ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات قدرت‌های بزرگ غربی در برلین درباره مکمل‌های برجام

اروپا و آمریکا درباره ضرورت اعمال تغییراتی در برجام با آمریکا به تفاهم رسیده‌اند. درباره برنامه موشکی ایران اختلافی وجود ندارد. بحث بر سر «بند غروب» توافق هسته‌ای‌ست.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که مقامات آمریکایی و اروپایی در نظر دارند در ماه مارس سال جاری در برلین توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را به بحث بگذارند. یک دیپلمات اروپایی که نام او افشا نشده به خبرگزاری رویترز گفته است گفت‌وگوها درباره برجام ۱۵ مارس آغاز می‌شود. ایران در این گفت‌وگوها شرکت ندارد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در اجلاس ناتو در بروکسل (عکس: آرشیو)

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه ۲ بهمن در سفرش به لندن با ترزا می، نخست‌وزیر، بوریس جانسون، وزیر خارجه و مارک سدویل، مشاور امنیت ملی بریتانیا دیدار و گفت‌وگو کرده بود. در این گفت‌وگوها مقرر شد که گروهی از کارشناسان در کارگروهی نواقص برجام را بررسی کنند. هرچند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را بارها تأیید کرده، اما رئیس جمهور آمریکا برای ماندن در توافق هسته‌ای شرط‌هایی را مقرر کرده است: دسترسی به تأسیسات نظامی و هسته‌ای ایران، محدودیت دائمی برای برنامه هسته‌ای ایران، و محدودیت موشک‌های دوربرد بالستیک ایران. مقامات جمهوری اسلامی یک‌صدا این شرط‌ها را رد کرده‌اند.

فرانسه ابتدا درباره تغییر برجام مقاومت کرده بود، اما دو روز پیش نیویورک‌تایمز گزارش داد که آلمان و بریتانیا و فرانسه با آمریکا درباره ضرورت افزودن مکمل‌هایی به برجام برای نظارت بر برنامه موشکی ایران به تفاهم رسیده‌اند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواستار مذاکرات جداگانه‌ای درباره برنامه موشکی ایران شده بود.

دیپلمات‌های اروپایی به نیویورک تایمز گفته‌اند بین سه دولت اروپایی و آمریکا درباره مفاد یک توافق بر سر برنامه موشک‌های بالستیک ایران و بازرسی نامحدود پایگاه‌های نظامی ایران اتفاق نظر وجود دارد ولی در مورد زمان انقضای توافق هسته‌ای ایران (بند غروب/ لغو محدودیت غنی‌سازی اورانیوم) مسأله هنوز روشن نیست. در مذاکرات برلین احتمالاً بند غروب به بحث گذاشته می‌شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک‌اش با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه که دو روز قبل در مسکو برگزار شد، به تأکید خواستار مشارکت ایران در گفت‌وگوها درباره مکمل‌های برجام شد.

ژان ایو لودریان در این نشست اعلام کرد که در سفر هفته آینده خود به ایران محور اصلی بحث توافق هسته‌ای خواهد بود و او نگرانی‌های فرانسه را با مقامات ایرانی در میان خواهد گذاشت. لودریان ۵ مارس / ۱۴ اسفند به تهران سفر خواهد کرد.

یک روز پیش از آنکه خبرگزاری رویترز از آغاز مذاکراتی درباره برجام در برلین خبر دهد، دولت آلمان از طریق برخی از رسانه‌های این کشور از خودداری شرکت‌های نفتی از سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف در فرودگاه مونیخ پرده برداشت. شرکت‌‌های نفتی وحشت داشتند که در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گیرند. سرانجام با پادرمیانی وزارت دفاع آلمان، ارتش این کشور سوخت لازم را برای هواپیمای ظریف تأمین کرد. پیامی به دولت ایران قبل از مذاکرات برلین؟

روز گذشته حسن روحانی با ستایش از اقدامات «داهیانه» روسیه در حمایت از ایران، گفته بود برجام کلید بود و نه «شاه‌کلید».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کورش

    دیگه حکومت ملایان داره به پایان میرسه اینو به برادران روس بگین.