ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال سرد از وزیر خارجه آمریکا در لبنان

رکس تیلرسون از اردن به لبنان رفت تا با مقام‌های این کشور درباره حزب‌الله و اختلافات مرزی لبنان با اسرائیل گفت‌وگو کند. او بالاترین مقام دولت ترامپ است که به لبنان سفر می‌کند.

رکس تیلرسون در میان استقبال سرد وزیر خارجه لبنان وارد این کشور شد تا با مقام‌های آن درباره حزب‌الله و نفوذ ایران در منطقه و اختلافات مرزی لبنان و اسرائیل گفت‌وگو کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در کنار صندلی خالی جبران باسیل، همتای لبنانی خود در کاخ ریاست جمهوری لبنان

به‌گزارش رویترز، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا پنج‌شنبه ۱۵ فوریه / ۲۶ بهمن وارد بیروت شد اما چندین دقیقه در کاخ ریاست جمهوری لبنان منتظر جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان ماند.

تصاویر تلویزیونی، تیلرسون را نشان می‌دادند که پیش از آمدن همتای لبنانی خود در کنار یک صندلی خالی نشسته بود. موضوعی که خارج از عرف دیپلماتیک است.

یک شاهد به رویترز گفته است که جبران باسیل در هنگام ورودِ تیلرسون و هیئت همراهش به کاخ ریاست جمهوری به او خوش آمد نگفت.

تیلرسون قرار است با میشل عون، رئیس جمهور لبنان که متحد سیاسی گروه حزب‌اللهِ مورد حمایت ایران است، نیز دیدار کند، عون پدرزن جبران باسیل است. سعد حریری، نخست‌وزیر و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز پنج‌شنبه با تیلرسون دیدار خواهند کرد.

رکس تیلرسون که از اردن به لبنان آمده بالاترین مقام دولت دونالد ترامپ و نخستین وزیر خارجه آمریکا در چهار سال اخیر است که از لبنان دیدار می‌کند.

او در این دیدار کوتاه حمایت خود از دولت سعد حریری و ارتش لبنان را اعلام خواهد کرد. وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه ۱۴ فوریه / ۲۵ بهمن در امان، پایتخت اردن گفت آمریکا از لبنان آزاد، دموکراتیک و «فارغ از نفوذ خارجی» حمایت می‌کند. او افزود: «ما می‌دانیم که حزب‌الله تحت نفوذ ایران است. اما در دراز مدت این نفوذ برای آینده لبنان بی‌فایده است.»

با این حال تیلرسون حزب‌الله لبنان را «بخشی از روند سیاسی» این کشور دانست اما گفت لبنان باید نشان دهد که نمی‌خواهد «شاهد دخالت حزب‌الله در درگیری‌های خارجی باشد و خواهان بازگرداندن نیروهای این گروه از جنگ یمن است.»

در جنگ یمن، ایران از نیروهای شیعه حوثی حمایت می‌کند و عربستان سعودی و متحدانش از دولت یمن. جنگ یمن را «جنگ نیابتی» بین ایران و عربستان سعودی می‌دانند.

آمریکا از سال ١٩٩٧حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی می‌داند و این گروه را به‌عنوان گروه تحت نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه می‌شناسد.

دیدار تیلرسون از لبنان بخشی از تلاش‌های جدید ایالات متحده برای اعمال تحریم‌ها علیه حزب‌الله لبنان است. دولت ترامپ در تلاش است تا نفوذ ایران در خاورمیانه را محدود کرده و با این تحریم‌ها به شبکه مالی حزب‌الله ضربه بزند.

تیلرسون همچنین در بیروت می‌خواهد درباره اختلافات مرزی لبنان و اسرائیل گفت‌وگو کند.

اختلاف اسرائیل و لبنان بر سر ساخت دیوار مرزی توسط اسرائیل و استخراج از ذخایر نفتی و گازی دریایی در شرق مدیترانه توسط لبنان، تنش بین دو کشور را در ماه‌های اخیر افزایش داده است.

اسرائیل گفته که دیوار مرزی را در قلمرو خود ساخته است اما دولت لبنان می‌گوید این دیوار از زمین‌های متعلق به لبنان که در طرف اسرائیل و خط آبی‌ای که سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ برای عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان تعیین کرده بود، عبور می‌کند.

لبنان نیز از پنج بلوک گازی موجود در شرق مدیترانه، نزدیک به مرزهای اسرائیل، بهره‌برداری دو بلوک را به کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی «توتال»، شرکت ایتالیایی «انی» و شرکت روسی «نوواتک» سپرده است. اسرائیل آغاز عملیات بهره‌برداری از این منابع گازی را «بسیار تحریک‌آمیز» خوانده است.

رویکردهای اسرائیل به‌ویژه توسط حزب‌الله لبنان و مقام‌های دولتی، از جمله سعد حریری که متحد غرب محسوب می‌شود، محکوم شده و شورای عالی دفاع لبنان نیز چهارشنبه ۷ فوریه / ۱۸ بهمن پس از نشست سران دولتی و نظامی این کشور در بیانیه‌ای ساخت‌وساز دیوار توسط اسرائیل را به‌عنوان حمله به سرزمین لبنان تلقی کرد.

هفته گذشته اعلام شد که دیوید ساترفیلد، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در وزارت خارجه آمریکا، طی چندین روز میان اسرائیل و لبنان میانجی‌گری کرده است. ساترفیلد در سفر تیلرسون به لبنان او را همراهی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar beheshti

    نيکي هيلي نماينده آمريکا در سازمان ملل تاکيد کرد اين کشور مصمم به تغيير مفاد توافق هسته اي رژیم ايران است. وی اين موضوع را در سخناني خطاب به جمهوري خواهان در ويرجينياي غربي بيان کرد. سفیر آمریکا در سازمان ملل در سخنراني خود همچنين به کساني که آمريکا آنها را به داشتن رويکرد آشتي جويانه با رژیم ايران متهم مي کند، هشدار داد و گفت: حکومت ايران امروز همه هنجارهاي بين المللي را در مورد موشک هاي بالستيک، حمايت از تروريسم، تحريم هاي تسليحاتي و مسائل ديگر نقض مي کند اما برخي کشورها به آنها اعتراض نمي کنند.