ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افتتاح پروژه خط لوله گاز «تاپی» در افغانستان: «ایران برای حمله به آن طرح داشت»

معاون امنیتی وزارت داخله افغانستان به ایران هشدار داده که «اگر ما را به کار ما نگذارد»، قرارداد حمل و نقل چابهار بین تهران و کابل امضا نخواهد شد.

بخش افغانستان خط لوله‌ای که قرار است گاز ترکمنستان را به سه کشور افغانستان، پاکستان و هند برساند، به طور نمادین افتتاح شد. امنیت این خط لوله یکی از دغدغه‌های اصلی افغانستان است. پس از ادعای یک گروه ۱۰ نفره طالبان مبنی بر طرح ایران برای حمله به این خط لوله، معاون ارشد امور امنیتی وزارت داخله افغانستان در مورد خرابکاری در این پروژه به «کشورهای همسایه» هشدار داد.

پروژه تاپی افتتاح شد - عکس: توئیتر

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کلنگ پروژه خط لوله «ترکمنستان‌ ـ‌ افغانستان‌ ـ‌ پاکستان‌ ـ‌ هند» (تاپی) جمعه ۲۳ فوریه / چهارم اسفند با حضور محمداشرف غنی، رئیس‌ جمهوری افغانستان، قربان‌قلی بردی‌محمدف، همتای ترکمنستانی او، شهید خاقان عباسی، نخست‌وزیر پاکستان و ام.جی. اکبر، وزیر مشاور در امور خارجه هند در هرات به صورت نمادین بر زمین خورد.

دو هزار نیروی نظامی افغان مسئول تأمین امنیت این مراسم بودند.

پروژه تاپی خط لوله‌ای ۱۸۴۰ کیلومتری است که گاز میدان «گالکینیش» ترکمنستان را برای مقابله با کمبود انرژی در آسیای جنوبی به آنجا صادر خواهد کرد و قرار است تا آغاز ۲۰۲۰ راه‌اندازی شود و سالانه ۳۳ میلیارد مترمکعب گاز منتقل کند. بر اساس برآوردها، گالکینیش ۲۶ تریلیون مترمکعب گاز دارد.

اشرف غنی در مراسم افتتاحیه این پروژه گفت که خط لوله تاپی «کشورها را با یکدیگر متحد خواهد کرد».

یکی از اهداف این خط لوله کاهش وابستگی پاکستان و هند به گاز روسیه و کاهش وابستگی ترکمنستان به بازار انرژی چین خوانده شده است.

با این حال، شرکت فرانسوی «توتال» که یکی از سرمایه‌گذاران اصلی بالقوه این پروژه معرفی شده بود، هنوز تصمیم قطعی‌اش را اعلام نکرده است.

مسئله امنیت و ادعای طراحی حمله به افتتاحیه از سوی ایران

به گزارش روزنامه «هشت صبح» چاپ کابل، مراد علی مراد، معاون ارشد امور امنیتی وزارت کشور افغانستان به «کشورهای همسایه» هشدار داده است که مانع اجرای پروژه تاپی در افغانستان نشوند.

هشدار او پس از آن صورت گرفت که چهارشنبه دوم اسفند یک گروه انشعابی ۱۰ نفره از طالبان به رهبری «محمدایوب علی‌زایی» خود را تسلیم حکومت افغانستان کرد و از پروژه تاپی اعلام حمایت کرد.

علی‌زایی حین تسلیم شدن ادعا کرده بود که گروه آنها با حمایت مالی و تجهیزاتی ایران قصد حمله به افتتاحیه پروژه را داشتند اما با وساطت بزرگان محلی، از این تصمیم منصرف شدند.

مرادعلی گفته است که ادعاهای ایوب‌زایی نیاز به «بررسی» بیشتر دارد.

او در عین حال با اشاره به دورنمای وضع تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه ایران هشدار داد که «اگر ما را به کار ما نگذارد»، قرارداد حمل و نقل چابهار بین تهران و کابل امضا نخواهد شد.

ایران همواره اتهام حمایت از طالبان افغانستان را رد کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران در سفر اخیر خود به هند توافق با این کشور بر سر توسعه بندر چابهار را امضا کرد. هند هم‌اکنون در حال ارسال ۱,۱ میلیون تن گندم به افغانستان از طریق بندر چابهار و بدون عبور از خاک پاکستان است.

افغانستان بابت انتقال گاز ترکمنستان از این کشور سالانه ۴۰۰ میلیون دلار آمریکا درآمد خواهد داشت.

محمدآصف رحیمی، والی هرات نیز در نشستی خبری به مخالفان این خط لوله هشدار داد که «هر گونه مخالفت با افتتاح و تداوم کار تاپی خودکشی سیاسی است».

چهارشنبه مولوی هیبت‌الله، رهبر یک گروه انشعابی دیگر طالبان نیز در اعلامیه‌ای از پروژه تاپی حمایت کرد و آن را گامی برای رشد و توسعه افغانستان دانست.

پاکستان به حمایت از طالبان و فراهم‌آوردن «پناهگاه» برای فعالیت‌های آنها علیه افغانستان متهم شده و تحت فشار آمریکا قرار دارد. اما این کشور به گفته رحیمی، نیاز شدیدی به گاز طبیعی دارد و به خاطر کمبود منابع انرژی، «صدها کارخانه تولیدی در این کشور در حال رکود قرار دارند.»

والی هرات وعده داده که تدابیر امنیتی شدیدی در هرات و ولسوالی‌های نزدیک آن برای جلوگیری از خرابکاری در پروژه تاپی اجرا خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.