عراق کمک می‌کند» منتشر شده بود با اطلاعات تازه تکمیل شد و تیتر آن هم تغییر کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر

    جناب اقای اقتصاد برای همه. این بحث صادرات کالا است ونه گردشگری و غیره .چون اگر این صادرات نباشد همان عده ایرانی به عتبات میروند. این سر قفلی مثل داستان جواهرات سلطنتی است که افتاده و خاک میخورد ولی در برهه ای حاکمیت را به کشور باز گرداند. و اما داستان زمانیکه محمد علیشاه به سفارت روس در زرگنده پناهنده شد هیات مدیره مجلس به ملاقاتش رفت. چون طبق عهد نامه ترکمن چای دولت تزاری مسئول حفاظت سلطنت در خانواده عباس میرزا بود ومحمد علیشاه بدلیل پناهنده شدن به کشور بیگانه نمیتوانست شاه باشد انها سلطنت رابا حرف حدیث بسیار به احمد میرزا پسر بزرگ شاه دادند وبرای شاه هم حقوق 100 هزار تومانی تغیین کردند و تقاضای واگذاری جواهرات سلطنتی را کردند شاه طفره رفت و گفت این جواهرات در گرو بانک استقراضی روس است و بانک هم از خدا خواسته گفت صحیح است. مجلس قبول کرد که این بدهی را تقبل کند و جواهرات را صاحب شود. بیست سال بعد همین جواهرات پشتوانه چاپ اسکناس ایرانی شد و به سیطره اسکناسهای بانک شاهی دولت فخیمه پایان داد . صادرات کالا به عراق میتواند کارخانه های سیمان اجر گچ و سرامیک ایران را که همه زیر ظرفیت است و بعضا نزدیک ورشکستگی هستند بکار بیندازد . در سال پیشرو تولید گاز بیش از طرفیت مصرف میشود و باید صادر شود یک بازار 20 ساله مثل عراق میتواند ضامن تولیدی بشود تا بیش از این قطری ها انرا نبرند. تجارت برای همه و فقرا نیست تجارت و از جمله صادرات همان رویه ایست که اتحاد جماهیر شوروی داشت و یا همین مسیریست که چین طی میکند. تولید ثروت برای مملکت و نه برای حکومت یک اصل است . مرحمت بفرمائید کمتر شعار بدهید .

  • اقتصاد برای همه

    جناب کاربر، اگر ادعای شما هم درست باشد بر صادرات، اما واردات لامز نیست حتما کالا باشد، وقتی حکومت میلیارد دها دلار به گروههای شبه نظامی و افارد سیاسی در عراق کمک میکند، وقتی میلیون نفر به عراق سفر زیارتی و سیاحیت می کنند همه اینها نوعی خروج ارز کشور و ایجاد ثروت برای عراقی است. من بعید می دانم ته این داستان چیزی نصیب مردم عادی ایران بیاید بجز تقویت خرافات و تعصب مذهبی و گروه ها ی تندورها و مشتی خاک تبرک و تسبیه و سوغات های غال ساخت چین با تخفیف و معافیت گمرکی و مقدرای هم پول برای سرمایه دارهای وابسته نظام. ته ته اش برای اکثریت قاطع کارگر و فقیر وبیکار ایرانی چندانی نیست.

  • کاربر

    ایران سالیانه 4ونیم تا 5 ملیارد دلار بعراق صادرات دارد درحالیکه هیچ وارداتی از این کشور به ایران را شاهد نیستیم. این بازار صادراتی ارزش سر قفلی بیش از 100 ملیارد دلار را دارد ینابرین مشارکت در باز سازی عراق میتواند کمک موثری در حفظ این بازار غنی صادراتی است . ایران تکنولوژی و امکان ساخت نیرو گاههای برقی را دارد ودرچند سال گذشته چند نیرو گاه در این کشور ساخته است که از جمله ان یک نیروگاه در بغداد و دیگری در بصره است هر دوی این نیرو گاه با انرژی گاز کار میکند و همین امر سبب شده است که صادرات گاز باین کشور اغاز و عملی شود. ایران توان ساختمانی و راه سازی دارد وشهرهای مختلف عراق محتاج دو باره سازی است که بازار مصالح ساختمانی و از جمله سیمان را که مازاد داریم میتوانیم در عراق پیدا کنیم . اتاق بازرگانی ایران که مدام بدنبال امکانات تحرک است میتواند قدرت خود را ازمایش کند چون راه کار و تکاپو باز شده است. موقعیکه خلائ سرمایه گزاری 58 ملیارد دلاری در این کنفرانس میدان را برای همه باز میکند میبینیم که حتی با فعالیت بخش خصوصی امکانات کار یابی هم فراهم میشود و میتوان پروژهارا بدست نیروی کار ایرانی سپرد. عراق بیشتر از 4 ملیون بشکه نفت صادر میکند بنابرین توان باز پرداخت عملیات فراهم است و چون تنها کشوریست که با دولت ایران گرفت و گیر ندارد بنابرین حمایت های دولتی هم میتواند پشتوانه کمک شایانی در این راه باشد.