ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران تصویب کرد: مصدق به جای کارگر

شورای شهر تهران ابتدا از تغییر نام تونل ۱۲۰۰ متری و نیمه‌تمام «آرش‌ـ‌اسفندیار» به «دکتر محمد مصدق» خبر داد، اما اعتراض‌ها باعث شد که گزینه‌های دیگر مدنظر قرار بگیرند.

کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصویب کرد که نام خیابان «کارگر شمالی» در تهران به خیابان «مصدق» تغییر کند. پیش از این مخالفت‌هایی با تغییر نام خیابان کارگر شمالی ابراز شده بود.

راهپیمایی تاسوعا و عاشورای ۱۳۵۷: گفته می‌شود در این راهپیمایی مردم به طور خودانگیخته خیابان پهلوی را به خیابان مصدق تغییرنام دادند؛ خیابانی که امروز ولیعصر خوانده می‌شود

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر تهران شنبه ۱۲ اسفند درباره این تغییرنام گفت:

بر اساس پیشنهاداتی که در فضای مجازی و در جلسه کمیسیون فرهنگی شورا توسط اعضاء مطرح شد، در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که خیابان کارگر شمالی به نام مرحوم مصدق نام گذاری شود.

شورای شهر تهران ابتدا از تغییر نام تونل نیمه‌تمام «آرش‌ـ‌اسفندیار» به «دکتر محمد مصدق» خبر داد. اما خبر قراردادن نام رهبر جریان ملی‌شدن نفت ایران بر یک تونل ۱۲۰۰ متری با اعتراض‌هایی، به ویژه از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شد. منتقدان این کار را «توهین» به مصدق می‌دانستند.

به گفته نظری، واکنش‌ها به این تصمیم باعث شده است تا شورای شهر به دنبال یافتن خیابان مهمی در تهران برای تغییرنام آن به مصدق باشد.

خیابان کارگر شمالی بین خیابان انقلاب و بزرگراه «آیت‌الله حکیم» قرار دارد. با تغییرنام کارگر شمالی به مصدق، نام خیابان کارگر جنوبی نیز به کارگر تغییر خواهد کرد.

بازگشت نام مصدق؟

در دوران انقلاب ۱۳۵۷ خیابان پهلوی سابق (ولی‌عصر کنونی) به نام مصدق خوانده شده.

به گفته محمد توسلی، نخستین شهردار تهران پس از انقلاب، این تغییرنام در راهپیمایی تاسوعا و عاشورای ۱۳۵۷ از سوی مردم رخ داد. اما محمدتقی فلسفی، روحانی محافظه‌کار در سخنانی در یک نماز جمعه در سال ۱۳۶۰ با  نامگذاری مصدق بر طولانی‌ترین خیابان ایران مخالفت کرد و نام «ولی‌عصر» را پیشنهاد داد و گفت:

اصلا مصدق کیست؟ انقلاب ما در این راستا نبوده است که نام مصدق را روی خیابان‌هایش بگذارند.

کمیسیون فرهنگی شورای شهر در حالی تغییر نام کارگر شمالی به مصدق را تصویب کرده که این کار مخالفانی در خود این شورا دارد. افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر ۱۴ بهمن‌ماه برای نخستین بار از احتمال تغییرنام کارگر شمالی خبر داد و گفت:

برای نامگذاری خیابانی به نام مرحوم دکتر مصدق پیشنهادهایی مطرح شد تا نام ایشان جایگزین شود، اما برخی به یاد خیابان کارگر افتادند تا بتوانند تغییری در آن اعمال کنند.

او خواستار بررسی گزینه‌های دیگر شده بود و گفته بود که «تغییر نام کارگر در شأن نمایندگان مردم نیست».

موانع تصویب؟

این مصوبه برای تصویب نهایی باید در نشست علنی شورای شهر تهران مطرح شود و رأی موافق اعضای آن را کسب کند.

اما حتی در صورت تصویب این تغییرنام، چندین نهاد توانایی لغو مصوبات شورای شهر در صورت مغایرت آنها با قوانین جمهوری اسلامی را دارند. فرمانداری تهران نخستین نهاد ناظر است و دیوان عالی عدالت اداری نیز با شکایت شهروندان می‌تواند مصوبات شورای شهر را لغو کند.

اما سومین نهاد ناظر که احتمال مخالفت با تغییرنام خیابان‌ها به مصدق در آن بیشتر ارزیابی می‌شود، شورای نگهبان قانون اساسی است. فقهای شورای نگهبان می‌توانند درباره شرعی‌بودن مصوبات شورای شهر و انطباق آنها با قانون اساسی اعمال نظر کنند.

در چهارمین دوره شورای شهر تهران نیز بحث نام‌گذاری خیابانی به نام مصدق مطرح شد اما هرگز رأی نیاورد. مجتبی شاکری، عضو محافظه‌کار این شورا با ارجاع به روح‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران گفته بود که «مصدق مسلم نبود» و به همین خاطر نباید نام او را بر خیابان‌های تهران نهاد. دیوان عالی عدالت اداری به دلیلی مشابه و با ارجاع به فقهای شورای نگهبان عضویت سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد را معلق کرد.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • تبلت

      بهتر نبود حوالی ساختمان وزارت نفت یک خیابانی به نام این بزرگ مرد نامگذاری شود؟ پس نام خانم های افتخار آفرین مانند پرفسور مریم میرزا خانی کجاست؟ انوشه انصاری ؟ شیرین عبادی؟ کیمیا علیزاده ؟ ...

    • تیشک

      جالب است! در شهری نام مصدق بر یک خیابان آن گذارده می شود، و در آن طرف شهر نام خائن به او و مملکت را بر خیابانی دیگر می گذارند! اصولا در شرایط حاضر، مصدق کم خطرتر برای نظامی است که حق کارگرش را نمی دهد، به زندانش می اندازد، مجبور به خودکشی اش می کند، و یا شبانه به منزلش حمله می کند به قصد دستگیر کردن در برابر چشمان خانواده اش.

    • hamid

      بعد از افشاگریها در رابطه با خیانتهای کاشانی، استبداد دینی که بنا به حرف خمینی میخواست سیلی‌ به مصدق بزند! آنها که کاشانی را "قهرمان" مینامیدند و از امثال بقایی دفاع میکردند امروز اسم مصدق را برای بقای خود میگذارند! بگوییم حق من کو؟ و زنجیرهای استبداد را در عینیت و ذهنیت پاره سازیم تا خادمان نمایان و خائنان رسوا شوند و ایران آزاد و مستقل ساختنش بعد از ۱۲۰ سال مبارزه ممکن شود. شاد باشید. حمید