ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشایی: قوه قضائیه متهم است به قتل

رئیس دفتر احمدی‌نژاد همزمان با برگزاری چهارمین جلسه دادگاه حمید بقایی، قوه قضائیه را متهم به قتل کاووس سید امامی کرد.

اسفندیار رحیم مشایی، همزمان با برگزاری چهارمین جلسه دادگاه حمید بقایی، با استفاده از فرصت، بدون آنکه به طور مشخص از کاووس سید امامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که در زندان به طور مشکوک درگذشت، نام ببرد، قوه قضائیه را متهم به قتل کرد.

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی‌نژاد (عکس: آرشیو)

اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در یادداشتی که چهارشنبه ۲۵ بهمن در سایت «دولت بهار» منتشر کرده، نوشته است:

«کجای دنیا این طور است که یک نفر به عنوان سخنگوی متهمان چیزی بگوید و مسئله تمام بشود؟ به همین خاطر، شائبه ماستمالی به شدت در جامعه مطرح است. اکنون قوه قضائیه متهم به قتل است مگر آن‌که خلافش ثابت شود. حتی اگر علت مرگ، خودکشی هم فرض شود، باز هم دستگاه قضایی مسئول است. زیرا مسئولیت جان افراد زندانی و بازداشتی، بدون‌قیدوشرط با دستگاه قضایی و ضابطین تحت‌امر است.»

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران  که روز گذشته کاووس سیدامامی را به ارتباط با سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل متهم کرده بود، با بالا گرفتن انتقادها از قوه قضائیه، چهارشنبه ۲۵ بهمن گفته است:

«خودکشی یا فوت متهم در سایر زندان‌های دنیا نیز وجود دارد اما اینکه ما بگوییم دستگاه قضایی در این زمینه نظارت نکرده که این فرد خودکشی کرده، خیر، اینگونه نبوده است. وقتی اسناد و تحقیقات به متهم [کاووس سید امامی] ارائه شد، فرصتی برای پاسخ خواسته است که تحقیقات به روز بعد موکول شد و چون این فرد ملاحظه کرده که اسناد و اطلاعات زیادی در اختیار سیستم تحقیق‌کننده قرار گرفته، تصمیم به خودکشی گرفته است و این امر ناشی از عدم نظارت نبوده است.»

در جریان اعتراضات دی سال جاری مقامات قضایی ادعا کرده بودند که دو تن از بازداشت‌شدگان - سینا قنبری در زندان اوین و وحید حیدری در زندان اراک - خودکشی کرده‌اند. اسفندیار رحیم مشایی، در ادامه یادداشت خود با اشاره به خودکشی‌ زندانیان در زندان‌های ایران می‌نویسد:

«این یک خامی بزرگ و خوش‌خیالی فاحش است که از مردم انتظار داشته باشند این را بپذیرند که بازداشتی‌ها چون فهمیده‌اند که اشتباه کرده‌اند، از شدت ناراحتی و پشیمانی خود را کشته‌اند. هرچند که اگر اینطور هم می‌بود باز هم دستگاه قضایی مسئول مرگ این انسان‌های بازداشت شده است.»

صبح چهارشنبه محمود احمدی‌نژاد نیز در سخنانی که روی پله‌های دادگاه حمید بقایی ایراد کرد، به خودکشی زندانیان در زندان‌های ایران اشاره کرده بود. رئیس سابق جمهوری اسلامی گفته بود که حتی رهبر هم پاسخگوی شکایت‌ها از قوه قضائیه نیست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمدرضا

    چرا حکومتی که ادعای فرهنگی بودن دارد از واژه ی معتاد به عنوان فحشی برای تحقیر افراد استفاده می کند . مگر اعتیاد یک بیماری نیست که در اثر سومدیریت در جامعه بوجود می اید ؟ مگر حتا فرض معتاد بودن بازداشتی ها توجیه کننده ی رفتار های ناپسند حکومت با انان خواهد بود ؟ چرا مسولان فکر میکنند اگر بگویند بازداشتی ها معتادند از قبح عمل آنها کاسته می شود و جامعه از سر تقصیرات حکومت می گذرد ؟ حکومت چه حق دارد که از بیماری فردی جهت تبرئه ی خود استفاده کند ؟ معتاد یک بیمار است و بیمار یک انسان است و بیماری اش جز اسرار خصوصی . بیماری یک فرد را در کوی و برزن جارزدن عمل زشتی است که نشانه ی سقوط اخلاقی ان جامعه است .

  • faryad

    لیندا فروم، سناتور کانادایی اظهارات ایران درباره خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین را رد کرده و گفت: «تردیدی نیست که ما کوچکترین اعتمادی به این حرف‌ها نداریم.» او افزود: «وقتی شما در زندان اوین در بند هستید، کنترل زندگی خود را در دست ندارید. اینکه پروفسور [کاووس سیدامامی] در زندان درگذشته، تنها یک علت می‌تواند داشته باشد و آن اینست که وی به قتل رسیده‌است. این تنها اتفاقی است که در آن محل می‌تواند روی داده باشد.» «اگر یک کالبد شکافی مستقل صورت نگیرد و دولت کانادا مُصراً خواستار آن نشود، باید به این نتیجه رسید که یک کانادائی دیگر در زندان اوین کشته شده است.»

  • کارگر

    برخی از عکس العمل ها به اظهارات اخیر احمدی نژاد و شرکا "احمدی نژاد که الان اعتراض می کند، بطری نوشابه، مننژیت و کهریزک در زمان خودش را فراموش کرده؟ اعتراض احمدی نژاد به کشتن جوانان معترض در زندان ها و مدعی معتاد بودن جانباختگان، پرسش برحق بسیاری از قربانیان دیکتاتوری و بازماندگان وهم اندیشان جانباختگان دوره ریاست جمهوری خود وی را برانگیخته است. کاربری به نام «آلیاناک» در توئیتر نوشته: احمدی نژاد به #خودکشی در زندان اعتراض کرده،یادش رفته زمان خودش بطری نوشابه،#مننژیت و #کهریزک داشتیم. حافظه تاریخی توئیتر فارسی هم به شرح زیر به سراغ«مقایسه‌ی اظهارات محمود احمدی نژاد» رفته: بهمن۹۶:'افراد را دستگیر میکنند جنازه تحویل می‌دهند' مهر۸۸(پس از کهریزک):'آیا می‌دانید چند نفر در زندان‌های آمریکا کشته می‌شوند؟/شرایط زندان مناسب است وکلا‌ی متهمان دادگاه‌ها هم اعلام کرده‌اند/قتل ندا آقاسلطان سناریو بود که در ونزوئلا هم تکرار شد'. پرپلِ پوستْ پیازی گفته : در جواب اون‌هایی که میگن احمدی‌نژاد شرف داره صرفاً جهت اطلاع باید بگم که یه انسان وقتی انسان باشرفی تلقی میشه که علاوه‌بر اینکه به خودکشی‌های توی زندان در زمان حال اعتراض می‌کنه، به تجاوز به جوون مردم با بطری نوشابه هم در زمان خودش اعتراض کرده باشه. الهه ى توعيتر هم نوشته: الهه وقاحت وبی شرمی ینی احمدی نژاد!ینی درست توروز۲۵بهمن سالگردکشته شدن صانع ژاله ومحمدمختاری معرکه بگیری وبه دستگیری وکشته شدن جوونای مردم تو اعتراضات اخیرانتقادکنی نخیرجناب بی شرف شمانگران مردم نیستی ازقطار اختلاس وکثافت کاری انقلاب انداختنت پایین دنبال سهم دوباره ای بی همه چیز .

  • خودکشی شدن

    بله بی قانونی و بی عدالتی می تواند دامن حتی عوامل یک نظام بگیرد ! دقت کنید اگر نظامی بتواند حقوق بشر و قوانین داخلی حقوق شهروندی را نقض کند، ممکن است دیر یا زود عوامل نظام همین به بلای گرفتار شوند ! از کجا معلوم همین آقای بقایی گروه احمدی نژادی ها به این سرنوشت (خودکشی شدن) دچار نشود ؟!