ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعویق مجدد رأی‌گیری شورای امنیت درباره غوطه شرقی: بمباران ادامه دارد

روسیه نمی‌خواهد زمان دقیق آتش‎بس در غوطه شرقی تعیین شود. تا کنون دست‌کم ۴۷۱ غیرنظامی، از جمله ۱۱۴ کودک و ۶۴ زن در بمباران‌های غوطه شرقی جانشان را از دست داده اند.

مخالفت‌های روسیه، یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل با حق وتو و از عاملان بمباران‌های غوطه شرقی باعث شده است تا نشست این شورا برای صدور قطع‌نامه آتش‌بس برای غوطه شرقی مجدداً به تعویق بیفتد. همزمان بمباران این منطقه حومه دمشق که در کنترل مخالفان بشار اسد، رئیس دولت دمشق قرار دارد، ادامه یافت. شش روز حملات متوالی به غوطه شرقی این منطقه را با یک فاجعه انسانی تازه مواجه کرده است.

خانواده سوری در حال گریختن از بمباران‌ها - منبع: afp

منصور العتیبی، سفیر کویت در سازمان ملل متحد گفت که رأی‌گیری برای قطع‌نامه آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی و پایان‌دادن به کشتار غیرنظامیان در این منطقه ظهر شنبه، ۲۴ فوریه / پنجم اسفند به رأی گذاشته خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که آیا روسیه آن را وتو خواهد کرد یا نه.

کویت همراه با سوئد قطع‌نامه آتش‌بس ۳۰ روزه را تهیه کرده‌اند. قرار بود جمعه بر سر این قطع‌نامه رأی‌گیری شود اما خواسته‌های روسیه، عضو دارای حق وتو شورای امنیت برای اصلاحاتی در متن آن باعث شد تا رأی‌گیری به ظهر شنبه موکول شود.

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در واکنش به تعویق مجدد رأی‌گیری در حساب توئیتری‌اش نوشت: «غیرقابل باور است که روسیه مانع رأی‌گیری بر سر یک آتش‌بس برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه در سوریه می‌شود.»

این قطع‌نامه یک‌ماه است که در شورای امنیت به بحث گذاشته شده و با مخالفت روسیه روبه‌رو بوده است. تشدید بمباران‌های غوطه شرقی که بیش از ۲۶۰۰ کشته و زخمی غیرنظامی برجای گذاشته است، فوریت و ضرورت جدیدی به طرح آن در شورای امنیت بخشید.

اختلاف‌نظر‌ها و بحث‌ها بر بندی متمرکز است که خواهان توقف اعمال خصومت‌آمیز طرفین برای ۳۰ روز جهت کمک‌رسانی به غوطه شرقی است. قرار بود تا آتش‌بس همه‌جانبه ۷۲ ساعت پس از اتخاذ و اجرای قطع‌نامه اجرایی شود. در آخرین نسخه قطع‌نامه و برای راضی‌کردن روسیه پیشنهاد شده تا آتش‌بس «بدون تأخیر» به اجرا درآید.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری «رویترز» گفته اند که روسیه نمی‌خواهد زمان دقیق آتش‌بس همه‌جانبه مشخص شود.

ادامه بمباران‌ها و افزایش تلفات غیرنظامیان

به گزارش گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه تا کنون دست‌کم ۴۷۱ غیرنظامی در بمباران‌های غوطه شرقی جانشان را از دست داده اند. ۱۱۴ کودک و ۶۴ زن در میان این قربانیان به چشم می‌خورند.

کودکان پیش از بمباران شدید غوطه شرقی بر اثر محاصره به سوء تغذیه دچار شده‌ بودند و در حال مرگ تدریجی بودند - تصویر آرشیوی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل غوطه شرقی را «دوزخ روی زمین» توصیف کرده بود.

کارزار بمباران غوطه شرقی یکی از مرگبارترین کارزارهای بمباران مناطق تحت کنترل مخالفان اسد در جنگ هفت‌ساله در سوریه است و بسیاری از آن با نام «حلب دوم» یاد می‌کنند.

غوطه شرقی پیش از این بمباران‌ها در محاصره بود و ساکنان آن از فقدان مواد غذایی و بهداشتی و دارو رنج می‌کشیدند. کودکان پیش از بمباران‌ها بر اثر گرسنگی و بیماری جان می‌دادند.

۴۰۰ هزار تن در غوطه شرقی زندگی می‌کنند. پنج‌شنبه شب هواپیماهای سوری اعلامیه‌ای را بر فراز این منطقه پخش کردند و از غیرنظامیان خواستند تا از طریق مسیر امنی که ارتش سوریه باز کرده، از این منطقه خارج شوند و به مناطق تحت کنترل دمشق بروند.

شاهدان عینی می‌گویند که گلوله‌باران‌ها و بمباران‌ها شنبه صبح نیز ادامه یافته‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.