ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تقدیر روحانی از اقدامات «داهیانه» روسیه در شورای امنیت

با وتوی روسیه، قطعنامه شورای امنیت که ایران را ناقض صلح و ثبات جهانی معرفی می‌کرد، به تصویب نرسید. روحانی این اقدام را ستود. چهار کشور غربی می‌گویند ایران، خاورمیانه را تهدید می‌کند.

روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره یمن را که در آن ارسال تسلیحات به این کشور نگران‌کننده دانسته شده بود وتو کرد. اکنون رئیس جمهوری اسلامی از روسیه تقدیر کرده و مواضع این کشور را «داهیانه و به‌حق» خوانده است. این در حالی است که آمریکا و سه کشور اروپایی در بیانیه مشترکی اقدامات ایران در یمن را «تهدیدی جدی» خوانده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در بندرعباس ـ چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۹ اسفند در دیدار از بندرعباس طی سخنانی به قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره یمن و وتو روسیه اشاره کرد و گفت: «ما از مواضع داهیانه و به حق همسایه‌مان روسیه و برخی کشورهای دیگر که مواضع صحیح و درستی را در شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ کردند تقدیر می‌کنیم.»

روحانی در مقابل، آمریکا و کشورهای غربی را به‌دلیل آن‌چه «توطئه علیه ایران» خواند، تقبیح کرد و گفت: «ما به اروپا و به جهان اعلام می‌کنیم اگر به‌راستی به فکر مردم یمن هستید بمب‌های مخرب و ممنوع ناپالم و خوشه‌ای را در اختیار عربستان نگذارید. لااقل فشار بیاورید تا راه رساندن دارو و غذا به مردم جنگزده و فقیر یمن باز شود.»

— خبرگزاری فارس (@FarsNews_Agency) 28. Februar 2018

در یمن ایران از شیعیان حوثی و عربستان سعودی از حکومت عبد ربه منصور هادی حمایت می‌کنند. جنگ یمن را «جنگ نیابتی» ایران و عربستان سعودی می‌دانند.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه ۷ اسفند/ ۲۶ فوریه در مورد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا رأی‌گیری کردند که روسیه آن را وتو کرد. در این قطعنامه پیشنهادی، با استناد به گزارش کارشناسان سازمان ملل، بدون نام بردن از ایران از نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت در جلوگیری از ارسال تسلیحات به یمن ابراز نگرانی شده بود.

به جای قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، قطعنامه پیشنهادی روسیه به اتفاق آرا تصویب شد که در آن بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی یمن تأکید شده اما به گزارش کارشناسان سازمان ملل درباره نقض تحریم‌ها اشاره‌ای نشده بود.

کارشناسان سازمان ملل گزارش داده‌ بودند که دست‌کم چهار موشک شلیک‌شده از سوی شیعیان حوثی یمن علیه عربستان سعودی «دارای بردی بیش از برد موشک‌های شناخته‌شده یمنی» بوده‌اند. آن‌ها گفته بودند که دو موشک شلیک‌شده در ژوئیه و نوامبر سال گذشته به سوی عربستان مانند موشک «قیام ۱» ایران طراحی شده‌اند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از وتو روسیه در شورای امنیت، این کشور را متهم کرد که با این اقدام مانع پاسخگو کردن جمهوری اسلامی شده و خاورمیانه را به خطر انداخته ‌است.

حسن روحانی در بندرعباس همچنین گفت: «ما برای تأمین امنیت منطقه نیاز به بیگانگان نداریم اما برای ترتیبات امنیت منطقه آماده‌ایم تا با کشورهای همسایه و دوست‌مان به مذاکره بنشینیم.»

ایران بارها اعلام کرده که دخالتش در کشورهای منطقه به درخواست آن کشورها و به‌منظور «امنیت و ثبات» در منطقه صورت می‌گیرد.

موضوع نقش ایران در تنش‌های خاورمیانه پس از توافق هسته‌ای برجسته شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پس از روی کار آمدن اعلام کرد که توافق هسته‌ای با ایران ناقص است و باید تکمیل شود. دو موضوع دخالت ایران در تنش‌های خاورمیانه و برنامه موشکی آن از جمله مسائلی است که در تکمیل توافق هسته‌ای بر آن‌ها تأکید می‌شود. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا ۱۷ ژانویه/ ۸ بهمن اعلام کرد که ایالات متحده با بریتانیا، فرانسه و آلمان بر سر تصحیح توافق هسته‌ای به توافق دست یافته‌ است.

در همین راستا، روز گذشته، سه‌شنبه ۲۷ فوریه / ۸ اسفند آمریکا، آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ مشترکی «عدم پایبندی ایران» به تحریم‌های تسلیحاتی یمن را محکوم کرده‌ و اقدامات ایران را «تهدیدی جدی» علیه صلح و ثبات در خاورمیانه دانستند.

آن‌ها از جمهوری اسلامی خواستند تا از اقدامات مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل دست بکشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.