ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۵۰۰ هزار نفر به جمعیت بیکاران ایران اضافه شد

به ازای هر یک زن شاغل بیش از ۴ مرد در ایران اشتغال دارند. سهم زنان از شاغلان فصل پائیز ۴ میلیون و ۲۲۴ هزار نفر است در حالیکه ۱۹ میلیون و ۱۰۷ هزار تن از مردان شاغل هستند.

بر اساس اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری رسمی ایران در پایان فصل سوم امسال به ۱۱.۹ درصد رسیده است. در همین دوره زمانی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال ۲۸ درصد اعلام شده که به معنای بیکاری یک نفر به ازای هر ۴.۲ نفر در این گروه سنی است.

از هر چهار جوان ایران یک تن بیکار است.

این گزارش از مجموع جمعیت ۲۶ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۸۳۵ نفری فعال در این دوره زمانی، سه میلیون و ۱۴۱ هزار و ۶۰۰ نفر بیکار بودند. جمعیت شاغل در این دوره ۲۳ میلیون و ۳۳۱ هزار نفر اعلام شده است.

برپایه گزارش مرکز آمار به ازای هر یک زن شاغل بیش از ۴ مرد در ایران اشتغال دارند. سهم زنان از شاغلان فصل پائیز ۴ میلیون و ۲۲۴ هزار نفر است در حالیکه ۱۹ میلیون و ۱۰۷ هزار تن از مردان شاغل هستند.

جمعیت زنان بیکار از مجموع جمعیت فعال اقتصادی در پایان ۹ ماه نخست امسال نزدیک به یک میلیون تن اعلام شده است. ۹۹۹ هزار و ۱۴۵ زن و ۲ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۵۲۲ مرد در فصل پائیز بیکار بوده‌اند.

این گزارش همچنین بیانگر افزایش جمعیت بیکاران به نسبت تابستان امسال است. طی یک دوره سه ماه ۴۹۶ هزار و یک نفر از شمار شاغلان کاسته شده است. این در حالی است که تعداد شاغلان در مقایسه با پاییز یک‌سال قبل ۹۵۷ هزار نفر بیشتر شده است.

شمار بیکاران در حالی افزایش یافته که دولت جمهوری اسلامی می‌گوید طی یکسال گذشته بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است.

این آمار از سوی فعالان کارگری و کارشناسان اقتصادی همواره با تردید روبرو می‌شود. بر اساس تعریف مرکز آمار، چنانچه فردی تنها یک ساعت در هفته منتهی به آمارگیری مشغول به کار باشد، شاغل محسوب می‌شود.

این مرکز همچنین سربازان، کارآموزان  و شاغلان خانگی بدون مزد را نیز در جمعیت شاغلان محاسبه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    این گزارش های غلط و ساختگی رژیم ضد بشری ایران را باور نکنید، چون این آخوندهای مفت خور و دزد و ریاکار فقط برای نابودی ایران و ایرانی مأموریت دارند، تا کل دارایی ایران و ایرانی را غارت نکنند دست بردار نیستند و شما رادیو زمانه چرا نظرات صحیح و حقیقت را منتشر نمی کنید، واقعا ماموریت شما چیست؟؟.

  • کتیبه

    « بر اساس تعریف مرکز آمار، چنانچه فردی تنها یک ساعت در هفته منتهی به آمارگیری مشغول به کار باشد، شاغل محسوب می‌شود.» چنانچه این تعریف غلط از شاغل را کنار بگذاریم و بخواهیم افراد شاغل واقعی را که در روز بین چهار الی هشت ساعت کار میکنند و در مقابل آن مزد میگیرند را شاغل بنامیم و افرادی مانند سربازان وظیفه و کارآموزان و زنان خانه دار که در قبال کارشان مزدی نمیگیرند را از زمره افراد شاغل خارج کنیم که منطقی هم هست آنگاه قطعا آمار بیکاران کشور به حدود ده میلیون نفر خواهد رسید . شاید هم خیلی بیشتر . واقعیت جامعه امروز هم همین است و مسئولین هم خوب میدانند که آمار و ارقامی که در رابطه با تعداد بیکاران ارائه میدهند واقعی نیست و فقط عددی جعلی است برای پاسخگوئی های روزمره به خبرنگاران ، و لی در جلسات پشت درهای بسته از عنوان «بحران بیکاری» نام میبرند. درحالیکه سه میلیون بیکار در یک کشوری با حدود سی میلیون نفر نیروی کار عددی بحرانی نیست اما ده الی دوازده میلیون نفر واقعا عددی بحرانیست و بصدا درآورنده زنگ خطر. اما کو گوش شنوا برای شنیدن.