ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اژه‌ای: سید‌امامی قطعاً خودکشی کرده ـ وکیل سیدامامی: پزشکی قانونی هنوز نظر نداده

مسئولان قضائی اصرار دارند مرگ کاووس سید امامی را خودکشی جلوه دهند. اما شواهد این ادعا را نقض می‌کند. سازمان ملل اعلام کرده بازداشت فعالان ایرانی محیط زیست را دنبال می‌کند.

ابهام در مورد چگونگی مرگ کاووس سیدامامی، فعال محیط زیست در زندان همچنان باقی است. معاون اول قوه قضائیه می‌گوید او به‌طور قطع خودکشی کرده و احتمالاً خودکشی او به این دلیل بوده که نمی‌خواسته «افراد و تشکیلات جاسوسی» را لو دهد. وکیل او اما می‌گوید تحقیقات در مورد مرگ سیدامامی ادامه دارد و هنوز پزشکی قانونی نظر نداده است. سازمان ملل هم اعلام کرده بازداشت فعالان محیط زیست در ایران را دنبال می‌کند.

کاووس سیدامامی

غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه پنج‌شنبه ۱۵ فوریه / ۲۶ بهمن، همچون دیگر مقامات قضائی ایران، اتهام کاووس سیدامامی و همکارانش را «جاسوسی برای آمریکا و اسرائیل» و «جمع‌آوری حساس و مهم و استراتژیک» عنوان کرد و گفت: «سید‌امامی زمانی که متوجه می‌شود مسئولان پرونده اطلاعات بسیار مهم و زیادی را از آن‌ها به‌دست آورده‌اند و باور نمی‌کرد که این اطلاعات در اختیار سیستم امنیتی و قضائی ‌قرار گرفته باشد به محض این‌که متوجه می‌شود و به محل نگهداری خودش باز می‌گردد خودکشی می‌کند.»

محسنی اژه‌ای با بیان این‌که «تحقیقاتی که تا این لحظه به‌دست آمده قطعاً خودکشی بوده»، افزود: «از همان ابتدای خودکشی بازپرس مخصوص قتل از تمام ‌محیط‌ها‌ اقدامات اولیه را شروع کرد و پزشکی قانونی بلافاصله نظر داد و برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز خودکشی وی را تأیید کردند.»

معاون اول قوه قضائیه در حالی با اطمینان از نظر فوری پزشکی قانونی در این‌باره سخن می‌گوید که پیام درفشان، وکیل‌ مدافع سیدامامی در همین روز گفت: «علت مرگ را باید پزشکی قانونی در گزارش معاینه جسد اعلام کند که فعلاً این کار انجام نشده و نمونه‌برداری و کالبدشکافی صورت گرفته ولی هنوز نتیجه‌ای اعلام نشده است.»

مقامات قضائی جمهوری اسلامی ۲۱ بهمن اعلام کردند که کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» دارای تابعیت دوگانه ایرانی ‌- کانادایی، دو هفته پس از بازداشت، در زندان خودکشی کرده است.

او و چند تن از همکارانش در این مؤسسه به نام‌های هومن جوکار (مدیر پروژه یوز آسیایی)، سپیده کاشانی (همسر هومن جوکار)، نیلوفر بیانی (مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد)، مراد طاهباز (فعال محیط زیست و میراث فرهنگی) و سام رجبی (فعال محیط زیست و عضو سابق مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان) چهارم بهمن‌ماه بازداشت شدند.

دو روز بعد از انتشار خبر خودکشی سیدامامی، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران این افراد را یک شبکه جاسوسی دانست و سه‌شنبه ۲۴ بهمن نیز گفت آن‌ها از «اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی» جاسوسی می‌کردند. جعفری دولت‌آبادی سیدامامی را یکی از «مرتبطان اصلی افسر اطلاعاتی آمریکا در ایران» نامید.

فقط وکلای مورد تأیید رئیس قوه قضائیه به جرایم امنیتی ورود می‌کنند

غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای ضمن تأکید بر قطعیت خودکشی سیدامامی انگیزه این خودکشی را قابل تحقیق دانست و گفت شاید «به دلیل این بوده که افراد دیگر و تشکیلات لو نرود یا مسائل دیگر بوده ‌که [بررسی] این بخش قضیه هنوز ادامه دارد.»

این در حالی است که وکیل‌ مدافع پرونده سیدامامی می‌گوید «این پرونده خام است و با توجه به این‌که ایشان ۱۹ بهمن‌ماه فوت کرده و چند روز بیشتر از فوت ایشان نمی‌گذرد، در درجه اول باید گزارش معاینه جسد حاضر شده و بر اساس آن علت فوت مشخص شود.»

به‌گفته پیام درفشان در جرایم امنیتی فقط وکلایی می‌توانند وارد شوند که نام آن‌ها در فهرستی که رئیس قوه قضائیه اعلام کرده اما کسی از آن خبر ندارد، باشد و ظاهراً چون نام او در این فهرست نبوده، در مدت بازداشت سیدامامی او نتوانسته است با موکلش ملاقاتی داشته باشد.

وکیل‌ مدافع پرونده سیدامامی همچنین اعلام کرد که در حال حاضر مسئولیت پرونده مرگ موکلش در دست معاونت دادستان عمومی است و او موضوع را پیگیری خواهد کرد.

بازجویی، تهدید و تعهد کتبی

روز گذشته، چهارشنبه ۲۵ بهمن، رامین سیدامامی، فرزند کاووس سیدامامی در یادداشتی درباره روند بازداشت و مرگ پدرش نوشت در روز ۲۰ بهمن‌‌ماه مادرش را احضار کرده و پس از سه ساعت بازجویی و تهدید از او تعهد کتبی گرفتند که هیچ حرفی با رسانه‌ها نزند و سپس از همان دادسرا مادر و عمویش را برده‌اند به سردخانه و جسد پدرش را به آن‌ها نشان داده‌اند.

رامین سیدامامی نوشته که از میان اعضای خانواده تنها او فیلمی را که از سلول پدرش گرفته شده دیده است و می‌گوید این فیلم هیچ چیز را درباره خودکشی پدرش نشان نمی‌دهد و فقط پریشانی او و وضعیت بد روحی‌اش را نشان می‌دهد. وکلای پرونده نیز نه این فیلم را دیده‌اند و نه به آن‌ها اجازه بازدید از سلول داده شده است.

پیش از این، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران به‌نقل از برادر کاووس سیدامامی نوشته بود که او این فیلم را دیده و خانواده، خودکشی سیدامامی را پذیرفته‌اند، در حالی‌که رامین سیدامامی گفته است که هیچ یک از عموهایش با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکرده‌اند.

فیلمی که فرزند کاووس سیدامامی از آن سخن می‌گوید قبل از این به چند تن از نمایندگان مجلس نشان داده شده بود و برخی از آن‌ها نیز گفته بودند چیزی از این فیلم معلوم نیست و فقط در آن نشان داده می‌شود که سیدامامی برای خودکشی «آماده» می‌شود. در اظهارات متناقض نمایندگان مجلس توضیحات مسئولان سپاه پاسداران حاوی مسائلی خارج از آن‌چه در فیلم دیده می‌شد نیز بیان شده بود.

ممنوعیت مجلس ختم

محمود صادقی، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس، پنج‌شنبه ۲۶ بهمن در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که فرزند کاووس سیدامامی در تماسی با او گفته است که به آن‌ها اجازه برگزاری مراسم ختم پدرش را نداده‌اند..

روز پنج‌شنبه سازمان ملل در واکنش به مرگ کاووس سیدامامی از دولت ایران خواست تا به فعالیت‌های فعالان محیط زیست احترام بگذارد. اریک سولهیم، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل در این‌باره گفت: «حقوق محیط زیست بخشی از حقوق بشر است و ما ملزم به رعایت آن هستیم. ما این پرونده‌ها را در ایران بررسی می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که فعالیت فعالان محیط زیست چه در ایران و چه در جهان باید مورد احترام قرار بگیرد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    مرگ سید امامی یک بی حرمتی و رسوایی برای جمهوری اسلامی است. سید امامی فردی اندیشمند، نرم خو، یک جامعه شناس و میهن پرستی با عشق به طبیعت بود. این ایده که او در زندانی که بند کفش شما را در می آورند خودش را حلق آویز کرده باشد مضحک است!.

  • Farid

    لیندا فروم، سناتور کانادایی اظهارات ایران درباره خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین را رد کرده و گفت: «تردیدی نیست که ما کوچکترین اعتمادی به این حرف‌ها نداریم.» او افزود: «وقتی شما در زندان اوین در بند هستید، کنترل زندگی خود را در دست ندارید. اینکه پروفسور [کاووس سیدامامی] در زندان درگذشته، تنها یک علت می‌تواند داشته باشد و آن اینست که وی به قتل رسیده‌است. این تنها اتفاقی است که در آن محل می‌تواند روی داده باشد.» «اگر یک کالبد شکافی مستقل صورت نگیرد و دولت کانادا مُصراً خواستار آن نشود، باید به این نتیجه رسید که یک کانادائی دیگر در زندان اوین کشته شده است.»

  • Hasani

    اظهارات عجیب فیروزآبادی در مورد شیوه‎های جاسوسی از سایت‎های اتمی جمهوری اسلامی که یک سر آن به ماجرای بازداشت و احضار فعالین محیط زیست می‏‎رسد در صدر اخبار ایران قرار گرفته. - مشاور عالی خامنه‎ای در امور نظامی ادعا کرده پوست مارمولک و سوسمار تشعشعات اتمی را جذب می‎کند! - کاربری در توییتر نوشته «بجز مارمولك و سوسمار ،كوسه هم جاذب تشعشات راديو اكتيو و جاسوس است!شاهد اين ادعا هم بابا اكبر رفسنجاني خودمان است كه اين اواخر خيلي مشعشع شده بود و پشم‌هايش هم ريخته بود.»

  • sattar beheshti

    دکتر کاووس سیدامامی به عنوان یک محقق پیگیر و دلسوز محیط زیست، چیزهایی از ردپاهای مخرّب سپاه در محیط زیست ایران یافته بود که بهای دانستن‌شان «مرگ» است. برای همین هم تمام سپاه و نظام اسلامی در حال خاک ریختن روی «حقیقت» و جعل علت فوت او هستند.