ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اصلاح‌طلبان در جستجوی رابط جدید با بیت رهبری

حسن روحانی نقش جهانگیری، معاون اول اصلاح‌طلبش را در دولت جدید کم‌رنگ کرده و اصلاح‌طلبان به دنبال حضور او در انتخابات مجلسند. جهانگیری از زمان انتخابات با خامنه‌ای دیداری نداشته.

اصلاح‌طلبان حکومتی به دنبال چهره‌ای در میان خود هستند که بتواند رابطه آنها با بیت علی خامنه‌ای، رهبر ایران را حفظ کند. این در حالی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول اصلاح‌طلب رئیس‌جمهوری ایران از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری تا کنون با خامنه‌ای دیداری نداشته است.

جهانگیری به خاطر نقدهای مناظره اول تلویزیونی محبوب شد

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب شنبه پنجم اسفند به وب‌سایت خبری «فرارو» گفت که اصلاح‌طلبان از محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد موسوی خوئینی‌ها، دبیر مجمع روحانیون مبارز درخواست کرده‌اند تا به دیدار خامنه‌ای بروند و ارتباط اصلاح‌طلبان با او را حفظ کنند:

اصلاح‌طلبان از هر اصلاح‌طلبی که بتواند فضای گفت‌و‌گو و آشتی ملی را رقم بزند استقبال می‌کنند و در بند این نیستند که به فرد، حزب یا جریان خاصی تعلق پیدا کند.

اسحاق جهانگیری پیش از این نقش رابط بیت رهبری را برای اصلاح‌طلبان حکومتی ایفا می‌کرد. او به گفته اصلاح‌طلبان اکنون از نقش بسیار کمتری نسبت به دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برخوردار است.

این در حالی است که سخنان جنجالی او در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶، به‌ویژه در نخستین مناظره تلویزیونی یکی از دلایل افزایش محبوبیت حسن روحانی دانسته می‌شد و هواداران اصلاحات برای او پوستر «سوپرمن» طراحی کرده بودند. او به عنوان کاندیدای پوششی روحانی وارد انتخابات شد.

اخیراً او در مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال‌تایمز گفته است که از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری با خامنه‌ای دیداری نداشته است.

ناصری گفته است که ملاقات جهانگیری با رهبری «دستور تشکیلاتی» اصلاح‌طلبان نبوده است بلکه چهره‌های اصلاح‌طلب «علاقه‌مند بوده‌اند آقای جهانگیری به علت جایگاهی که داشته‌اند و مورد توجه رهبری بوده‌اند روابط‌شان ادامه پیدا کند.»

او همچنین درباره کاهش نقش جهانگیری توضیح داده است که «در دولت دوم، آقای روحانی نقش ضعیف‌تری برای ایشان در نظر گرفته است. این یکی از اشتباهات بزرگ دولت و شخص آقای روحانی است.»

به گفته این فعال اصلاح‌طلب، برخی از چهره‌های این جریان در پی آن هستند که جهانگیری با خروج از دولت روحانی در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی ایران نقش‌آفرینی کند.

اختلافات محافظه‌کاران با جهانگیری پس از بازداشت برادر او به جرم فساد مالی ابعاد تازه‌ای به خود گرفت. پس از زلزله در کرمانشاه نیز وحید حقانیان، معاون اجرایی بیت رهبری ایران به معاون اول رئیس‌جمهوری بابت انتقاد از مسکن مهر تاخت و گفت: «خدا لعنت کند آقای جهانگیری را که این تخم لق سیاسی را اولین بار گذاشت.»

منتقدان اصلاح‌طلبان حکومتی عملکرد این جریان را در قبال اعتراضات سراسری دی‌ماه به نقد کشیده‌اند. در این اعتراضات یکی از شعارها «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا/دیگه تمومه ماجرا» بود.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • روزبه

      انسان نامگذاری کردن چنین افراد ذلیل و زبون. میبایستی. جرم محسبوب بشه. رفتار به اصلاح اصلاح طلبان بمانند سگی است که هرچند بار از صاحبش تیپا میخورد مقداری زوزه میکشد. ولی همچنان. زوزه کشان به دریوزگی به در خانه صاحبش بر میگردد. کی میخواهند دست از این رفتار شرم آور دست بکشند برای کسب مال و منال و مقام .

    • bijan

      اصلاح طلبان فاقد استراتژی کار آمد هستند . هیچ ایده ای درباره سیستم اقتصادی ندارند و به همین قانون اساسی پر تناقض سخت چسبیده اند و مانند کوران به دنبال ظرفیت های آن برای اصلاحات ! در حالیکه کودن ترین افراد هم فهمیده که این قانون اساسی هیچ ظرفیتی برای اصلاحات ساختاری ندارد و خو دبزرگترین مانع برای رشد و توسعه کشور است ! اغلبشان بوروکرات های واپسگرا و کند ذهن بدون تجربه اجرایی در بخش خصوصی و دل خوش به پست های دولتی و استفاده از رانت برای خود و خانواده هایشان ! کر وبی در نامه اخیرش به رهبر در واقع اصلاح طلبان فرصت طلب و خواهان نزدیک شدن به قدرت را هدف گرفته بود . بانزدیک شدن به قدرتی که در سال 1388 متهم به تقلب در انتخابات شده بود اصلاح طلبان عملن ادعای تقلب را باطل و از گذشته خود توبه کردند و دو رهبر خود موسوس و کروبی را به حال خود رها کردند تا درحبس خانگی به پوسند.!

    • ضرب‌المثل

      روحانی نیز ۲۸ آذر در واکنش به این انتقادها گفته بود: «این حق مردم است مقایسه ‌کنند. می‌گویند فلان دستگاه فرهنگی این قدر میلیارد تومان بودجه برایش گذاشتید. اعتراض می‌کنند و می‌گویند چرا این قدر زیاد». وی افزوده بود که «یک فهرست بلندبالایی بود از ۱۷ دستگاه مختلف که فقط پول از ما می‌گرفتند، اول سال به آنها پول می‌دادیم، یک روز هم اگر دیر می‌شد، اعتراض می‌کردند که چرا دولت پول ما را نداده و چرا دیر داده است. بعد می‌گوییم این پول را کجا صرف کردید، می‌گفتند به شما ربطی ندارد».

    • ضرب‌المثل

      بودجه نهادهای نظامی و امنیتی در لایحه بودجه سال آینده٬ نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان است که بیشتر آن در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد. بر اساس گزارش‌ها در بخش‌های مختلف بودجه سال ۹۷ بیش از دو هزار میلیارد تومان به حوزه‌های علمیه اختصاص یافته

    • ضرب‌المثل

      بادامچی افزوده که وی و «تنی چند» از همکارانش٬ «برای شفافیت کل منابع و مصارف کشور، خواهان بررسی صد درصد بودجه» هستند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، ۱۹ آذرماه امسال لایحه بودجه سال ۹۷ را به مجلس ایران تقدیم کرد و آن را متفاوت از بودجه سال‌های گذشته و تبلور وعده‌های انتخاباتی‌اش دانست. وی روز ۱۱ دی‌ماه نیز در نشستی با روسای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی گفته بود که «در مجموع نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به‌خاطر مسائلی که در اختیار دولت نیست، از دست ما می‌رود». افزوده بود که «۶۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق‌های بازنشستگی و بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی تخصیص پیدا می‌کند. ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز به صندوق توسعه ملی و ۱۰ الی ۱۱ هزار میلیارد تومان هم به عنوان پاداش بازنشستگی می‌دهیم. علاوه بر آن برای توسعه کشاورزی نیز یارانه‌هایی ارائه می‌کنیم».

    • ضرب‌المثل

      نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می‌گوید تنها «یک سوم» از بودجه کل کشور در مجلس بررسی می‌شود و نمایندگان مردم٬ «امکان رای درباره ۷۰ درصد بودجه را ندارند». محمدرضا بادامچی این موضوع را در حساب شخصی خود در توییتر منتشر کرده و از پایان بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ و ارسال آن به شورای نگهبان خبر داده است. این نماینده بدون توضیحی درباره نهاد یا نهادهای تصمیم‌گیرنده درباره دو‌ سوم دیگر بودجه کشور٬ افزوده که «به تعبیر دیگر، نمایندگان مردم٬ امکان رای درباره ۷۰ درصد بودجه را ندارند که عمدتا شامل منابع و مصارف شرکت‌های بزرگ دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها است».

    • ضرب‌المثل

      هواداران اصلاحات برای او پوستر «سوپرمن» طراحی کرده بودند. او به عنوان کاندیدای پوششی روحانی وارد انتخابات شد./ اسحاق جهانگیرذی با صرات تاکید می کرد پوششی نیست و تا آخر می ایستند، ولی برای چندمین بار چهره مزور و پلید اصلاح طلب کذایی که همان استمرار طلب سهم خواه منفعت از غارت ثروت عمومی است، به نمایش گذاشت و با اهانت به شعور مردم به نفع حسن روحانی کناره گیری کرد و آن یکی هاشمی طبا گفت می ماند ولی خودش رای به حسن روحانی می دهد!، تا اثبات شود تمام انتخابات در ایران نمایشی برای سهمیه بندی برای غارت منابع ثروت ملی است میان جناح ها نظام . در ایران فقط یک حزب حاکمیت دارد که نامش می توان حزب واحد نظام نامید. فرقی نمی کند جناح اصلاح طلب اکثریت باشد در مجلس یا اصول گرا و غیره، بالاخره آنچه از ارکان نظام دستور میاید اجرا می شود.

    • ضرب‌المثل

      این قلم نیست که قانون را می‌نویسد، بلکه عمدتاً قانون به وسیله سلاح نوشته می‌شود. (ضرب‌المثل مجارستانی)