ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی موفق بوده است

حسن روحانی در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی ایران، ضمن دفاع از سیاستهای اقتصادی دولت تأکید کرد که فشار از روی بانک مرکزی باید برداشته شود. او مخالفان دولت را «کم‌عقل» خواند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی ایران، ضمن دفاع از سیاستهای اقتصادی دولت و بانک مرکزی، از نرخ تورم تک رقمی در سال ۹۶ و رشد ۶ درصدی ایران گفت و اعلام کرد که فشار از روی بانک مرکزی باید برداشته شود. او مخالفان دولت را «کم‌عقل» خواند.

حسن روحانی روز یکشنبه ۱۳ اسفند در جمع مدیران بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری مدعی افزایش اعتماد مردمی به بانک مرکزی شد:

امید و اعتماد مردم به بانک مرکزی به مراتب بیشتر از چند سال قبل است و افزایش یافته است، چرا که امروز نظارت‌های بانک مرکزی دقیق‌تر و برخی غده‌های سرطانی از نظام بانکی خارج و سرمایه بانک‌ها و ارتباطات بین‌المللی آنها افزایش یافته است.

رئیس‌جمهوری ایران با بیان اینکه بانک‌ها در اجرای همه طرح‌های اقتصادی نقش محوری دارند و از پایه‌های رشد اقتصادی اند، گفت: «در یکی دو سال اخیر، ناسپاسی‌ها و نامهربانی‌ها نسبت به مدیران و مسئولان بانک‌ها انجام شده که البته نادرست بوده است. بانک بی‌نقص نیست، ‌اما رشد اقتصادی نتیجه اقدامات بزرگی است که از سوی بانک‌ها به انجام رسیده است.»

روحانی با تأکید بر  اینکه بانک‌ها باید هم مدرن و هم اسلامی باشند، بانک خوب و اسلامی را بانکی شفاف و غیررفاقتی برشمرد.

او ضمن نقد تجربه «مؤسسات غیرمجاز مالی»، دلیل وجودی آنها را عدم وجود شفافیت و نظارت در دهه هشتاد و دوران احمدی نژاد دانست و از همکاری سه قوه برای حل مشکل مؤسسات مالی سخن گفت.

روحانی در حالی این حساب بانک مرکزی را از مؤسسات مالی جدا می‌کند که مالباختگان این موسسات ورشکسته در ماه‌های اخیر بارها دست به اعتراض زده‌اند و یکی از شعارهای آنان «مرگ بر سیف» بوده؛ اشاره به ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران.

تحلیل‌گران اقتصادی، نارضایتی مالباختگان مؤسسات مالی را یکی از زمینه‌های اقتصادی تظاهرات سراسری دی‌ماه مردم ایران می‌دانند.  روحانی البته به اعتراضات مردم در دی ماه اشاره‌ای نکرد.

او در عوض مخالفان دولت و سیاست‌های اقتصادی آن را «کم‌عقل» خواند؛ کسانی که به گفته او دستاوردهای دولت در زمینه تورم و رشد اقتصادی را نمی‌بینند. او مخالفت با دولت را با «ضربه‌زدن به منافع ملی» یکی دانست.

رابطه با بانک‌های خارجی

روحانی در عین حال از راهکارهایی برای اصطلاح نظام بانکی خبر داد:

میزان سرمایه یک بانک، کفایت سرمایه، انضباط در بانک و ترازنامه شفاف از جمله مواردی است که می‌تواند در افزایش اعتماد و گسترش روابط بانک‌های خارجی با بانک‌های ما تأثیرگذار باشد که دولت در این راستا سه لایحه در زمینه مبارزه با پولشویی، مسایل مالی تروریسم و اصلاح برخی مواد قانونی به مجلس ارایه کرده که تصویب این لوایح می‌تواند دیدگاه جهانی را نسبت به بانک‌های داخلی و روند پولی و مالی در داخل کشور تغییر دهد.

ایران ممکن است بار دیگر به «لیست سیاه پولشویی بین‌المللی» باز گردد. «گروه اقدام مالی مشترک» یک سال پیش نام ایران را به صورت موقت از لیست تحریم‌هایش حذف کرد و همزمان با آن مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی نیز تدوین و تصویب قوانین توصیه شده از سوی این گروه را آغاز کردند. اما یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۳۰ بهمن هشدار داده بود که شاید تعلیق مشروط ایران تمدید نشود.

روحانی در این سخنرانی نیز بر یکی از دغدغه‌های اصلی تهران پس از توافق هسته‌ای، یعنی افزایش ارتباط با نظام مالی جهانی، تأکید داشت:

اساس بر این است که بانک‌ها از بنگاهداری خارج شوند و سرمایه‌های مطلوب را در مسیر تولید قرار دهند و ارتباط با بانک‌های جهانی افزایش پیدا کند. امروز سرمایه‌گذاری خارجی و میزان فاینانس‌ها بیشتر شده و بانک مرکزی باید تلاش کند تا از این فضا به بهترین شکل بهره‌برداری شود.

درحالی که مسئولان ایرانی از عدم همکاری بانک‌های خارجی پس از امضای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) گلایه می‌کنند.

رئیس‌جمهوری ایران، که مدعی بهبود روابط ایران با جهان در چند سال گذشته است، به نقش بانک مرکزی در این رابطه اشاره کرد و گفت: «به واسطه تلاش بانک مرکزی و سایر بانک‌ها امروز در زمینه روابط با بانک‌های خارجی، بانک‌های عامل، رابط‌های کارگزاری و ال‌سی‌ها، شرایط بهتری نسبت به گذشته داریم.»

نرخ تورم تک رقمی و رشد ۶ درصدی

رئیس‌جمهور همچنین ضمن دفاع از دستاوردهای اقتصادی دولتش گفت: «مجموعه سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در ۴ سال گذشته یعنی تا پایان دولت یازدهم بر مبنای شاخص‌های اقتصادی، سیاست‌های موفقی بوده است.»

او، با تأکید بر رشد ۶ درصدی اقتصاد، تصریح کرد «رشد اقتصادی ایران در سال ۹۵ در رتبه اول جهان قرار داشت»

روحانی مشخصاً به آرزو و برنامه‌ اعلام شده دولت در رسیدن به تورم تک‌رقمی اشاره کرد:

به هر حال تورم تک رقمی تحقق یافت و این یک آرزوی بلند مدت و ۲۶ ساله بود تا بتوانیم به تورم تک رقمی برسیم و امسال هم با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال قرار داریم می‌شود به طور مطمئن گفت که تورم سال ۹۶ هم تک رقمی است.

این در حالی است که برمبنای آمار بانک مرکزی، نرخ تورم در مرداد، تیر و خرداد و آذرماه دو رقمی بوده است.

روحانی اظهار داشت: «خواست من از بانک مرکزی این است که این راه را برای سال بعد و سال‌های آینده ادامه دهد البته ممکن است سخت و سنگین باشد، اما حرکت در این مسیر برای ما ضرورت دارد چرا که امروز کشورهایی که دارای تورم دو رقمی هستند تعدادشان به اندازه انگشتان یک دست هم نیست.»

دولت حسن روحانی طی چهار سال با اجرای سیاست‌های دستوری و اقدام برای کنترل نقدینگی تلاش کرده است که نرخ تورم را کنترل و تک‌رقمی کند، اما سیاست‌های دولت و کاهش سطح درآمد خانوارها، تقاضا در ایران را کاهش داده است.

روحانی به تأثیر مستقیم تورم‌افزای بهای ارز اشاره‌ای نکرد، اما وعده داد: «اگر بانک مرکزی نسبت به تورم تک رقمی و ثبات در بازار ارز در سال آینده به مردم قول بدهد و مردم نسبت به سال بعد و آینده‌شان مطمئن باشند، دلهره‌ها و ناآرامی بازار از بین خواهد رفت.»

روحانی با برشمردن تورم، رشد، اشتغال و میزان سرمایه‌گذاری به عنوان شاخص‌های اصلی اقتصاد، همچنین به مسأله اشتغال اشاره کرد و گفت: «در بخش اشتغال تعداد افرادی که شاغل هستند از ۲۱.۳ میلیون نفر در سال ۹۲ به ۲۳.۳ میلیون نفر افزایش یافته و این به معنای آن است که در سال‌های اخیر بیش از ۲ میلیون شغل خالص در کشور ایجاد شده و سالانه ۵۰۰ هزار نفر به طور متوسط اشتغال خالص ایجاد شده است.»

روحانی اضافه کرد: «پیش‌بینی دولت این است که در سال ۹۷ با اجرای طرح جدید نوسازی بافت‌های فرسوده که در شورای اشتغال به تصویب رسید ۲۸۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.»

بر اساس آخرین آمار رسمی بیش از سه میلیون و ۳۶۶ هزار بیکار در ایران وجود دارد اما اقتصاددان‌ها می‌گوید این رقم به‌طور حتم بیشتر از این است. بنا به برآورد سیدمحمدصادق الحسینی، اقتصاددان، درسال ۱۴۰۰ تعداد بیکاران به پنج میلیون نفر و در سال ۱۴۰۶ به ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر با در نظر گرفتن روند فعلی بازار کار خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    دولت روحانی با تعیین نرخ دستوری ارز و سودهای بالا ی بانکی ضربات سنگینی به بخش تولید واردکرد و حجم نقدینگی را چندین برابر کرد ه و کشور را همچنان متکی به واردات کالاهای وارداتی و مصرفی کرده است. . حالا بی ثباتی اقتصادی و مشکلات اجتماعی در همه ابعاد آشکار شده است . در سخنان اش مخالفان را " بی عقل " و مخالفت با دولتش را ضد منافع ملی خواند !

  • روزبه

    رشد نقدینگی و بالارفتن قیمت ارز و بالا رفتن قرض دولت به سیسم بانکی وعدم روشن شدن وضعیت سپرده گزاران . عدم پرداخت حقوق کارگران وووووو