ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ذوالنور: بدون عذرخواهی محصوران رفع حصر ممکن نیست

انتظار می‌رفت که تا پایان سال پرونده حصر بسته شود. رئیس فراکسیون روحانیت سه راه را پیشنهاد داده: تداوم حصر، عذرخواهی محصوران یا محاکمه آنان که برابر است با اعدام.

محمد خاتمی، رئیس اسبق جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به «نارضایتی عمیق در جامعه» از حاکمیت خواسته که اشتباهات خود را بپذیرد و در پی یک گفت‌وگوی ملی باشد. رفع حصر از محصوران به عنوان «دلسوزان نظام و انقلاب» یکی از شرط‌های اصلاح‌طلبان برای گفت‌وگوی مورد نظر خاتمی‌ است. مجتبی ذوالنور، رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی اما سه راهکار را پیشنهاد داده: تداوم حصر، عذرخواهی محصوران یا محاکمه آنان که به گفته او برابر است با اعدام.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی. آیا حصر محصوران به پایان می‌رسد؟

محمد خاتمی یکشنبه ۱۳ اسفند در دیدار و گفت‌وگو با اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ضرورت «گفت‌وگوی ملی» را با توجه به نارضایتی عمیق در جامعه یک بار دیگر یادآوری کرده. رئیس دولت اصلاحات بر اساس متنی که از این دیدار چهارشنبه ۱۶ اسفند در سایت خاتمی منتشر شده گفته است جریان‌هایی که مورد اعتراض و تعرض‌اند باید اشکالات خود را ببینند و بپذیرند. حاکمیت هم باید بپذیرد که رویکردها و عملکردهای اشتباه داشته است: باید به نجات ملی و نجات جمهوری اسلامی اندیشید.

پیش از این علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ۲۸ بهمن اظهار امیدواری کرده بود که تا پایان سال جاری از رهبران اعتراضات ۸۸ رفع حصر شود. مجتبی ذوالنور در گفت‌وگویی که خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با او انجام داده، سه راه را در پرونده حصر پیشنهاد داده:

 «به‌طور کلی سه راه برای حل موضوع حصر وجود دارد. اول اینکه این افراد آزاد شوند. دوم این است که نظام این افراد را محاکمه کند که در اینصورت کمتر از اعدام در انتظارشان نخواهد بود. چون رسانه‌های دنیا در اختیار ما نیست، بیگانگان نهایت حمایت را از آن کرده و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در چنین فضای نابرابری که در فضای مجازی داریم، قاتل را جای قربانی خواهند نشاند. بنابر این نظام که تدبیر و عقل دارد و در بین دو شرایط، شرایطی را انتخاب می‌کند که ضرری کمتر برای مردم به همراه داشته باشد. همین است که در حصر هستند و حصر این افراد نیز با نظر شورای‌عالی امنیت ملی است. سومین راه این است که این‌ها بیایند در پیشگاه مردم عذرخواهی کنند و در مسیر جبران حرکت کنند.»

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی اواخر آبان سال جاری اعلام کرده بود که سه نفر از جمله مجتبی ذوالنور به دیدار پدرش رفته‌اند. ذوالنور در گفت‌وگو با ایلنا تلویحاً دیدار با کروبی را تأیید می‌کند:

« من با آقای کروبی صحبت کردم. آقای کروبی می‌گوید من نمی‌گویم در انتخابات تقلب شده است. بلکه به مقدمات آن اعتراض دارم. می‌گویم چرا احمدی‌نژاد که در این قد و قواره نبود، از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شد.»

رئیس فراکسیون روحانیت می‌گوید فصل‌الخطاب در انتخابات شورای نگهبان است.

«فصل‌الخطاب قانون و مجاری قانونی است. عرض کردم، منتقد احمدی‌نژادم اما نمی‌شود که بگویید چرا در قد و قواره ریاست‌جمهوری نیست. چون احمدی‌نژاد قدش کوتاه بوده، چون لباسش چروک است، چون اصلاح نکرده، نباید تأییدش می‌کردند؟»

ذوالنور در همان حال پیشنهاد می‌دهد که از این پس شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را با توجه به سلامت روانی آن‌ها تأئید کند. بعد از انتقادات محمود احمدی‌نژاد از قوه قضائیه و مهندسی انتخابات توسط شورای نگهبان برخی از مقامات قضائی جمهوری اسلامی او را یک لات از چشم افتاده که از اختلال روانی رنج می‌برد جلوه داده بودند.

ذوالنور می‌گوید احمدی‌نژاد «یک ضد انقلاب تمام عیار» است و با این‌حال عضویت او در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان «نماینده اپوزیسیون» خلاف قانون نیست.

پیش از این برخی از اصول‌گرایان احمدی‌نژاد را به هرج و مرج‌خواهی متهم کرده و از برخورد «مدبرانه» نظام با او خبر داده بودند. پرونده دیگری روی پرونده حصر، این‌بار بر مبنای اختلال روانی.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    مردم ایران عذر میخواهند که در ایران با همه حکومتهای بی لیاقتش در طول تاریخ بدنیا آمده اند و همیشه بایدحسرت یک جو آزادی فردی یا سیاسی و یا حکومت قانون و برابری در برابر آن را با خود بگور ببرند. حکومتهایی که با ثروتهای بیکران اکثریت مردمش به نان شب محتاج اند . کشوری که هنوز که هنوز است پس از چند هزار سال تمدن انسانی در دنیا حقوق اولیه بشر برسمیت شناخته نشده و نمیشود!؟

  • پرویز حاتمی

    حکومتیون جمهوری اسلامی نمیفهمند که آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد اگر هنوز به اسلامشان معتقد مانده باشند، بر اساس گذشته سیاهشان که خودشان حالا بخوبی بآن واقف شده اند ، میدانند که تنها دلیلی که بآنها اجازه میدهد در دادگاه عدل الهی حرفی برای دفاع از خود داشته باشند همین زیر بار نرفتن در مورد تقلب در انتخابات ۱۳۸۸ است و بس.