ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه فعال تلگرامی پس از ۱۹ ماه بازداشت همچنان بلاتکلیف‌اند

بر اساس نامه‌ای که از سوی این سه نفر منتشر شده، بازجویان برای گرفتن اعتراف اجباری آنها را با تهدیدهایی مانند بازداشت اعضای خانواده، محرومیت از کار و فعالیت‌های اجتماعی و … تحت فشار مضاعف قرار داده‌اند.

سه نفر از گردانندگان کانال‌های تلگرامی که از آنان با عنوان «مدیر کانال‌های تلگرامی» یاد می‌شود، پس از ۱۹ ماه بازداشت همچنان بلاتکلفند. این سه نفر در زندان اوین به سر می‌برند.

عکس از آرشیو

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه هفتم بهمن ماه در گزارشی به وضعیت این سه متهم در بازداشت پرداخته. در این گزارش آمده است که محمد مهاجر، علیرضا توکلی و محمدمهدی زمان‌زاده بیش از ۱۹ ماه است در زندان اوین به سر می‌برند. این سه نفر اواخر شهریور ماه سال گذشته بازداشت و هر کدام به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

این افراد در نامه‌ای که یک نسخه از آن در اختیار هرانا قرار گرفته است نوشته‌اند که ماموران وزارت اطلاعات در جریان چند ماه بازجویی از آنان در بند ۲۰۹ زندان اوین تلاش داشته‌اند تا پرونده‌شان‌ را «با انتساب آنها به یکی از سازمان‌های اپوزیسیون» سنگین‌تر کنند و از این طریق آنها را با محکومیتی سنگین‌تر رو‌به‌رو سازند.

بر اساس محتوای این نامه، بازجویان برای گرفتن اعتراف از این سه نفر آنها را با تهدیدهایی مانند بازداشت اعضای خانواده، محرومیت از کار و فعالیت‌های اجتماعی و … تحت فشار مضاعف قرار داده‌اند.

محمد مهاجر، علیرضا توکلی و محمدمهدی زمان‌زاده از مهر ماه سال ۹۵ تاکنون در بند هشت زندان اوین به سر می‌برند.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی که به صدور احکام سنگین برای فعالان سیاسی، مدنی و اجتماعی معروف است، این سه نفر را در دادگاه بدوی در مجموع به ۳۶ سال حبس تعزیری محکوم کرد اما پس از اعتراض متهمان به حکم صادر شده، دادگاه تجدید نظر در تاریخ ۱۱ خرداد ۹۶ به ریاست قاضی احمد زرگر برگزار شد.

به گزارش هرانا در این جلسه که متهمان و وکیلان آنان حاضر بودند، قاضی زرگر به عنوان قاضی دادگاه حاضر نبوده و قاضی بابایی (در خبرهای منتشر شده به نام کوچک او اشاره نشده است) به عنوان مستشار دادگاه به قضاوت پرداخته است: «در این دادگاه که حدود پنج دقیقه به طول انجامید، قاضی بابایی به سه متهم و وکلای آنان گفت که هر کدام دفاعیه و لایحه خود را بنویسند و به دادگاه ارسال کنند.»

به گفته یک منبع مطلع این مقام قضایی نه تنها به وکیلان متهمان اجازه صحبت نداده بلکه در جلسه دادگاه به این سه نفر گفته است: «شماها مرتد هستید و ضد انقلاب و تعجبم می‌کنم که چرا تا الان اعدام نشده‌اید!»

این در حالی است که بر اساس حکم صادر شده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران که در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه ۹۵ به این سه نفر ابلاغ شده، هر یک از آنان به اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی علیه نظام» (پنج سال)، «توهین به مقدسات» (پنج سال) و «توهین به رهبر و بنیانگذار انقلاب» (دو سال) و در یک مورد شرب خمر در مجموع به ۱۲ سال حبس محکوم شده بودند.

علیرضا توکلی متولد ۱۳۷۲، در تاریخ ۱۲مرداد ماه ۱۳۹۵ بازداشت و بعد از شش ماه بازجویی در تاریخ هفتم بهمن ماه به بند هشت زندان اوین انتقال یافت. محمدمهدی زمان‌زاده متولد ۱۳۷۲، در تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۵ بازداشت و در تاریخ سوم مهر ماه به بند هشت زندان اوین منتقل شد. محمد مهاجر متولد ۱۳۷۲، در تاریخ ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۵بازداشت و بعد از حدود یک ماه بازجویی، در تاریخ ۲۵ مهر ماه به بند هشت زندان اوین منتقل شد. 

این سه فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را از سال ۸۹ آغاز کرده بودند.

بر اساس خبرهای منتشر شده، محمد مهاجر، علیرضا توکلی و محمدمهدی زمان‌زاده، سه فعال ۲۳ ساله پس از بازداشت در شعبه یک بازپرسی دادسرای اوین توسط بازپرس علی قناعت‌کار تفهیم اتهام شدند. به دنبال چندین مرتبه حضور آنان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۶، آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات‌شان در این شعبه برگزار شد.

به گزارش هرانا در این پرونده علاوه بر این سه نفر، سه متهم دیگر هم وجود دارند که بازداشت نشده‌اند و تنها در چند نوبت پس از احضار به اداره پیگیری مورد بازجویی قرار گرفته‌اند اما علیه آنان پرونده‌ای تشکیل نشده است.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.