ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نبرد عفرین: اردوغان آمریکا را «ماشین دروغ‌پردازی» خواند

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، دست‌کم شش چریک زن، یک زن غیرنظامی و یک راننده تراکتور در عفرین به صورت صحرایی توسط شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه اعدام شدند.

نبرد عفرین با حضور شبه‌نظامیان حامی بشار اسد، رئیس دولت دمشق به مرحله جدیدی وارد شده است. به گزارش ناظران جنگ سوریه، سومین کاروان از این شبه‌نظامیان وارد عفرین شده‌اند. ترکیه همچنین به اعدام‌های صحرایی گریلاها (چریک‌ها) و غیرنظامیان کرد در عفرین و هدف قراردادن یک کاروان حامل غیرنظامیان و نظامیان کرد از دیگر مناطق کردنشین شمال سوریه متهم شده است. از سوی دیگر، ارتش ترکیه از بمباران کاروان تسلیحاتی کمکی به عفرین خبر داده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز آمریکا را به خاطر ادامه حمایت از کردهای شمال سوریه به «دروغ‌پردازی» متهم کرد.

کاروان کمکی ی پ گ، شامل نظامیان و غیرنظامیان کرد دیگر مناطق شمال سوریه هدف حمله ترکیه و شبه‌نظامیان ارتش آزاد قرار گرفت - ۲۲ فوریه، گذرگاه الزیاره به عفرین - منبع: afp

اردوغان جمعه ۲۳ فوریه / چهارم اسفند در سخنانی شدیداللحنی علیه ایالات متحده گفت:

ما دیگر از محکوم‌کردن تلاش‌های آمریکایی‌ها برای مشروعیت بخشیدن به تروریست‌های پ ک ک [حزب کارگران کردستان] خسته شده ایم... صدها مورد را برایشان توضیح دادیم، از جمله درباره منبج. هر وقت این چیزها را می‌گوییم، آنها می‌گویند حق با شماست. ماشین دروغ‌پردازی‌اند. ترکیه این تاکتیک‌ها را محکوم می‌کند.

آنکارا یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ)، شاخه نظامی حزب «اتحاد دموکراتیک» کردهای شمال سوریه را بخشی از پ ک ک می‌داند. «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت پشتیبانی آمریکا علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) در سوریه می‌جنگند، تحت رهبری ی پ گ قرار دارند.

ترکیه ۲۰ ژانویه عملیات نظامی موسوم به «شاخه زیتون» را برای بیرون‌راندن ی پ گ از عفرین آغاز کرد. شبه‌نظامیان «ارتش آزاد سوریه» با پشتیبانی هوایی و زمینی ترکیه پیاده‌نظام اصلی این عملیات را تشکیل می‌دهند.

هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه گفته بود که «برخی از نیروهایی که با آنها در شرق سوریه همکاری می‌کنیم، در حال رفتن به سمت عفرین هستند.» به گفته او، دلیل این اتفاق را باید در «روابط خانوادگی» این شبه‌نظامیان با ساکنان عفرین دانست.

نوئرت با انتقاد تلویحی از عملیات نظامی ترکیه در عفرین گفت: «آنچه در عفرین اتفاق می‌افتد، انحراف از نبرد علیه داعش است و آمریکا برای نبرد علیه این گروه در سوریه به سر می‌برد.»

اشاره سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نیروهای دموکراتیک سوریه است. پیش‌تر جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا با اتخاذ مواضع مشابهی گفته بود که «نیمی از نیروهای دموکراتیک سوریه» در حال رفتن به سمت عفرین هستند.

ارتش ترکیه روز جمعه در بیانیه‌ای ادعا کرد که کاروانی شامل ۳۰ تا ۴۰ خودروی نظامی متعلق به ی پ گ را در عفرین هدف قرار داده است. بر اساس این بیانیه، کاروان مورد نظر در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق عفرین در حال حمل سلاح و مهمات مورد حمله هوایی قرار گرفت.

ویدئویی از این حمله در یوتیوب منتشر شده است.

گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه، نیز این حمله را تأیید کرده اما گفته است که کاروان مزبور حامل غیرنظامیان و نظامیانی از دیگر مناطق کردنشین بود که به عفرین می‌آمدند.

    تشدید تنش ترکیه و هواداران اسد

    همزمان تنش ترکیه با نیروهای هوادار اسد در عفرین تشدید شده است.

    نخستین کاروان کاروان شبه‌نظامیان حامی اسد وارد عفرین می‌شوند؛ ۲۰ فوریه - منبع: afp

    به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان ارتش آزاد سوریه مسیر مراوداتی بین قلمروی تحت اختیار ارتش سوریه و منطقه عفرین را گلوله‌باران می‌کنند. این کار برای قطع اعزام شبه‌نظامیان ائتلاف هوادار اسد به عفرین و نیز قطع ارسال کمک کردها به این منطقه صورت گرفته است.

    هرچند دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده که پنج‌شنبه سومین کاروان از این شبه‌نظامیان وارد عفرین شده‌اند. نخستین کاروان سه‌شنبه و دومین کاروان چهارشنبه وارد عفرین شده بودند.

    جمعیت عفرین با برافراشتن تصاویری از عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ ک ک از آنها استقبال کردند.

    اعدام‌ صحرایی کردها در عفرین

    دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین از اعدام‌های دسته‌جمعی و «صحرایی» کردها به دست شبه‌نظامیان ارتش آزاد سوریه در عفرین خبر می‌دهد.

    این گروه ناظر ادعا کرده که دو ویدئو از این اعدام‌ها در دست دارد. در ویدئوی نخست پیکر شش گریلای زن متعلق به «یگان‌های مدافع زنان» (ی پ ژ) پس از اعدام آنها به تصویر کشیده شده است. ویدئوی دیگر اعدام یک راننده تراکتور را به دست شبه‌نظامیان ارتش آزاد نشان می‌دهد.

    یک زن غیرنظامی نیز در عفرین به جرم تعلق‌داشتن به ی پ ژ اعدام صحرایی شده است.

    از آغاز عملیات ترکیه در عفرین تا کنون بیش از ۱۱۴ غیرنظامی، از جمله دست‌کم ۲۱ کودک کشته شده‌اند. ترکیه هدف قراردادن غیرنظامیان را انکار می‌کند.

    دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین تعداد تلفات ارتش ترکیه و ارتش آزاد را ۲۴۹ تن اعلام کرده که ۳۹ نفر از آنها سربازان ترکیه هستند. هرچند ی پ گ ادعا می‌کند که ۱۲۱۹ تن از این نیروها را کشته است.

    این گروه ناظر تعداد تلفات کردها را نیز ۲۲۹ تن اعلام کرده است. ارتش ترکیه اما از کشته‌شدن ۱۸۲۹ «تروریست ی پ گ/پ ک ک و داعش» خبر می‌دهد.

    داعش در عفرین حضور ندارد.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • یک خواننده رادیو زمانه

        از رادیو زمانه خواهش میکنم این اخبار را که اصلا مهم هم نیستند ! وموجب اختلاف واژه ایی بین روشنفکران ملا لغتی ایرانی میشه چاپ نکنید یا حد اقل از واژه های لاتین استفاده کنید تا اتفاق نظر باشه

      • آکو کردستانی

        نصف بیشتر زبان فارسی از زبان عربی ، مغولی ، ترکی گرفتە شدە و انگا ر برای بعضیها نامانوس نیستند ! با سپاس

      • دگراندیش

        اما در مورد تراژدی عفرین، عمیقا با مردم مظلوم کرد آن منطقه ابراز همدردی می کنم، دعا میک کنم هر زودتر این مشکلات حل شود و آنها به حقوق بشری شان برسند و منطقه آرامش یابد و همه ما از شر استبداد و ظلم و فساد حکومتهای استبدای نجات یابیم.

      • دگراندیش

        همان طور که در متن ویکی است، گریلا نام خاص نیست، یکی نام عام مترادف با همان چریک و پارتیزان و شبه نظامی است. تفاوت تمام موارد بالا با نظامی، همان غیر رسمی بودن است. نظامی ها مختص قوای دولتی هستند و دولتی که توسط سازمان ملل و جوامع بین الملی به ر مت شناخته می شود.

      • دگراندیش

        جناب کارو ، من فارسی زبان هستم و آن قدر مطالعات دارم که بگیوم گریلا واژه نامانوس است. به تازگی توسط جریان کُردگرا استفاده می شود و در راستای همان پان کردیسم سره گرایی است هدفش پالایش کلمات مشترک زبان های کردی با دیگر زبان های هم خانواده آریوایرانی و همسایه است تا بیش از پیش چهره پان کردی بدهد به ز بان و تمام حوانب اجتماعی و فرهنگی، در کل در راستی پروزه های جداسازی اقوام/ اتنیک های منطقه است کاری در زمان رضاضاه و آتاتورک شروع شروع و به حالا به پان هیا چون کردی و لری و .. رسیده است ! من را باکی نیست و اهمیت نمی دهد ! برای من ایران دیگر یک کلبد در حال جان دادن است و یبکه صورت لاشه می شود ! این دیگ برای من نمی جوشد . شما هم تکه بکن ببر ، بی خیال !

      • کارو

        جناب «علی»، شبه نظامی یک لفظ کلی است که معمولاً برای اشارۀ نامشخص استفاده می شود. منظور از آن هر شبه نظامی می تواند باشد و استفاده از این لفظ چیزی را توضیح نمی دهد. چریک معمولاً در ایران یادآور چریک فدایی و بقایای سازمان چریکهای فدایی خلق ایران است. همچنین گاه برای اشاره به گروه های دیگری مانند فارک یا توپامارو استفاده می شود. گریلا اختصاصاً به نیروهای حزب کارگران کردستان و احزاب آپوئیست دیگر مانند حزب اتحاد دمکراتیک، حزب حیات آزاد کردستان و نیروهای دیگر نزدیک به آن ها اشاره دارد. واژگان دیگری هم مانند مجاهد، پیشمرگه، پارتیزان و میلیتانت هم وجود دارد که هر یک به گروه یا گروه های مشخصی اشاره دارند. بنابراین بهتر است برای هر گروه از نام مناسب برای همان گروه استفاده کنیم.

      • علی

        در فارسی به جای «گریلا» عبارت چریک یا شبه نظامی به کار میرود. خیلی خوب است اگر کیفیت خوب مطالبتان را با کیفیت بالای واژگان به کار رفته تقویت کنید.