ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین دیدار رئیس جمهوری لبنان از عراق

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان برای یک دیدار رسمی ۲۴ ساعته وارد بغداد شد. فواد معصوم همتای عراقی او گفت این نخستین دیدار از این نوع در تاریخ دو کشور است.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان برای یک دیدار رسمی ۲۴ ساعته وارد بغداد شد. فواد معصوم همتای عراقی او گفت این نخستین دیدار از این نوع در تاریخ دو کشور است.

فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق (راست) در کنار میشل عون، رئیس جمهوری لبنان

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر رئیس جمهوری لبنان به عراق سه‌شنبه ۲۰ فوریه / یکم اسفند انجام شد و فواد معصوم در این روز کیک تولدی برای مهمان ۸۵ ساله خود با پرچم‌های دو کشور تدارک دیده بود.

در نشست خبری مشترک، میشل عون از «مذاکرات سازنده» خود با فواد معصوم سخن گفت و به مردم عراق به‌دلیل «مقاومت، صبر، شکیبایی و قدرت عزم و اراده‌ آن‌ها در مواجهه با مشکلات و شرایط وحشتناکی که به‌ویژه در مواجهه با تروریسم تحمل کردند»، تبریک گفت.

عون با اشاره به نبرد ارتش لبنان برای راندن گروه دولت اسلامی (داعش) از منطقه مرزی لبنان و سوریه، افزود: «ما در لبنان در مرز شرقی هم رنج مشابهی را تحمل کردیم و در پاییز سال گذشته توانستیم در نبرد بزرگی پیروز شویم.»

رئیس جمهوری لبنان بر «نیاز به تلاش‌های مشترک کشورهای عربی و دیگر کشورها برای مبارزه با تروریسم به روش مؤثر و بنیادی، نه تنها بر اساس حذف تروریست‌ها بلکه همچنین بر پایه مبارزه علیه ظهور این ایدئولوژی»، تأکید کرد.

عون همچنین به همتای خود درباره «تهدیدات اسرائیل» علیه کشورش که در ماه‌های اخیر تشدید شده است و «موضع متحد و قوی لبنان علیه این کشور» توضیح داد.

در حال حاضر تنش شدیدی بین اسرائیل، سوریه و لبنان حاکم است. از سویی اختلاف اسرائیل و لبنان بر سر ساخت دیوار مرزی توسط اسرائیل و استخراج از ذخایر نفتی و گازی دریایی در شرق مدیترانه توسط لبنان، تنش بین دو کشور را در ماه‌های اخیر افزایش داده، و از سوی دیگر نیروی هوایی سوریه در ۱۰ فوریه / ۲۱ بهمن یک هواپیمای اسرائیلی را که خاک این کشور را بمباران کرده بود سرنگون کرد. به‌گفته ارتش اسرائیل هواپیماهای اسرائیلی به‌منظور بمباران «اهداف ایرانی» به خاک سوریه حمله کرده بودند. اسرائیل می‌گوید ایران در سوریه دست به ایجاد پایگاه‌های نظامی کرده است.

فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق نیز در سخنان خود از نظام لبنان تعریف کرد و گفت: «[پس از] تغییر رژیم در عراق ما شروع کردیم به جست‌وجو برای یافتن یک مدل تعادل (مذهبی) و مدل لبنانی را پیدا کردیم.»

پس از سرنگونی حکومت صدام حسین، عراق قانون اساسی جدیدی را در سال ۲۰۰۶ به‌تصویب رساند که بر اساس آن تقسیم قدرت همچون لبنان با توجه به جوامع مختلف موجود در عراق صورت می‌گیرد. بر این اساس ریاست جمهوری به کردها، پست نخست‌وزیری به شیعیان و ریاست مجلس به یک اهل سنت سپرده می‌شود.

میشل عون پس از دیدار با حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، سلیم جبوری، رئیس پارلمان و ایاد علوی، معاون رئیس جمهوری عراق به ارمنستان سفر خواهد کرد.

عراق پس از اشغال کویت در سال ۱۹۹۰ منزوی شد و در پی آن تحت تحریم‌های جهانی قرار گرفت.

امین جمایل، رئیس جمهوری لبنان در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸، در سال ۲۰۰۳ به بغداد آمد تا نقش میانجی را ایفا کند و مانع از اشغال عراق توسط ائتلاف آمریکا شود.

میشل عون که خود یک مسیحی مارونی است از کلیسای سیریاک معروف به کلیسای جامع «سیدات النجات» دیدار کرد. این کلیسا در ٣۱ اکتبر ۲٠۱٠ صحنه حمله خونبار القاعده بود که در جریان آن ۵۵ نفر کشته شدند. سه روز بعد از این حمله القاعده اعلام کرد که مسیحیان عراقی «هدف مشروع» حملات‌شان خواهند بود.

در جریان جنگ عراق و حملات تروریستی در این کشور بسیاری از عراقی‌ها به لبنان پناه برده‌اند.

از آن‌جا که میشل عون پیشینه‌ای نظامی دارد، تیتر امروز روزنامه‌های دولتی عراق «خوش آمدی ژنرال» بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.