ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش زیان انباشته بانک‌ها: ورشکستگی تکذیب می‌شود

وضعیت نظام بانکی ایران آشفته است. مقام‌های دولتی اما این وضعیت را باور ندارند. رئیس دولت با اینکه نظام بانکی را «رفاقتی و غیرشفاف» خواند، از بازداشت مدیران بانکی انتقاد کرد.

خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر ورشکستگی بانک صادرات منتشر شده است. مدیرعامل این بانک اما هشتم اسفند در یک گفت‌وگوی رپرتازگونه با خبرگزاری مهر گفت: «شایعه ورشکستگی این بانک هرگز درست نیست». قائم مقام بانک مرکزی هم ورشکستگی بانک‌ها را کذب دانست.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی

این در حالی است که آخرین صورت وضعیت مالی این بانک ۶۴۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته را نشان می‌دهد که بیش از سه برابر زیان بانک صادرات برای اسفند ۱۳۹۴ است.

سازمان بورس اوراق بهادار ایران هم سال گذشته نماد معاملاتی بانک‌های صادرات، تجارت و ملت را متوقف کرد. همانزمان مشخص شد که صورت مالی این بانک‌ها دستکاری شده و غیرواقعی است. در بررسی دوباره صورت مالی بانک ملت زیان انباشته این بانک ۳ هزار میلیارد تومان اعلام شد.

حال اما قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ورشکستگی بانک‌ها را کذب می‌داند. اکبر کمیجانی یکشنبه ۱۳ اسفند در مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی گفت: «هیچ بانکی بانکی ورشکسته نیست».

علاوه بر او حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هم وضعیت نظام بانکی را مساعد ارزیابی و از آنچه که «برخورد نامهربانانه با مدیران بانکی» خواند، انتقاد کرد.

او همانند سخنان پیشین خود وضعیت شاخص‌های اقتصادی را مناسب خواند و گفت که رشد اقتصادی بدون کمک بانک‌ها امکان‌پذیر نبود.

این در حالی است که بر اساس گزارش اتاق بازرگانی نظام بانکی یکی از موانع اصلی بهبود فضای کسب و کار است.

رئیس دولت ایران در ادامه در حالیکه اعتراض‌ها به موسسات مالی و اعتباری در سال‌های گذشته افزایش یافته، مدعی شد اعتماد مردم به نظام بانکی به نسبت گذشته افزایش یافته است.

روحانی مشکل موسسه‌های مالی و اعتباری را مربوط به گذشته دانست که به دلیل «عدم نظارت» به وجود آمده و از بانک مرکزی خواست تا با نظارت دقیق خود  اجازه ندهد این مسائل دوباره تکرار شود.

او همچنین گفت: بانک‌ها باید «اموال مازاد خود را بفروشند» و فعالیت‌های بنگاهدارانه و تعداد شعب را کاهش دهند.

پیش از این مجلس شورای اسلامی بانک‌ها را به کاهش فعالیت‌های بنگاهداری و فروش اموال مازاد موظف کرده بود. این دستورالعمل اما تا به حال اجرایی نشده و سهم بانک‌ها در بنگاهداری به دلیل تهاتر بدهی‌های دولت افزایش یافته است.

دفاع از مدیران بانکی

روحانی در حالیکه نظام بانکی ایران را «رفاقتی» و «غیرشفاف» خواند، از مدیران بانک‌ها دفاع کرد.

او بدون بیان جزئیات از آنچه که «ناسپاسی‌ها و نامهربانی‌ها نسبت به مدیران و مسئولان بانک‌ها» در سال‌های گذشته دانست، انتقاد کرد و گفت: «این اقدامات نادرست بوده است».

این نخستین بار است که رئیس جمهوری ایران نسبت به دستگیری برخی از مدیران بانکی واکنش نشان می‌دهد. تعدادی از مدیران بانکی ایران سال گذشته و امسال به اتهام فساد مالی دستگیر و زندانی شدند. علاوه بر این حسین فریدون برادر روحانی نیز پس از دستگیری مدیران بانک ملت برای یک دوره کوتاه بازداشت شد. سخنگوی قوه قضائیه ایران ارتباط با شبکه فساد بانکی را دلیل بازداشت فریدون اعلام کرد.

مهدی جهانگیری بردار اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس دولت نیز مهر امسال به اتهام فساد مالی بازداشت شد.

سال سخت نظام بانکی

رئیس جمهوری و مدیران ارشد بانک مرکزی جمهوری اسلامی در حالی وضعیت نظام بانکی را خوب توصیف کردند که پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس از توقف بخشی از فعالیت‌های نظام بانکی خبر داده و اعلام کرده بود که نظام بانکی بدون استقراض از بانک مرکزی امکان فعالیت ندارد.

گزارش صورت مالی بانک‌ها در سال گذشته نیز بیانگر زیان انباشته حداقل هشت بانک دولتی و خصوصی است و میزان مطالبات معوق بانکی و به ویژه بدهی دولت به بانک‌ها افزایش یافته است.

حیدر مستخدمین حسینی مدرس دانشگاه و معاون پارلمانی پیشین وزارت اقتصاد این وضعیت را «نگران‌کننده» خوانده و گفته است که وضعیت بانک‌ها از آنچه که بود متزلزل‌تر شده و شرایط سخت و بدتری برای سال آینده در انتظار بانک‌ها است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارگر

    دوست گرامی جناب کوروش, در کمال احترام از این همه کلیشه گویی خسته نمی شوید؟ ۴۰ ساله که هی بدون انقطاع اعلام میشه "پایان نزدیک است", "پایان نزدیک است." کلی گویی هم حدی دارد. اولندش: این تظاهرات سراسری دو ماه پیش تازه اولین و مقدماتی ترین خیزش مردمی بود برای سرنگونی رژیم. جنبش مردم در ایران حتی در سطح ماقبل, ماقبل "موقعیت انقلابی" هم نیست چه برسه به "پایان". هم رژیم تا دندان مسلح و آمادهء کشتارهای کلان, هم جنبش های مردمی کماکان متفرق و عدم وجود یک پلاتفرم سراسری متحد کننده. دوما: فرض محال که محال نیست. گیریم یک معجزهء غیبی شد و همین فردا, پس فردا کل رژیم ساقط و سرنگون شد. این میشه تازه اول کار و رسیدگی به بدبختی ها, آسیب شناسی ها و مشکلات غول آسایی که در این چهار دهه در کشور انباشت شده. از اقتصاد ورشکسته, تا محیط زیست (تقریبا به طور کامل) در حال نابودی, تا آسیب شناسی های اجتماعی که حداقل دهه ها طول میکشه تا رفع شود, تا اوضاع شیر تو شیر منطقه,... شاید بد نباشه که بعد از ۴۰ سال, یه کم هم دست از این همه کلی گویی و کلیشه بافی برداریم و با دقت (تحلیل مشخص از اوضاع مشخص) با مسائل پیچیده ای که روبرو هستیم برخورد کنیم. وضعیت کشورِ ایرانِ پس از جمهوری ننگین اسلامی, ساده تر و سهل تر نخواهد بود که هیچ, یک نظام دموکراتیک, مردم سالار, جوابگو به خواسته های مردم با مشکلات عدیدهء بسیار پیچیده و غامضی روبرو خواهد بود که بهتر است برای آن آماده باشیم. به قول عوام الناس "این تازه اول بسم الله ست!" شاد باشید.

  • کورش

    پایان نزدیک است.

  • bijan

    دولتیان که حقایق را نمی گویند چرا که ورشکستگی تنها یک بانک دولتی بحرانی بزرگ ایجاد می کند . اگر مردم هنوز در بانک ها سپرده دارند چون چاره ندارند . تخمین زده میشود که 100میلیا رد دلار در سال در آمد ارزی ناشی از صادرات و 80 میلیارد واردات است . تفاوت 20 میلیارد همان خروج ارز های غیر قابل برگشت است ( برای خرید املاک در خارج و سایر مصارف ایرانی ها ) سیاست ثابت نگه داشتن ارز برای کنترل مصنوعی تورم و پرداخت سود بانکی بالا از یک سو و بی ثباتی سیاسی عامل مهم خروج ارز در تمام دوران ها بوده . تغییرات ناگهانی قیمت ارز در بازار که به دفعات اتفاق افتاد ه ناشی از تحمیل واقعیت های اقتصادی است در مقابل تصمیمات غلط دولت .

  • تیشک

    قصد دارند روحانی را زمین گیر کنند تا در صورت مرگ خامنه ای نتواند کمر راست کند و ادعای رهبری کند. روحانی ضعیف و مقروض برای برادران قاچاقچی سپاه کمتر خطرناک است. هردوی اینها، اما، برای مردم خطرناکند. هرچه ضعیفتر باشند مردم قادر خواهند بود به مطالبات خود دست یابند.