ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حریری برای اولین بار پس از استعفایش در ریاض، وارد عربستان شد

بعد از استعفای حریری، روابط لبنان و عربستان سعودی تیره شده بود. اکنون با دعوت رسمی پادشاهی سعودی از نخست‌وزیر لبنان فرصت تازه‌ای برای بهبود روابط فی مابین فراهم شده.

برای نخستین بار پس از استعفای جنجالی سعد حریری در ریاض، او به‌دعوت رسمی دفتر پادشاهی سعودی چهارشنبه ۲۸ فوریه / ۹ اسفند وارد این کشور شد تا با پادشاه و ولیعهد سعودی دیدار و گفت‌وگو کند.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان

دعوت از سعد حریری توسط نزار علولا، مشاور دفتر سلطنتی عربستان سعودی صورت گرفت. او و هیئت سعودی دوشنبه ۲۶ فوریه / ۷ اسفند به لبنان رفته بودند و در آن‌جا این دعوت انجام شد. علولا در بیروت با حریری و میشل عون، رئیس جمهوری لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

صبح چهارشنبه علولا و ولید بخاری، از مقامات سعودی به‌همراه فوزی کباره، سفیر لبنان در عربستان سعودی در فرودگاه ریاض از سعد حریری استقبال کردند.

نخست‌وزیر لبنان در این سفر با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار خواهد کرد.

سعد حریری ۴ نوامبر سال گذشته (۱۳ آبان ۱۳۹۶) در سفرش به ریاض به طور غیرمنتظره‌ای در اعتراض به دخالت‌های حزب‌الله لبنان در امور داخلی این کشور استعفا داد، اما بعد از گفت‌وگو با میشل عون و بازگشت به کشور استعفایش را پس گرفت. در آن زمان مقامات لبنانی عربستان سعودی را متهم کردند که با وارد کردن فشار به حریری و حصر خانگی او، نخست‌وزیر را وادار به استعفا کرده‌اند اما ریاض این اتهامات را رد می‌کرد.

استعفای ناگهانی حریری در عربستان سعودی هم روابط بیروت و ریاض را تیره کرد هم لبنان را به خط اول بحران خاورمیانه و رقابت‌های عربستان سعودی و ایران کشید. ایران در لبنان از حزب‌الله این کشور حمایت می‌کند و عربستان سعودی نیز از گسترش فعالیت حزب‌الله شیعه و ایران در منطقه بیم دارد.

پس از بازگشت حریری به بیروت و تشکیل دولت ائتلافی با حضور حزب‌الله، سیاست پرهیز از تنش‌های منطقه توسط دولت لبنان در پیش گرفته شد.

لبنان در سال ۲۰۱۲ همین خط مشی را در قبال اختلافات منطقه‌ای از جمله در کشور همسایه‌اش سوریه پیش گرفته بود، با این حال، حزب‌الله هزاران جنگجوی خود را برای حمایت از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به این کشور اعزام کرد.

برخی از روزنامه‌های لبنانی سفر هیئت سعودی به بیروت و در پی آن سفر حریری به ریاض را از نشانه‌های بهبود روابط دو کشور دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.