ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رأی‌گیری شورای امنیت در مورد غوطه شرقی یک روز به تأخیر افتاد

رأی‌گیری در مورد آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی در حالی روز جمعه برگزار می‌شود که در پنج روز حملات نیروهای سوریه به این منطقه ۴۱۶ نفر کشته و بیش از دو هزار و ۱۰۰ نفر زخمی شده‌‌اند.

رأی‌گیری شورای امنیت درباره پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی سوریه که قرار بود پنج‌شنبه ۲۲ فوریه / ۳ اسفند انجام شود به روز جمعه موکول شده است. هنوز معلوم نیست روسیه آن را وتو خواهد کرد یا نه. پنج روز حملات متوالی به غوطه شرقی این منطقه را با یک فاجعه انسانی تازه مواجه کرده است.

قرار است رأی‌گیری در مورد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی کویت و سوئد شامگاه جمعه ۲۳ فوریه / ۴ اسفند در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شود.

روز گذشته (پنج‌شنبه) در شورای امنیت به درخواست روسیه جلسه‌ای برای بررسی این قطعنامه برگزار و رأی‌گیری به امروز موکول شد. ۳۰ روز آتش‌بس به‌منظور ارسال کمک‌های انسانی و خروج زخمی‌شدگان برقرار می‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که از روز یکشنبه ۱۸ فوریه / ۲۹ بهمن که حملات نیروهای سوریه به غوطه شرقی آغاز شده، دست‌کم ۴۱۶ نفر، از جمله ۹۹ کودک کشته و دو هزار و ۱۰۰ نفر زخمی شده‌‌اند. هواپیماهای جنگنده سوریه مناطق مسکونی و ده‌ها بیمارستان را هدف خود قرار دادند.

غوطه شرقی در دست شورشیان است و از سال ۲۰۱۳ در محاصره نیروهای دولتی قرار دارد. در این منطقه حدود ۴۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند.

مسکو و دمشق می‌گویند بمباران‌ها برای نابودی گروه‌های تروریستی ضروری است چون آن‌ها به سوی دمشق خمپاره شلیک می‌کنند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنج‌شنبه درباره رویدادهای غوطه شرقی گفت: «آن‌ها که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند مسئول چنین وضعیتی هستند.»

پسکوف افزود: «روسیه، سوریه و ایران به این کشورها تعلق ندارند زیرا آن‌ها در سوریه با تروریست‌ها می‌جنگند.»

در ژنو استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه گفته است اجرای آتش‌بس بسیار نامطمئن است: «امیدوارم اما دشوار خواهد بود. اما این یک ضرورت فوری است.»

واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اجرای آتش‌بس برای کمک به زخمی‌شدگان و بیماران توسط سازمان ملل حمایت می‌کند. در این بیانیه آمده است: « ایالات متحده همچنین از روسیه و شرکایش می‌خواهد تا به تعهدات خود در مورد مناطق کاهش تنش، به‌ویژه در غوطه شرقی، احترام بگذارد.»

در مذاکرات آستانه روسیه، ترکیه و ایران برای ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه به توافق رسیدند. غوطه شرقی نیز از جمله این مناطق محسوب می‌شود اما آتش‌بس در آن رعایت نشد. روسیه، سوریه و ایران می‌گویند شورشیان آن را نقض کرده‌اند.

در قطعنامه پیشنهادی کویت و سوئد آمده است که توقف عملیات خصمانه در سرتاسر سوریه برای تمام عملیات نظامی، به استثنای گروه‌های «دولت اسلامی» (داعش)، القاعده و جبهه النصره خواهد بود.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل گفته است خواهان تغییراتی در متن قطعنامه است.

روسیه هم‌پیمان سوریه می‌گوید حاضر است آتش‌بس را بپذیرد اما داعش و گروه‌های مسلحی که هدف حملات در غوطه شرقی هستند در این چارچوب نمی‌گنجند.

از سوی دیگر شورشیان می‌گویند حضور یک گروه کوچک از نیروهای مسلحی چون جبهه النصره، شاخه سابق القاعده در سوریه، بهانه‌ دمشق و مسکو برای بمباران غوطه شرقی است.

به‌گفته پانوس موتزیس، هماهنگ‌کننده اقدامات بشردوستانه سازمان ملل در سوریه، می‌گوید مردم در میانه زمستان، آب، برق و غذا ندارند. در حرستا، یکی از شهرداری‌های منطقه، ۸۰ درصد ساکنان در زیرزمین‌ها زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.