ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستور پوتین برای توقف حملات به غوطه شرقی به مدت چند ساعت در روز

وزارت دفاع روسیه می‌گوید با برقراری آتش‌بس روزانه، یک «گذرگاه انسان‌دوستانه» گشوده خواهد شد تا به غیرنظامیان امکان خروج از منطقه غوطه شرقی داده شود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که به‌منظور ارسال کمک‌های انسانی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور دستور داده است که حملات هوایی به غوطه شرقی هر روز به‌مدت پنج ساعت  متوقف شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه

خبرگزاری ریا نووستی روسیه ضمن اعلام این خبر افزوده است که توقف حملات از فردا سه‌شنبه ۲۷ فوریه / ۸ اسفند، هر روز از ساعت ۹ تا ۱۴ به‌وقت محلی خواهد بود.

از سوی دیگر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته است که یک «گذرگاه انسان‌دوستانه» گشوده خواهد شد تا به غیرنظامیان امکان خروج از این منطقه داده شود.

غوطه شرقی در نزدیکی دمشق واقع شده و در دست شورشیان قرار دارد. نیروهای دولتی سوریه این منطقه را از سال ۲۰۱۳ در محاصره دارند و ارتش این کشور با حمایت هم‌پیمانان خود، از جمله روسیه و ایران بیش از یک هفته است که حملاتی را به این منطقه آغاز کرده است. تاکنون بیش از ۵۰۰ غیرنظامی در این حملات کشته شده‌اند.

پیش از این تصمیم، خبرگزاری تاس به‌نقل از سخنگوی کرملین گزارش داده بود که ولادیمیر پوتین با اعضای شورای امنیت ملی روسیه درباره اوضاع غوطه شرقی گفت‌وگو کرده است.

دمیتری پسکوف به تاس گفت شورای امنیت ملی روسیه در مورد «اعمال تحریک‌آمیز» شورشیان سوریه در غوطه شرقی ابراز نگرانی کرده است.

مسکو این اقدامات را به‌عنوان راهی برای نجات جان انسان‌ها ارائه می‌دهد. مخالفان رژیم اما از «روش‌های بی‌شرمانه» برای خالی کردن آخرین سنگرهای شورشیان سخن می‌گویند. در زمان محاصره حلب نیز همین پیشنهادها برای تصرف کامل حلب ارائه شده بود.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل شنبه ۲۴ فوریه / ۵ اسفند قطع‌نامه‌ای را تصویب کردند که در آن «برقراری فوری آتش‌بس ۳۰ روزه بشردوستانه در سوریه» برای ارائه کمک به شهروندان و تخلیه‌های پزشکی در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر اما حملات هوایی به غوطه شرقی همچنان ادامه دارد.

فرانسه و آلمان یکشنبه ۲۵ فوریه / ۶ اسفند ولادیمیر پوتین را فراخواندند تا برای متوقف کردن بمباران غوطه شرقی بر رژیم بشار اسد «بیشترین فشار» را بیاورد.

در مدت یک روز گذشته همچنین خبرهایی از استفاده از گاز کلر در حملات به غوطه شرقی منتشر شد که هنوز درستی آن کاملاً تأیید نشده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در ژنو از طرف‌های درگیری در غوطه شرقی خواست تا آتش‌بس ۳۰ روزه را که شورای امنیت تصویب کرد به‌اجرا بگذارند و به این «جهنم روی زمین» پایان دهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    نیروهای حکومتیِ سوریه اخیرا با پشتیبانیِ پوتین و سپاه پاسداران در سوریه حمامِ خون به راه انداخته‌اند!. طیِ یک هفته گذشته، حینِ حملاتِ زمینی و هوایی به مخالفانِ رژیم در غوطه شرقی در حومه دمشق بیش از پانصد نفر کشته شده‌اند که صد و بیست کودک در میانِ آنها وجود دارد!!. شورای امنیتِ سازمانِ ملل که مدتی درگیرِ کسبِ توافق جهتِ صدور قطعنامه‌ای علیه حملات بود، بالاخره در ۲۴ فوریه موفق شد به اتفاقِ آراء به آتش‌بسِ سی‌روزه در منطقه برای کمک‌رسانی به مردمِ بلادیده رای بدهد. تمامِ این جنایات در حالی روی می‌دهد که سوریه مدتی بود نسبتا آرام شده بود و حتی امید می‌رفت میانِ حکومت و مخالفان مصالحه‌ای صورت بگیرد تا بلکه در بلندمدت به صلح و گذار از رژیمِ اسد منتهی شود. جمهوری اسلامی قصد دارد با گرم کردنِ تنورِ جنگ در سوریه تمرکزِ بین‌المللی را از روی خود برداشته به «بحرانِ انسانیِ» سوریه منحرف کند؛ یعنی همان کاری که در چندین و چند سالِ اخیر با جنگ راه انداختن در سرتاسرِ خاورمیانه کرده است