ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۰۰ هزار فارغ‌التحصیل دکترا در ایران بیکار هستند

جمعیت بیکاران مطلق در ایران ۳ میلیون و ۲۲۶ هزار تن اعلام شده و شمار فارغ‌التحصیلان بیکار افزایش یافته .اسحاق جهانگیری می‌گوید دولت روحانی به طور میانیگین ۴۸۰ هزار شغل در سال ایجاد کرده.

جمعیت بیکاران مطلق در ایران ۳ میلیون و ۲۲۶ هزار تن اعلام شده است. ۱۰۰ هزار فارغ التحصیل مقطع دکترا هم بیکار‌ند.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در ایران روز به روز افزایش می‌یابد. عکس- آرشیو

امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۵ اسفند گفت شمار شاغلان ایران در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۶ درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران چندی پیش نرخ بیکاری ۹ ماه نخست امسال را ۱۱.۹ درصد اعلام کرده بود که بیانگر کاهش سه دهم درصدی به نسبت فصل تابستان است.

این گزارش اما نشان می‌داد که جمعیت بیکاران ایران در پایان ۹ ماه نخست امسال به نسبت فصل تابستان حدود ۴۰۰ هزار تن بیشتر شده است.

محمدباقر نوبخت سخنگوی هیئت دولت جمهوری اسلامی صبح امروز افزایش شمار بیکاران را کذب و فضاسازی رسانه‌های رقیب علیه دولت خواند و تهدید کرد که دولت می‌تواند از این رسانه‌ها شکایت کند.

به فاصله کوتاهی پس از این واکنش، اسحاق جهانگیری نیز میانگین مشاغل ایجاد شده در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی را ۴۸۰ هزار شغل در سال اعلام کرد.

پیش از این حسن روحانی شمار مشاغل ایجاد شده در یک سال گذشته را بیش از یک میلیون اعلام کرده بود.

مقام‌های دولتی می‌گویند که به‌رغم تداوم رکود صنایع تولیدی، توانسته‌اند با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از شمار بیکاران بکاهند.

مسعود شفیعی که از او به عنوان «رئیس جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه» نام برده می‌شود،اما از افزایش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان خبر داده و شمار فارغ التحصیلان مقطع دکترا در ایران را ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.

او گفته است که وزارت علوم باید از رشد دانشجویان مقطع دکترا جلوگیری کند.

پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در باره ورود ۵ میلیون فارغ التحصیل دانشگاه‌ها به بازار کار طی سال‌های آینده هشدار داده بود.

براساس اعلام وزارت علوم جمهوری اسلامی نرخ بیکاری فارع‌التحصیلان دانشگاهی نزدیک به ۱۹ درصد است. این شاخص برای زنان نزدیک به دو برابر نرخ بیکاری مردان فارغ‌التحصیل برآورد می‌شود.

فعالان بازار کار با این حال نرخ بیکاری اعلام شده توسط مرکز آمار را «غیرواقعی» می‌دانند. این مرکز تمامی افرادی را که در هفته آمارگیری از نیروی کار تنها یک ساعت کار کرده‌اند، کارآموزان، سربازان و کارکنان مشاغل خانگی را شاغل می‌شمارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابکان

    ولی حکومت بعثی سوریه از پول ایران همه چیز دارد. تازگی خامنه ای گفته که در سوریه حوزه علمیه درست میکند ! در عراق و غزه و جنوب لبنان و جاهای دیگر تا بخواهید سرمایه گذاشتند. نهادها و بنیادهای آخوندی هم مشغول ریخت و پاش هستند. ملت باید بدبخت باشد تا نتواند شورش کند ! البته خیال کردند !

  • نرمش

    اما این مدرک داران، ثمره مدرک فروشی و مدرگ گرایی و تجرات مدرک دانشگاه ازاد و پولکی های دیگر است. آن سالها که حتی دیپلمه ها در فیلم سریال مشخره می رکدند و هر مقام مسمئولی یا عنوان اخوندی داشت و یا دکترا و مهندس و به مردم القا می رکدند تنها راه کسب منزلت اجتماعی و پست و مقام داشتن مدرک دانشگاهی است! و هنوز هم این افت است! آن روزی که فلان مسئول اموزش در رایو می گفت (30سال پیش) به نفع دولت است بچه ها در دبیرستان و دانشگاه باشند برای دولت ساختن دبیرستان دانشگاه به صرفه و کم هزنیه تر از درست کردن اشتغال است. یکی از همین مسئولان مسئولیت گریز نجفی شهردرا تهران است!

  • نرمش

    فقط مشکل نقدینگی؟! کارخانه راس مرایه دار می سازد. مواد اولیه رخیده و کالا تولدی کرده و می فورشد و پولش می یگرد. این وسط چه اتفاقی افتاده که نقدینگی ندارد کارخانه؟! مگر کراخانه کالاهایش مجانی داده به مردم و نسیه و پولش ندادند؟! تا بیایید پشت پرده مافیاها و فساد مالی این شرکت ها بدانیدف مثل من عمرتان تمام یموشد. در ایارن کراخانه داری دست کمی از بنک داری و تیمچه و بزارچی نیست. استثمارگر کارگران و گران فروشی و کم فورشی و احتکار. مسئله ان یک سوم پول نفت مردم است توی صندق توسعه که هر رانتخورای برایش نقشه کشیده! ان یک سوم پول مردم نقدا به مردم بدهند، بعلاوه آن 140 میلیارد ذخیره ارزی از پول نفت مردم به صورت یارانه و یا سهام مولد، آن وقت مردم می روند کالاهای باکیفیت ایشان !

  • bijan

    ایران کشوری است واردات محور بودجه کشور از عایدات فروش نفت و گاز و مشتقات آن تامین میشود هر زما ن این عایدی خدا داده قطع شود فقر و فلاکت آشکار تر میگردد . کشوری که تولید محور نیست به این همه دکتر و کارشناس چه نیازی دارد ؟!این هاباید مانند بقیه بروند دکان داری ویا مسافرکشی بکنند که تنها کار ی است که به خاطر غیر صنعتی بودن کشور رایج است ! انبوه دکان و مغازه به نسبت جمعیت کشور نشان از توسعه نیافتگی و گسترش بخش واسطه گری به جای تولیدی است . این وضعیت تا کی می تواند ادامه پیدا کند؟!

  • Farid

    دلیلی برای رشد بوده؟ مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی تهیه کرده که نشان می‌دهد در واحدهای شهرکهای صنعتی، تقریباً از 3هزار واحد تعطیل شده 2هزار و 900 عدد آنها فقط مشکل نقدینگی دارند، یعنی سرمایه در گردش ندارد. بازار سرمایه ما اصولاً بازار بسیار ناتوان است، آن هم به‌دلیل دولتی بودنش است. بازار سرمایه تنها نزدیک به 8درصد (سرمایه مورد نیاز واحدهای صنعتی را) تهیه می‌کند که نزدیک به 90درصد آن از سیستم بانکی است»!!!.... کسی در کشور امنیتی میلیتاری بی ضابطه و قانون و بی برنامه سرمایه گذاری نمیکند.....

  • nader

    اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی روز سه‌شنبه 15اسفند نسبت به قیام ایران ابراز نگرانی کرد و گفت:‌ در اتفاقات دی ماه 96... آنچه ما را باید نگران ‌کند نفرت، خشم و کینه مردم نسبت به مسئولان و نظام است، بنابراین نباید اجازه دهیم اعتراض مردم به نفرت و خشم تبدیل شود. وی همچنین اعتراف کرد: فساد در کشور زیاد است و فساد سیستمی وجود دارد.