ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نبرد عفرین: نماینده مهاباد دولت ترکیه را فاشیست خواند

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس با انتقاد شدیداللحن از عملیات نظامی ترکیه در عفرین، خواستار موضع‌گیری ایران علیه این مداخله نظامی شد. او دولت آنکارا را به «کودک‌کشی» متهم کرد.

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی ایران با انتقاد شدیداللحن از عملیات نظامی ترکیه در عفرین، خواستار موضع‌گیری ایران علیه این مداخله نظامی شد.

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی ایران

محمودزاده یکشنبه ۲۹ بهمن در نشست علنی مجلس خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: «مگر نه این است که جهت گیری سیاست خارجی کشور و نظام در دفاع از مظلوم باید متمرکز باشد، چرا نسبت به جنایات اردوغان در کردستان سوریه ساکت هستند؟»

ترکیه ۲۰ ژانویه حمله به عفرین، یکی از کانتون‌های سه‌گانه کردها در شمال سوریه را آغاز کرد. در این حمله ائتلاف موسوم به «ارتش آزاد سوریه» تحت حمایت هوایی و زمینی ارتش ترکیه حمله به عفرین را پیش می‌برند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران چند روز پس از آغاز حمله اعلام کرد که تهران امیدوار است عملیات ترکیه در عفرین فوراً پایان یابد.

محمودزاده با اشاره به قرارداد استعماری سایکس‌پیکو که جمعیت کرد را در چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق قسمت کرد، قتل‌عام کردها در عملیات «انفال» به دست صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق را یادآوری کرد و گفت:

دولت فاشیست و ضد بشری ترکیه جمعیت بیش از ۲۰ میلیون نفر از کردهای ترکیه را نادیده گرفته و با شدیدترین رفتارهای دیکتاتوری با کردها برخورد می‌کند. بیش از ۵۰ درصد از کردهای سوریه حتی از کمترین حقوق قانونی و داشتن شناسنامه محروم  بودند.

او سرکوب کردها در ایران را یکی از سیاست‌های «حکومت استکباری شاهنشاهی پهلوی» خواند که با همکاری شوروی سابق جمهوری مهاباد را سرکوب کرده‌اند.

ترکیه دلیل اصلی حمله به شمال سوریه را هدف قراردادن «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ)، شاخه نظامی حزب چپ‌گرای «اتحاد دموکراتیک» کردهای سوریه (پ ی د) عنوان کرده است که به گفته آنکارا، شاخه‌ای از حزب «کارگران کردستان» (پ ک ک) است. کشور دیگری به جز ترکیه، پ ی د را تروریست نمی‌داند، هرچند پ ک ک در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

محمودزاده با اشاره به نقش کردهای شمال سوریه در مبارزه با داعش گفت:

به جای تشکر جامعه جهانی از زنان و مردان پیشمرگ کُرد، کشور ترکیه با جمع آوری نیروهای فراری جهادی با بهره گیری از توان نظامی ناتو و استفاده از بمب‌های شیمیایی در جلوی چشمان دولت‌های مدعی حقوق بشر و جهان و منطقه مشغول کودک کشی و جنایت است. دولت روحانی و روسیه در این تجاوز آشکار دولت ترکیه به کشور و سرزمین دیگری متاسفانه ساکت هستند.

محمودزاده در نطق خود از دولت کنونی ایران خواست تا سکوتش درباره به گفته او «کودک‌کشی و جنایت» رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در عفرین را بشکند.

«کودک‌کش» اصطلاحی است که مسئولان حکومت ایران در قبال دولت «اسرائیل» به کار می‌برند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه از آغاز عملیات نظامی ترکیه موسوم به «شاخه زیتون»، ۷۸ شهروند غیرنظامی عرب و کرد و ارمنی، از جمله ۱۵ زن و ۲۱ کودک در عفرین بر اثر گلوله‌باران و بمباران جان داده‌اند. ترکیه هدف‌قراردادن غیرنظامیان را انکار می‌کند.

محمودزاده در نهایت هشدار داد که «ملت کرد» را هیچ دیکتاتوری شکست نخواهد داد.

*تیتر این مطلب از «نماینده مهاباد: چرا دولت نسبت به تجاوز دولت «فاشیست» ترکیه به عفرین ساکت است؟» به «نبرد عفرین: نماینده مهاباد دولت ترکیه را فاشیست خواند» تغییر کرد.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • حمید

      بهتره ایشان نظرصریحشان را درباره تروریستهای پژاک وپ ک ک اعلام کنند سپس به اردوغان وغیره بپردازند.

    • کارو

      در واقع ایشان در برابر دخالت ترکیه، خواهان دخالت ایران شده اند، این یعنی ورود ایران به منطقۀ خودمدیریتی دموکراتیک شمال سوریه (روژاوا) که هم به پیچیده تر شدن اوضاع می انجامد و هم خودش نوعی اشغالگری است. ایران در طول جنگ شوریه هرگز نخواست و جرات نکرد به شمال سوریه نیرو بفرستد. در واقع این آقا خواهان چنین اشغالگری ای شده اند. مسملماً نیروهای ایران برای احقاق حقوق خلق کورد به کوردستان سوریه نخواهند رفت. هیچ نیرویی به جز خود خلق کورد سوریه و نیروهای خلقی نمایندۀ آنها حق حضور نظامی در شمال سوریه را ندارد، چه تورکیه، چه آمریکا، چه روسیه، چه ایران و چه اسد. همۀ اینها باید خارج شده و منطقه فقط می باید در دست نیروهای خلقی باشد. این حرف ها هم بیشتر مصرف داخلی دارد.

    • محسن مدنى

      اين حمايت كاملا فرمايشى است دولت ايران هم بشدت مشتاق نابود كردن كردهاست وهم از قدرت گرفتن تدريجى تركيه واهمه دارد اينست چنين نقشى بازى ميكند كسى كه نماينده مجلس اخونديست به گور پدرش ميخندد كه جرات بكند بر خلاف سياستهاى حكومت ايران نفس بكشد

    • مهران

      ایران چندین برابر اکراد ترک داره. جالبه هیچ وقت اجازه حمایتی ندارن. مرور زمان البته وضعیت رو دگرگون میکنه

    • تیشک

      آقای محمودزاده گفته اند که: «بیش از ۵۰ درصد از کردهای سوریه حتی از کمترین حقوق قانونی و داشتن شناسنامه محروم بودند». آقای محمودزاده! رژیم ج.ا. با هزینه کردن میلیاردها دلار و به کشتن دادن هزاران ایرانی و ... از سقوط رژیم بعث بشاراسد جلوگیری کرد، رژیمی که کمترین حقوق قانونی مردم خود را نادیده می گرفت. در عوض چه نصیب ایران و ایرانی شده؟ به چه قیمتی؟ ایران، همانند آمریکا و روسیه و سایر کشورهای قدرتمند جهان نیست که از آنان تقلید می کند. این نـــظــامتـــان از سر تا به پا خــــائــن به مـردم و ایــران است!

    • کارگر

      آیا نمایندهء محترم مهاباد کشتار قارنا را به یاد میآورد؟ آیا قارنا در ترکیه بود یا عراق؟ اشغال نظامی بالقوه کردستان ایران در ۳۹ سال اخیر و نظامی کردن جو شهرهای کردستان در عکس العمل به کوچکترین اعتراضی همچنان به جای خود باقی است. فاشیسم نئو عثمانی ترکیه باید محکوم شود, اما دشمنان کردهای ایران خانگی نیز هستند.