ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرکوب کارگران در خیابان، گفت‌وگو در تالار با «جهان»

تهران همزمان با سرکوب کارگران معترض در خیابان میزبان نشست فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری بود. غایب اصلی این نشست نمایندگان واقعی کارگران بودند.

همزمان با شدت گرفتن اعتراض‌های کارگری در ایران، تهران میزبان نشست هیئت مدیره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری است. اعضای خانه کارگر و حزب اسلامی کار به عنوان نمایندگان کارگران ایران در این نشست حاضر شدند و نشست به مکانی برای دفاع از مواضع جمهوری اسلامی تبدیل شد.

علیرضا محجوب(دبیرکل خانه کارگر) و علی ربیعی (وزیر کار جمهوری اسلامی)

اعتراض‌های کارگری در ایران روز به روز فزونی می‌گیرد و همراه آن برخورد امنیتی و سرکوب کارگران هم شدت بیشتری می‌گیرد. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی کارگران معترض را نیز به مانند دیگر معترضان به «دشمنان جمهوری اسلامی» منتسب کرده است.

در همین حال دولت حسن روحانی با سیاست‌های نئولیبرال و سرعت بخشیدن به خصوصی‌سازی کارگران و مزدبگیران را تحت فشار مضاعف قرار می‌دهد.

همزمان با برگزاری نشست هیئت مدیره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری، کارگران شرکت ملی فولا اهواز اعتراض گسترده‌ای را سازمان دادند. در تهران بازنشستگان در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند، کولبران در بانه و سردشت دست به اعتصاب زدند و نیشکر هفت‌تپه شاهد خودکشی یکی از کارگران بود.

شرکت کنندگان در نشست تهران اما بدون توجه به این مسائل در قطعنامه پایانی اعلام کردند: «در کنار خانه کارگر ایران و مردم ایران در مقابل دخالت های استکبار ، تهدیدها و تحریم های آمریکا و دیگر نیروهای امپریالیسم خواهند ایستاد».

بخش زیادی از سخنان شرکت کنندگان در این نشست هم انتقاد از سیاست‌های خصوصی‌سازی و سرکوب کارگران در جهان و تاکید بر «استقلال تشکل‌های کارگری» بود، اما سخنرانان اصلی این نشست دو روزه را وزیر کار، تعاون، رفاه اجتماعی ایران به همراه نمایندگان مجلس و اعضای خانه کارگر، تنها تشکل‌ کارگری به رسمیت شناخته شده توسط جمهوری اسلامی تشکیل دادند.

علی ربیعی در حالی که مجلس شورای اسلامی به انتقال منابع درآمدی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت رای مثبت داده و دولت همچنان به دنبال اصلاح قانون کار به نفع کارفرمایان است، گفت: «باید همه توان خود را به‌کار گیریم تا با نظامی که با بی‌رحمی با کارگران مواجه می‌شود، مقابله کنیم».

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز مدعی شد: مجلس و دولت جمهوری اسلامی پیگیر حقوق کارگران است.

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی یک هفته پیش به تبصره «ز» قانون بودجه رای مثبت داد و فراکسیون کارگری مجلس که از نمایندگان عضو خانه کارگر تشکیل شده، طرح حمایت از تولید را که در برگیرنده کاهش هزینه نیروی انسانی است، به مجلس ارائه کرده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و علیرضا محجوب دبیرکل دائمی خانه کارگر و نماینده مجلس شورای اسلامی دیگر مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی بودند که با پیام و یا سخنرانی در نشست حضور داشتند و هر دو ایران را مدافع حقوق کارگران نامیدند.

دیگر شرکت کنندگان هم به تبع مسئولان ایرانی، خانه کارگر که سالیانی است به ابزار سرکوب تشکل‌های مستقل کارگری و همدست دولت در سرکوب کارگران تبدیل شده، را «پیشبرنده مطالبات کارگران» در ایران و منطقه نامیدند.

در این نشست نمایندگانی از سوریه، لبنان، عراق و ۲۰ کشور دیگر حضور داشتند و همگی بدون توجه به سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی و سرکوب گسترده معترضان خیزش دی و کارگران از مواضع ایران دفاع کردند.

تنها چند روز پیش از این نشست رضا شهابی عضو سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی پس از یک مرخصی کوتاه به زندان فراخوانده شد، دیگر فعالان کارگری نیز به تناوب احضار و به زندان محکوم شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.