ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز مذاکرات صلح در کابل و دعوت از طالبان برای پیوستن به آن

نمایندگان ۲۵ کشور برای برقراری صلح در کابل گرد آمده‌اند. طالبان در این مذاکرات شرکت ندارند. اشرف غنی اما آن‌ها را به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت شناخت.

نمایندگان ۲۵ کشور برای برقراری صلح در کابل گرد آمده‌اند. طالبان که از آمریکا خواسته بود به‌طور مستقیم با آن‌ها مذاکره کند در مذاکرات شرکت ندارد اما اشرف غنی گفته که آن‌ها را به‌عنوان یک حزب سیاسی می‌پذیرد.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در مذاکرات صلح «پروسه کابل» ـ چهارشنبه ۲۸ فوریه / ۹ اسفند

مذاکرات صلح افغانستان با عنوان «پروسه کابل» با شرکت نمایندگان ۲۵ کشور و سازمان بین‌المللی در کابل آغاز به‌کار کرد. گروه طالبان که خواهان گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا شده بود در این مذاکرات شرکت ندارد اما رئیس جمهوری افغانستان گفت که حاضر است آن‌ها را به‌عنوان یک حزب سیاسی بپذیرد و با تشکیل دولت وحدت ملی با آن‌ها آتش‌بس کند.

نشست موسوم به «پروسه کابل» درباره صلح و امنیت در افغانستان امروز چهارشنبه ۲۸ فوریه / ۹ اسفند در پایتخت این کشور آغاز شد.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در آغاز این نشست سخنرانی کرد. غنی در این سخنان، بسته پیشنهادی خود برای پیوستن طالبان به روند صلح و پایان دادن به نبردها در کشور را ارائه کرد.

اشرف غنی در سخنان خود ایجاد اصلاحات گسترده را خواسته مردم افغانستان دانست و گفت حکومت جز پذیرفته شدن این خواست راه دیگری ندارد.

او گفت: «افغان‌ها صلح را نیازی برخاسته از آسیب‌های حدود چهار دهه جنگ و بدبختی و به‌ویژه جنگ تعریف ناشده‌ای ‌که در چند سال اخیر بر مردم این کشور تحمیل شده‌ است می‌دانند.»

رئیس جمهور افغانستان از «حکومت وحدت ملی» سخن گفت و نیاز کنونی این کشور را «ایجاد دیدگاهی برای صلح و طرح روند و برنامه تحقق آن» دانست.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که در یک سال اخیر حملات مرگبار در کابل و دیگر شهرهای افغانستان بیشتر شده است. به‌تازگی کابل شاهد حمله‌ای بود که در آن بیش از ۱۵۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

اشرف غنی در پیشنهادهای حکومت وحدت ملی از آتش‌بس و شناخت طالبان به‌عنوان یک حزب سیاسی، اعتمادسازی و برگزاری «انتخابات فراگیر، معتبر، آزاد و عادلانه» سخن گفت.

بازنگری قانون اساسی، برقراری عدالت و آزادی زندانیان، اصلاحات، سازماندهی مجدد نهاد‌های دولت، حاکمیت قانون، تأمین امنیت برای تمامی اتباع، رشد فراگیر و پایدار، مبارزه با فساد و اشتغال‌زایی، از جمله موارد دیگری است که در برنامه حکومت وحدت ملی عنوان شده است.

همچنین گفته شد که حکومت وحدت ملی در پی صلحی واقعی و پایدار با طالبان است و اگر طالبان دست از خشونت بردارند حق زندگی صلح‌آمیز را خواهند داشت.

حکومت وحدت ملی از طالبان انتظار دارد تا نظرات خود در مورد روند صلح را ارائه کنند. بر این اساس، حکومت وحدت ملی در روند صلح به گشایش دفتر طالبان، صدور گذرنامه و آزادی سفر به آن‌ها، کمک در راه از میان برداشتن تحریم‌ها، دسترسی آن‌ها به رسانه‌ها و انتقال خانواده‌های آن‌ها موافقت خواهد کرد.

روز گذشته، سه‌شنبه ۲۷ فوریه / ۸ اسفند گروه طالبان در اطلاعیه‌ای از مقام‌های آمریکایی خواست که درباره صلح در افغانستان به‌شکل مستقیم با دفتر سیاسی این گروه در قطر مذاکره کند.

طالبان پیش از آن، در تاریخ ۱۴ فوریه / ۲۵ بهمن بیانیه‌ای خطاب به مردم آمریکا منتشر کرده و گفته بود: «ما می‌خواهیم بحران افغانستان از راه گفت‌وگو حل شود.»

آن‌ها از آمریکا خواسته بودند که به «اشغال» خاک افغانستان پایان دهد و حق طالبان برای تشکیل دولت «بر اساس اراده مردم» را به رسمیت بشناسد.

با این حال طالبان تأکید کرده بودند که تمایل آن‌ها به ایفای نقش سازنده در یافتن راه حل مسالمت‌آمیز برای جنگ، نشانه ضعف نیست.

طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر افغانستان حکومت ‌کردند. در حال حاضر تخمین زده می‌شود که طالبان بر بیش از ۶۰ درصد از خاک افغانستان تسلط دارند.

بر اساس آماری که بازرس کل آمریکا در امور افغانستان در اوت سال گذشته به کنگره آمریکا ارائه داد، هر روز به طور میانگین ۲۰ سرباز یا پلیس افغانستان در اثر جنگ و ناآرامی و درگیری در افغانستان جانشان را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.