ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت قطعنامه آتش‌بس در غوطه شرقی را به رأی می‌گذارد

سوئد و کویت پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده‌اند که در آن آتش‌بس ۳۰ روزه برای منطقه غوطه شرقی سوریه در نظر گرفته شده است.

در پی چند روز بمباران شدید نیروهای دولتی سوریه در غوطه شرقی، از سوی سوئد و کویت پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده که بر اساس آن در این منطقه آتش‌بس ۳۰ روزه برقرار خواهد شد.

شورای امنیت سازمان ملل ـ عکس از آرشیو

اولوف اسکوگ، نماینده دائم سوئد در سازمان ملل متحد گفت این پیش‌نویس احتمالاً امروز، پنج‌شنبه ۲۲ فوریه / ۳ اسفند در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته خواهد شد.

با برقراری آتش‌بس در غوطه شرقی باید کمک‌های انسانی به این منطقه ارسال شود و مجروحان بمباران‌های روزهای اخیر از منطقه خارج شوند.

نیروهای رژیم سوریه بمباران غوطه شرقی را از یکشنبه ۱۸ فوریه / ۲۹ بهمن آغاز کردند و تاکنون در این حملات بیش از ۳۳۵ نفر کشته شده‌اند. این منطقه در دست شورشیان سوریه است و از سال ۲۰۱۳ تحت محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار دارد.

غوطه شرقی از جمله مناطقی است که قرار بود بر اساس توافق‌های مذاکرات صلح آستانه طرح تنش‌زدایی در آن اجرا شود. هرچند توافق برای تنش‌زدایی مشمول نیروهای سابق القاعده نمی‌شود، گروهی که حضوری اندک در غوطه شرقی دارد. دمشق می‌گوید شورشیان توافق آستانه را زیر پا گذاشته‌اند.

با این حال منابع روسی گفته‌اند مذاکرات درباره آتش‌بس در این منطقه شکست خورده است. یک سخنگوی ارتش روسیه گفته است که شورشیان درخواست زمین گذاشتن سلاح‌های خود و پایان مقاومت را رد کرده‌اند. نماینده یکی از گروه‌های اصلی شورشی مسلح نیز گفته که مذاکرات آتش‌بس ناموفق بوده است.

با این حال واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل گفته است که باید راهی برای خروج از وضعیت کنونی یافت.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل از شورای امنیت درخواست کرده که به وضعیت غوطه شرقی هر چه سریع‌تر رسیدگی کند. او گفت: «آمریکا از هر قطعنامه‌ای در زمینه توقف درگیری‌ها استقبال می‌کند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز خواهان توقف درگیری‌های نظامی در غوطه شرقی شد.

سازمان ملل همچنین از ایران، روسیه، ترکیه و آمریکا درخواست کرده که با اعمال نفوذ بر طرف‌های درگیری از ادامه بمباران‌ها و کشتار غیرنظامیان در غوطه شرقی جلوگیری کنند.

سازمان ملل دوشنبه ۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن نیز خواهان آتش‌بس فوری در غوطه شرقی شده و وضعیت غیرنظامیان را «خارج از کنترل» دانسته بود. سازمان ملل همچنین گفته بود حمله به بیمارستان‌ها می‌تواند جرایم جنگی محسوب شود.

استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه نیز گفته بود که افزایش خشونت‌ها در غوطه شرقی احتمالاً این منطقه را به حلب دوم تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.