ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک استاد دانشگاه: مشکل اول ایران عدم گردش قدرت است

یک استاد دانشگاه که از مشاوران حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران است در سخنانی گفته که حکومت ایران باید پلورالیسم را بپذیرد.

یک استاد دانشگاه که از مشاوران حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران است در سخنانی گفته که حکومت ایران باید پلورالیسم را بپذیرد.

محمود سریع‌القلم، استاد علوم انسانی در دانشگاه بهشتی

محمود سریع‌القلم، استاد علوم انسانی در دانشگاه بهشتی، پنج‌شنبه ۱۰ اسفند در همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران گفت: «نمی‌شود با یک دست به دنیا بگوییم می‌خواهیم جهانی شویم و از طرف دیگر بگوییم ما یک کشور امنیتی نظامی هستیم.»

او اولین گام در راه جهانی شدن را «پذیرفتن پلورالیسم» از سوی حاکمیت ایران دانست و گفت: «اگر از من بپرسید مشکلِ یکِ ایران چیست می‌‌گویم مشکل اول ایران عدم گردش قدرت است.»

به‌گفته او «اگر افراد در چهارچوب یک ساختار چهار دهه بمانند مفاهیم جدید ایجاد نمی‌شود.»

محمود سریع‌القلم که بیشتر تحصیلات خود را در آمریکا کرده کتاب‌هایی در زمینه سیاست خارجی جمهوری اسلامی، روابط بین‌الملل، توسعه و جهانی شدن ایران نوشته است.

در پی اعتراضات سراسری دی‌ماه سال جاری در ایران و طرح شعارهای ساختارشکنانه و ضدحکومتی در این اعتراضات، در میان گروهی از مردم و صاحب‌نظران سامانه حکومت ایران به چالش کشیده شده است.

اعتراضات سراسری اخیر از روز هفتم دی‌‌ماه در مشهد آغاز شد و به دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران گسترش پیدا کرد. در این اعتراضات دست‎کم ۲۷ نفر کشته و ۴۹۷۲ بازداشت شدند که به‌گفته مقامات قضایی ایران در حال حاضر ۴۹۳ نفر از آن‌ها در زندان به‌سر می‌برند و بقیه آزاد شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    تو کشور ما حتی اونی هم که میگه دموکراتم جوابهای از پیش تعیین شده دارد و دیالوگ را بلد نیست.

  • جهانگرا

    1- ظاهرا مشکل اول وقتی عدم چرخش قدرت باشد به این معنی است که علت العلل (Uncaused cause ) مشکلات ایران این مشکل خاص است. 2- یعنی یک علت که خود نیاز به علت دیگری ندارد و قائم به ذات است و در زنجیره قانون علیت ، اولین حلقه می باشد و دیگر مشکلات معلول این علت العلل است. 3- بر اساس ایده فوندیشنالیسم ( Foundationalism ) در اپیستمولوژی، هر کسی، چه استاد دانشگاه و غیره، می تواند برای جلوگیری از مغلطه های فلسفی الف) استدلال چرخه ایی (Circular reasoning ) و ب) تسلسل بی نهایت (Infinite regress )؛ یک علت یا مشکل را به عنوان علت العلل طبق سلیقه خود از میان هزاران علت یا مشکل برگزیند. مثالها: شاخص بودن ایران در میان 200 کشور جهان و توطئه آمریکا برای به فلاکت کشاندن این کشور شاخص وجود منابع عظیم فسیلی و مفهوم نفرین منابع (Resource curse) و در نتیجه تنبلی اجتماعی، رانت، فساد، ظلم و چپاول حملات اول و دوم اعراب به ترتیب در قرون هفتم و بیستم میلادی حملات از سوی کشورهای مقدونیه، روم، مغولستان، تاتارستان، ترکستان ، افغانستان و غیره دین خارجی و در نتیجه به فساد کشانده شدن ایرانیان پاک نهاد زرتشتی- آریایی عرفان و لاابالیگری فلسفی و بی توجهی به زندگی دنیوی و آبادکردن کشور دیکتاتوری پهلوی دوم دیکتاتوری جمهوری اسلامی ایران نبود منابع آب ، فقیر بودن خاک کشاورزی ، عدم امنیت غذایی در طول تاریخ ، اقتصاد معیشتی و عدم انباشت ثروت و در نتیجه توجه مردم به جهان پس از مرگ برای رسیدن به خوشبختی ابدی 4- به هر حال می شود با تسهل هر علت را را علت العلل نامید. 5- تمام این مشکلات و علتها، در زنجیره قانون علیت، علل نیابتی (Proxy causes ) هستند و اشاره به مادر همه علتها خاص کاری بس دشوار است. 6- روشنفکران و فعالان سیاسی ایرانی اغلب نوع حکومت و نظام سیاسی – اقتصادی را علت العلل موثر در پیشرفت و یا پسرفت ایران میدانند. 7- در حالیکه ، اندیشمندان غربی عموما به عوامل جغرافیایی-محیطی-اقلیمی به عنوان عوامل تاثیر گذار در پیشرفت و یا عقب ماندگی ملتها اشاره می کنند. در سایتهای فارسی ، کوچکترین بحث در باره جبرهای جغرافیای و اقلیمی اغلب با چماق ذات گرایی (Essentialism )، سرکوب می شود.

  • تیشک

    البته تا حدودی هم نوک حمله اش به رأس رژیم است! حتمن لازم نیست که نام برده شود. چه کسی مگر ساختار تک حزبی آفریده و اداره می کند؟ قطعا خامنه ای! البته وضع از اینها بسیار بدتر است که در ظاهر دیده می شود. آنچه که در سخنرانیها بیان می شود نوک کوه یخ هم نیست. حکومت به شدت در لرزش و تشنج به سر می برد. مدام در فکر راه چاره هستند.

  • آگاه

    خب امثال آقای سریع القلم محذورات گویا دارند و نمی توانند صراحت بگوید علت اصلی دیکتاتور ی مدام العمر و نامحدودیت دیکتاتوری است که قدرتش در حد فرعون و خداگونه است!