ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روایت عفو بین‌الملل از نقض گسترده حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۷ - گفت‌و‌گو با رها بحرینی

رها بحرینی، پژوهشگر عفو بین‌الملل در امور ایران درباره اثر گزارش‌دهی این سازمان می‌گوید این گزارش‌دهی باعث ایجاد آگاهی در سطح جهانی می‌شود و جمهوری اسلامی را به نشان دادن واکنش و اقدام وامی‌دارد.

بر اساس گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل درباره نقض حقوق بشر در جهان، در سال ۲۰۱۷ حقوق شهروندان ایرانی در بسیاری از حوزه‌ها به شکلی گسترده نقض شده است. در بخش مربوط به ایران این گزارش ضمن اشاره به نام و مسئولیت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رییس جمهوری در نقض حقوق شهروندان آمده است مقامات {در سال ۲۰۱۷} حق آزادی بیان، تشکل و گردهمایی مسالمت‌آمیز و همچنین آزادی مذهب و عقیده را به شدت سرکوب و بسیاری از افرادی که دست به انتقاد زدند را زندانی کردند.

دیوارنویسی اعتراضات سراسری دی‌ماه، بانه

بر اساس این گزارش محاکمات قضایی نیز از اساس و به طور نظام‌مند ناعادلانه بوده‌اند: «در این مدت شکنجه و دیگر بدرفتاری‌های متداول و همراه با مصونیت صورت گرفته است. همچنین شلاق، قطع عضو و دیگر مجازات‌های بیرحمانه به اجرا گذاشته شده است. مقامات به اعمال گسترده تبعیض و خشونت بر مبنای جنسیت، عقیده سیاسی، باور مذهبی، قومیت، معلولیت، گرایش جنسی و هویت جنسیتی ادامه داده‌اند. صدها نفر اعدام و برخی در ملاء عام اعدام شدند. هزاران نفر نیز در صف اعدام باقی مانده‌اند. در میان اعدام شدگان و افراد در معرض اعدام، افرادی بوده و هستند که هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند.»

رها بحرینی، حقوقدان و پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در امور ایران که چهار سال است این وظیفه را برعهده دارد، درباره اعدام نوجوانان و تلاش‌های عفو بین‌الملل در راه متوقف کردن این اعدام‌ها به زمانه می‌گوید: «عفو بین‌الملل در مورد مبارزه با اعدام محکومان نوجوان در ایران یعنی کسانی که در هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند، در چند سال اخیر کارنامه بسیار موفقی داشته است و محکومان نوجوان بسیاری هستند که احتمالا امروز زنده نبودند اگر تلاش فعالان عفو بین‌الملل در گوشه و کنار جهان و مکاتبه‌های فوری این سازمان با سازمان ملل و نهادهای دیپلماتیک انجام نگرفته بود.»

بحرینی همچنین می‌گوید: «این اعدام‌ها در بسیاری از مواقع با این پیگیری‌ها در آخرین لحظات متوقف شده‌اند و به دنبال آن عفو بین‌الملل تلاش‌های مستمر خود را ادامه داده است تا این احکام اعدام به طور کامل لغو و به مجازات‌های جایگزین اعدام تبدیل شوند.»

از سوی دیگر اما در سال ۲۰۱۷ میلادی بسیاری از زندانیان در ایران دست به اعتصاب غذا زدند تا اعتراض خود را به ناعادلانه بودن احکام‌شان نشان دهند: «از جمله بیش از ۱۲ زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج در سال گذشته دست به اعتصاب غذاهای طولانی مدت زدند تا اعتراض خود را به بازداشت و شرایط غیرانسانی زندان‌ها نشان دهند.»

خانم بحرینی در این زمینه نیز درباره آنچه سازمان عفو بین‌الملل انجام داده و گزارش کرده است، می‌گوید: «در بعضی مواقع وقتی که اعتصاب غذا به مرحله بحرانی رسیده فشارهای فعالان عفو بین‌الملل در گوشه و کنار دنیا باعث شده که مقامات دست‌کم از بی‌تفاوتی به سمت یک مذاکره یا گفت‌و‌گو با زندانی بروند.»

او در ادامه می‌گوید: «مواردی هم بوده که زندانی در وضعیت فوق‌العاده بحرانی بوده و نیاز به خدمات پزشکی داشته و او را به بیمارستان منتقل نمی‌کرده‌اند و در اثر فشارهای عفو بین‌الملل و دیگر فعالان حقوق بشر دسترسی به خدمات پزشکی ممکن‌تر شده است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرد ایرانی

    این آقای ترامپ پس کی سپاه و ارگان های دیگر زیر نظر رژیم را تحریم می کند دیگه داریم رونی میشیم به خدا