ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل سازمان ملل خواستار دسترسی مردم غوطه شرقی به کمک‌های انسانی شد

رنج مردم در غوطه شرقی پایان نمی‌گیرد. رهبری سوریه به قطعنامه سازمان ملل که از سوی روسیه نیز حمایت شده، توجه چندانی نمی‌کند، اکنون آنتونیو گوترش از اسد خواسته آتش‌بس را رعایت کند.

با توجه به وضعیت وخیم غیرنظامیان در غوطه شرقی سوریه، دبیرکل سازمان ملل، از تمام طرف‌های درگیری خواستار دسترسی امن مردم این منطقه به کمک‌های بشردوستانه شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد که وضعیت غوطه شرقی او را بسیار نگران کرده است. او از تمام طرف‌های درگیری خواست تا به آتش‌بس تصویب‌شده در شورای امنیت سازمان ملل پایبند بمانند.

به‌رغم تصویب آتش‌بس ۳۰ روزه در شورای امنیت، در غوطه شرقی و دیگر مناطق سوریه نبردها بدون وقفه ادامه دارد. نخستین توزیع کمک‌های انسانی در غوطه شرقی از زمان شروع جدید درگیری‌ها در این منطقه به‌دلیل حملات تازه باید متوقف شوند.

قطع‌نامه آتش‌بس ۳۰ روزه در شورای امنیت به ابتکار کویت و سوئد تهیه شد اما با مخالفت روسیه بارها به تعویق افتاد. این قطع‌نامه شنبه‌شب با رأی موافق همه ۱۵ عضو به تصویب رسید.

این آتش‌بس یک‌ماهه امکان دسترسی امدادگران به غوطه‌ شرقی، ارسال کمک‌های غذایی و دارویی و تخلیه بیماران و مجروحان را فراهم می‌آورد.

از غوطه شرقی چه باقی مانده است؟ غوطه شرقی، واقع در ریف دمشق، منطقه‌ای متشکل از مزارع و روستاهاست که از سال ۲۰۱۲ در کنترل شورشیان مخالف اسد است. به عنوان یکی از واپسین پایگاه‌های مخالف اسد، این منطقه با جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر، از سال ۲۰۱۳ تحت محاصره نیروهای دولت سوریه قرار دارد. از ۱۸ فوریه ۲۰۱۸، ارتش سوریه دور تازه‌ای از حملات هوایی و زمینی را به این منطقه آغاز کرده است. ۶۵۰ نفر در این مدت کشته شده‌اند. بمباران غوطه شرقی در شرایطی ادامه دارد که بیشتر ساختمانهای بخش غربی این منطقه تا ماه دسامبر و قبل از بمباران ماه‌های ژانویه و فوریه ویران شده بودند. بنا به تحلیل‌ سازمان ملل، در مناطق پرجمعیت بخش‌های غربی غوطه شرقی تا ماه دسامبر، ۳۸۵۳ ساختمان کاملاً ویران و ۵۱۴۱ ساختمان به شدت تخریب شده‌اند، و ۳۵۴۷ ساختمان آسیب و خسارت دیده‌اند. ساکنان غوطه شرقی مایحتاج و مواد غذایی و دارویی کافی در اختیار ندارند. قیمت نان در غوطه ۲۲ برابر قیمت سراسری آن در سوریه است، و نزدیک به ۱۲ درصد کودکان زیر ۵ سال دچار سوء‌تغذیه شده‌اند که بالاترین رقم در سوریه از زمان آغاز جنگ است. زیرساخت‌های اصلی شهری همچون برج آب در منطقه حرسنا و ساختمانهای عمومی مثل بیمارستانها و مدارس نیز در غوطه در اثر بمباران ویران شده‌اند. و هم‌اکنون هزاران خانواده در غوطه شرقی، بدون آب در پناهگاه‌های زیر زمینی به سر می‌برند.

آنتونیو گوترش دوشنبه ۲۶ فوریه / ۷ اسفند نیز از طرف‌های درگیری در غوطه شرقی خواسته بود تا آتش‌بس ۳۰ روزه را که شورای امنیت تصویب کرد به‌اجرا بگذارند. او گفته بود: «غوطه شرقی نمی‌تواند در انتظار بماند. وقت آن رسیده است که به این جهنم روی زمین پایان دهیم.»

شورای امنیت می‌خواهد شامگاه امروز چهارشنبه ۷ مارس / ۱۶ اسفند پشت درهای بسته بار دیگر درباره درگیری‌های غوطه شرقی جلسه تشکیل دهد. این نشست به‌دعوت فرانسه و بریتانیا برگزار می‌شود.

« جنایات علیه بشریت»

روز چهارشنبه همچنین قرار است که در ژنو زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، درباره بدترین موارد نقض حقوق بشر در جهان گزارش دهد. او در گزارش سالانه خود از جمله به سوریه نیز خواهد پرداخت.

زید رعد حسین هفته گذشته گفته بود که حملات به غیرنظامیان در غوطه شرقی «احتمالاً جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت محسوب می‌شود».

اتحادیه اروپا نیز محاصره غوطه شرقی توسط نیروهای دولتی سوریه را اقدامی نزدیک به جنایات جنگی ارزیابی کرد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کریستوس استیلیانیدس، کمیسر کمک‌های بشردوستانه و حفاظت از بحران اتحادیه اروپا اعلام کردند که محاصره یک ساله غوطه شرقی برای گرسنگی دادن به مردم و بمباران خودسرانه غیرنظامیان می‌تواند به جنایات جنگی منجر شود. آن‌ها گفتند: «مسئولان چنین اقداماتی به اعمال خود پاسخگو خواهند بود.»

کاروان کمک‌های انسانی؛ آغازی کوچک

دوشنبه ۵ مارس / ۱۴ اسفند نخستین کاروان کمک‌های انسانی از آغاز نبردهای جدید در غوطه شرقی به این منطقه واقع در شرق دمشق رسید.

دفتر هماهنگی کمک‌های انسانی سازمان ملل اما اعلام کرد که تخلیه کامیون‌های کاروان «به‌دلیل افزایش خشونت‌ها و ناامنی» متوقف شد.

به‌گفته این دفتر سازمان ملل در حالی‌که مواد غذایی و دارویی برای ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر توزیع می‌شد، حملات هوایی و تیراندازی‌ها ساعت‌ها ادامه داشت و به همین دلیل پس از ۹ ساعت امدادرسان مجبور به ترک منطقه تحت محاصره شدند و ۱۴ کامیون از ۴۶ کامیون کاروان به‌طور کامل تخلیه نشدند.

سازمان ملل قصد دارد روز پنج‌شنبه (فردا) کمک‌های تازه‌ای را به غوطه شرقی ارسال کند. لیندا تام، سخنگوی دفتر هماهنگی کمک‌های انسانی سازمان ملل روز گذشته، سه‌شنبه ۶ مارس / ۱۵ اسفند گفت سازمان ملل و دیگر سازمان‌های شریک آماده‌اند همین‌که اوضاع آرام شد به ارسال کمک‌ها اقدام کنند. او تأکید کرد که برای اعزام کاروان دیگر ضمانت رژیم سوریه باید داده شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.