ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی به لودریان: اگر برجام را به هم بزنید پشیمان می‌شوید

حجم روابط تجاری فرانسه با ایران بعد از برجام ۲۳۵ درصد افزایش یافته. فرانسه از یک سو خواهان حفظ برجام است، از سوی دیگر در پی اعمال نفوذ از طریق تهران بر دمشق.

عصر دوشنبه ۵ مارس/ ۱۴ اسفند ژان لودریان، وزیر خارجه فرانسه به دیدار حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی رفت. حجم روابط تجاری فرانسه با ایران بعد از برجام ۲۳۵ درصد افزایش یافته است. فرانسه برای حفظ منافعش در سوریه بیش از هر زمانی دیگری به ایران نیاز دارد. روحانی به لودریان وعده داد که جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری ها با فرانسه قائل نیست، اما یک شرط دارد: حفظ توافق هسته‌ای بدون مکمل‌هایی درباره محدویت برنامه موشکی ایران و میزان نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه.

عصر دوشنبه ۵ مارس/ ۱۴ اسفند: دیدار و گفت‌وگوی حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی با ژان لودریان وزیر خارجه فرانسه

به گزارش رسانه‌های داخلی حسن روحانی در دیدار با ژان لودریان از یکسو بر ضرورت تداوم همکاری‌های پاریس – تهران تأکید کرد، از سوی دیگر توافق هسته‌ای را محک استحکام این روابط جلوه داد:

«پابرجا ماندن برجام به دنیا ثابت می‌کند که مذاکره و دیپلماسی بهترین گزینه برای حل مشکلات بوده و برهم خوردن آن به معنای این است که مذاکرات سیاسی اتلاف وقت است.»

سفر لودریان به تهران و مکمل‌های برجام وزیر خارجه فرانسه در آستانه سه رویداد مهم به تهران سفر کرده: آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین است گزارش سه ماهه یوکیا آمانو درباره پایبندی ایران به برجام رل بررسی می‌کند.این آخرین جلسه شورای حکام آژانس پیش از فرارسیدن مهلت تعیین شده از سوی ترامپ برای افزودن مکمل‌هایی به برجام است. ۱۵ مارس در برلین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا درباره «بند غروب» توافق هسته‌ای مذاکره می‌کنند. قرار است محدودیت برنامه هسته‌ای ایران دائمی شود. علاوه بر این سه قدرت بزرگ اروپایی با تهران مذاکراتی را درباره نقش ایران در خاورمیانه آغاز کرده‌اند. دور بعدی این مذاکرات در ماه مارس (اسفند/ فروردین) سال جاری در ایتالیا آغاز می‌شود. این مذاکرات به درخواست رئیس جمهور آمریکا و در پاسخ به نارضایتی او از توافق هسته‌ای انجام می‌گردد. هدف از این مذاکرات، محدود کردن نفوذ و مداخلات ایران در چهار پایتخت عربی است: صنعا، بغداد، دمشق و بیروت. نظارت بر تأسیسات موشکی ایران هم در دستور کار قرار گرفته. حمایت ایران از حزب‌الله لبنان هم یکی از موضوعات این گفت‌وگوهاست. محمد جواد ظریف در گفت‌وگویی که روزنامه اعتماد دوشنبه ۱۴ اسفند همزمان با ورود لودریان به تهران منتشر کرده، گفته است: «اروپایی‌ها در برخی موارد به دلیل سیاست‌های آمریکا نتوانستند تعهدهای برجامی خود را به ویژه در حوزه روابط بانکی اجرا کنند»، بنابراین «در شرایطی نیستند» که برای ایران که «برجام را به طور کامل اجرا کرده شرط و شروط بگذارند». به گفته ظریف، «اروپایی‌ها راه بسیار بی‌فایده‌ای را [برای جلب رضایت رئیس جمهور آمریکا] آغاز کرده‌اند.» یک ماه پیش از به سر آمدن مهلت تعلیق تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، امانوئل مکرون، به دعوت ترامپ به واشنگتن می‌رود. او نخستین مهمان رسمی ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش است. کاخ سفید اعلام کرده که رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره برجام نیز با هم گفت‌وگو می‌کنند. سفر لودریان زمینه‌ساز سفر احتمالی مکرون به تهران برای دیدار با خامنه اى قبل از سفر رئیس جمهور فرانسه به آمریکاست.

روحانی توافق هسته‌ای را پیش‌شرط همکاری‌های تهران با پاریس در خاورمیانه خواند و گفت:

«بر هم خوردن توافق هسته‌ای نقطه پشیمانی همگان خواهد بود و البته ما برای هرگونه شرایطی که مد نظرمان نباشد، آماده خواهیم بود.»

لودریان اعلام کرده بود که هدفش از سفر به تهران، «نجات توافق هسته‌ای» ضمن گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران است. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در آستانه سفرش به آمریکا و دیدار و گفت‌و گو با ترامپ اعلام کرده که بدون نظارت بر برنامه موشکی ایران و گفت‌وگو درباره نفوذ ایران در خاورمیانه هیچ ضمانتی برای حفظ توافق هسته‌ای وجود ندارد.

روحانی یک روز پیش از سفر لودریان به تهران در یک گفت‌وگوی تلفنی با مکرون با صراحت گفته بود که ایران درباره سلاح مذاکره نمی‌کند.

لودریان در بدو ورودش به تهران، ابتدا با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. شمخانی از پایبندی طرفین به توافق هسته‌ای پشتیبانی کرد و در همین حال با انتقاد از اروپا گفت: «سیاست اروپا در امتیازدهی به آمریکا برای باقی نگه داشتن این کشور در برجام نادرست و به معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر بازی روانی ترامپ است.»

محمد جواد ظریف هم در گفت‌وگویی که روزنامه اعتماد دوشنبه ۱۴ اسفند همزمان با ورود لودریان به تهران منتشر کرده، گفته است: «اروپایی‌ها در برخی موارد به دلیل سیاست‌های آمریکا نتوانستند تعهدهای برجامی خود را به ویژه در حوزه روابط بانکی اجرا کنند»، بنابراین «در شرایطی نیستند» که برای ایران که «برجام را به طور کامل اجرا کرده شرط و شروط بگذارند.»

الیزه می‌گوید مکرون در گفت‌وگوی تلفنی با روحانی، از رئیس جمهوری اسلامی خواسته است برای توقف حملات به غوطه شرقی دمشق را تحت فشار قرار دهد.

روحانی در دیدار و گفت‌وگو با لودریان اعلام کرد که برای کمک به مردم سوریه هیچ راهی جز تقویت دولت مرکزی در دمشق [حفظ اسد] وجود ندارد.

منتقدان بر دولت فرانسه خرده می‌گیرند که در زمان ریاست جمهوری فرانسوا اولاند با غفلت از سوریه، سبب از بین رفتن نفوذ فرانسه در سوریه شده است. لودریان ابتدا به ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی بین تهران و پاریس اشاره کرد که پیش شرط آن حفظ توافق هسته‌ای‌ست و سپس اظهار امیدواری کرد که ایران و فرانسه به اتفاق از وقوع فجایع بیشتر در خاورمیانه جلوگیری کنند.

رسانه‌های نردیک به سپاه، طرز نشستن لودریان در حضور روحانی را حمل بر بی‌ادبی او کرده بودند.

لودریان بعدازظهر دوشنبه در موزه ملی ایران، نمایشگاه «موزه لوور در تهران – گنجینه مجموعه‌های ملی فرانسه» را به‌شکل رسمی افتتاح کرد. این نخستین سفر ژان ایو لودریان به‌عنوان وزیر خارجه فرانسه به تهران است. ژان مارک آیرو و لوران فابیوس، دو وزیر خارجه پیشین فرانسه پس از توافق هسته‌ای سه بار به ایران سفر کرده بودند.

لودریان در سفر به ایران همچنین قرار است زمینه‌ سفر امانوئل مکرون به ایران را فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    پشیمانی داریم تا پشیمانی! یک طرف پشیمان می شود چون دیگر سود نمی برد. و طرف دیگر پشیمان می شود چون با خاک یکسان می شود. آقای روحانی! پشیمانی ما از جنس نیستی است، می فهمی؟

  • Neda

    اين دختر شجاع بابلي به ماموران گشت ارشاد مي گه برو بابا , من سوار ون شما نمي شم. ***

  • Farid

    روحانی گفت‌وگو با وزیر امور خارجه فرانسه در عصر دوشنبه (۱۴ اسفند/۵ مارس) گفت: «هیچ راهی جز تقویت دولت مرکزی در دمشق برای حل بحران سوریه وجود ندارد!!» روحانی در زمینه توافق اتمی نیز تاکید کرد که ایران "آغازگر نقض برجام" نخواهد بود!!. - ظاهرا وی موشک پرانی حکومت اسلامی و پرتاب بشکه باروت و بمب شیمیایی از طرف اسد را نادیده میگیرد ؟!