ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقال نفت کرکوک به ایران متوقف شد

قرار بوده است بخشی از نفت کرکوک به ایران منتقل شود و در مقابل در جنوب به بغداد تحویل داده شود. حضور شبه‌نظامیان در این منطقه مانع اجرای این توافق شده است.

انتقال نفت کرکوک به ایران به دلیل مشکلات امنیتی متوقف شده است. مقام‌های ایرانی اجرایی شدن این قرارداد را نیازمند رفع موانع امنیتی می‌دانند.

عکس- آرشیو

حمید حسینی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق دوشنبه ۷ اسفند به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که اجرایی شدن قرارداد انتقال نفت کرکوک به ایران نیازمند رفع مشکلات امنیتی است.

جمهوری اسلامی ایران و عراق توافق کرده‌اند که بخشی از نفت استخراج شده از کرکوک از طریق لوله به کرمانشاه انتقال یابد و ذخیره شود.

این توافق پس از آنکه دولت مرکزی بغداد طی یک عملیات نظامی بار دیگر کنترل کرکوک را در دست گرفت، حاصل شد. پیش از این حکومت اقلیم کردستان عراق توانسته بود با غلبه بر نیروهای دولت اسلامی – داعش – منابع نقتی و اداره کرکوک را در دست بگیرد.

بر اساس این توافق قرار است که روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت خام از کرکوک به ایران منتقل شود.

پیش از این منابع خبری از انتقال بخشی از نفت کرکوک به ایران از طریق کامیون‌های نفتکش خبر داده بودند.

۱۶ بهمن سال جاری خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که دولت عراق برای تامین امنیت انتقال نفت به ایران، عملیات نظامی را در منطقه کوهستانی حمرین در نزدیکی کرکوک آغاز کرده است.

یک منبع آگاه که نامش افشاء نشد، به رویترز گفته بود که هدف از این عملیات مقابله با دو گروه شبه‌نظامی «پرچم سفید» و نیروهای هوادار دولت اسلامی است.

حال به نظر می‌رسد که حضور گروه‌های شبه‌نظامی در این منطقه، روند انتقال نفت کرکوک به ایران را مختل و متوقف کرده است.

حسینی بدون بیان جزئیات بیشتر، بررسی ایمنی کامیون‌های حامل نفت عراق را نیازمند تجهیزات بیشتر دانست و گفت: «در این زمینه دچار مشکل هستیم».

به گفته او، ایران فاقد تجهیزات کنترل ایمنی موسوم به «ایکس‌ری» است و تنها در صورت توافق دولت عراق برای استفاده از تجهیزات این کشور، فرایند انتقال نفت دوباره اجرایی خواهد شد.

جبار لعیبی وزیر نفت عراق پیشتر گفته بود که انتقال نفت کرکوک به ایران پیش از پایان ژانویه آغاز خواهد شد.

بر پایه این توافق قرار است نفت صادراتی عراق از طریق کامیون های نفتکش به نقطه مرزی میان دو کشور در نزدیکی استان کرمانشاه انتقال داده شود و ایران همان مقدار نفت، با همان مشخصات و کیفیت را از طریق بنادر جنوب به بغداد تحویل دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.