ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس دولت اصلاحات: نارضایتی عمیقی در جامعه وجود دارد

محمد خاتمی در دیدار با گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به نارضایتی عمیق در جامعه، خواهان یک گفت‌وگوی ملی شده است.

گروهی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶ با محمد خاتمی، رئیس اسبق جمهوری اسلامی دیدار و گفت وگو کردند. در این دیدار خاتمی با اشاره به «نارضایتی عمیق در جامعه» یک بار دیگر از «حاکمیت» خواسته که اشتباهات خود را بپذیرد و در پی یک گفت‌وگوی ملی باشد.

محمد خاتمی (عکس: آرشیو)

بر اساس گزارشی که از دیدار رئیس دولت اصلاحات با نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۶ اسفند در سایت خاتمی منتشر شده، محمد خاتمی با توجه به اعتراضات سراسری در دی ۹۶ گفته است که نارضایتی عمیقی در جامعه وجود دارد:

 «جوانان، نخبگان، روشنفکران، اندیشمندان، متخصصان، کارگران، زنان همگی ناراضی هستند. بخش قابل توجهی از روحانیت سنتی و اصیل و همچنین اقوام ناراضی‌اند.»

رئیس دولت اصلاحات یک بار دیگر ضرورت آغاز یک گفت‌وگوی ملی را یادآوری کرده است:

«باید نقاط مشترکی پیدا شود که گفت وگو کلید بخورد. جریان‌هایی که مورد اعتراض و تعرض‌اند باید اشکالات خود را ببینند و بپذیرند. حاکمیت هم باید بپذیرد که رویکردها و عملکردهای اشتباه داشته است.»

محمد خاتمی یکی از دلایل نارضایتی‌ها را ناکامی جمهوری اسلامی در برقراری عدالت دانسته، اما در همان حال گفته است که عدالت یک مفهوم اقتصادی ندارد:

«تا جایی دایره خودی‌ها تنگ می‌شود که دیگر کسی در آن نمی‌گنجد جز یک جریان پرمدعا که امکانات دارد و مسئولیت ندارد.»

او همچنین این پرسش را مطرح کرده که جمهوری اسلامی چه معنایی دارد:

«جمهوری اسلامی یعنی چه و آیا ما با گذشت زمان به معیارهای جمهوری نزدیک یا دور شدیم؟»

محمد خاتمی نخستین بار بهمن سال گذشته بحث «آشتی ملی» را مطرح کرده بود. اما علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی اعلام کرد که به نظر او «آشتی ملی» بی‌معناست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جواد حاتمی

    یک سوال ساده از آقای خاتمی همه ما می‌دانیم که رییس‌جمهور در ساختار جمهوری اسلامی قدرت چندانی ندارد که بخواهد بسیاری از تبعیض‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی را حل کند. اما آموزش و پرورش که دست رییس‌جمهوری است. آقای خاتمی که خودش ۸ سال رییس‌جمهور بود چرا برای آموزش زبان مادری که مطالبه اصلی اقوام بوده و هست اقدامی نکرد. اینجاست که می‌فهمیم متاسفانه حتی ایشان هم مثل الباقی اصلاح‌طلبان از دام تفکرات و احساسات پان‌فارسیسمی ناسیونالیستی و پان‌فارسیستی خلاص نشده‌اند.

  • زاگ

    افرادی همانند آقای خاتمی هنوز بدنبال فریب مردم و استمرار این رژیم هستند. پیشنهاد می شود که به توصیه دوستانشان (آقای مخملباف) عمل کنند، دست از فریب بکشند، و روراست به مردم بگویند که این رژیم فریبی بیش نیست.

  • فرهاد

    آقای خاتمی گفته: «تا جایی دایره خودی‌ها تنگ می‌شود که دیگر کسی در آن نمی‌گنجد جز یک جریان پرمدعا که امکانات دارد و مسئولیت ندارد.» آقای خاتمی! مشکل شما؛ اقوام و اعتراض و نارضایتی مردم نیست. مشکل شما این است که شما را از دایره خودی بیرون انداخته اند و دست شما از قدرت کوتاه گشته است. وگرنه از دید شما و امثالهم، حل مشکلات مردم محلی از اعراب ندارد.

  • Nasim

    شرکت پخش رسا، متعلق به شبنم نعمت‌زاده، دختر محمدرضا نعمت‌زاده است که بدهی‌اش به شبکه دارویی کشور بیش از ۳۵۰میلیارد تومان عنوان شده که از این رقم مبلغ ۶۰میلیارد تومان به سرمایه‌گذاری شفا دارو بدهکار است. به گفته یکی از سهامداران شرکت شفادارو، شبنم نعمت‌زاده در مجموع به این شرکت و دو شرکت دیگر بیش از ۳۵۰میلیارد تومان بدهکار است که این بدهی موجب شکایت از او و گشوده شدن پرونده قضایی برای وصول این مطالبات از دختر وزیر سابق شده است. محمدرضا نعمت‌زاده، از نزدیکان حسن روحانی و وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم، از جمله ثروتمندان ایران است که بخش بزرگی از ثروت خود را با تکیه به رانت و دور زدن قوانین کشور به‌دست آورده است؛ در این میان دختران او زینب و شبنم نیز از رانت پدر بی‌بهره نبوده و ثروت کلانی به جیب زده‌اند. در ابتدای آغاز به کار دولت نخست حسن روحانی وبسایت جهان نیوز به نقل از محمدرضا نعمت‌زاده ثروت او را ۹۳۰ میلیارد تومان و درآمد روزانه او را ۳۶میلیون و چهارصد هزارتومان اعلام کرد!!. ضمن اینکه وزیر کابینه روحانی است سرپرستی و مدیریت ده‌ها شرکت در امپراتوری اقتصادی خود را نیز به عهده دارد. نعمت‌زاده از سال ۹۱ به بعد عضو هیئت مدیره ۱۸ شرکت‌ بوده است.

  • sattarbeheshti

    حسن روحانی هنوز هم براین باور است که میتواند با گفتار درمانی های بی معنا مردم را فریب بدهد!. خیر چنین نیست مردم ایران واقعیت هارا در زندگی روزمره خودشان میبینند زندگی ای که هر روز به برزخی دامنه دارتر بدل میشود زندگی ای که فشار آن دارد استخوانهای مردم را خرد میکنید روحانی هنوز متوجه نشده?! که یک شانه تخم مرغ محصول داخلی از شانه ای ۱۲۵۰۰ توامن به ۱۹۰۰۰ اتومان جهش کرده است ?! وهیچ مسئولی هم گوشش بدهکار نیست آری مردم ایران ۴۰ سال بشما بی خردان ودزدان واختلاسگران ورانت خواران فرصت دادند تا صدای مردم را بشنوید حال دریافته اند که صدایشان بگوش شما رسیده است ولی شما عاجز از تحقق مطالبات برحق مردم هستید

  • bijan

    اصلاح طلبان هم در ایجاد این وضعیت مقصرند . اغلبشان دیوانسالاران و بوروکرات های واپس گرا هستند که شناختی از موانع رشد و توسعه ندارند ! این ها هیچ برنامه اقتصادی ندارند و فقط چسبیده اند به موعظه های اخلاقی و این قانون اساسی سراسر اشکال و پر تناقض ! در همان دوران محمد خاتمی با تصمیمات غلط اقتصادی کشور صنعتی نشد چون نرخ ارز بصورت دستوری در مدت 8 سال ثابت ماند و کالای وارداتی باصرفه تر از تولید داخل شد و در نتیجه سرمایه گذاری در بخش تولید با صرفه نبود . ایران هیچ راهی جز صنعتی شدن و کار آفرینی برای غلبه بر مشکلات ندارد. برای اینکار فرصت های زیادی از دست رفت .

  • کارگر

    آیا کشتار کارگران بیگناه و بی دفاع بابک شهر که به دستور خود این "رئیس دولت اصلاحات" انجام گرفت نیز بخشی از این "اشتباهات" می باشد؟ آیا خاتمی اصلا این واقعه را به یاد می آورد؟ آیا این نیز بخشی از "رویکردها و عملکردهای اشتباه" است؟ یا کشتار کارگران به دست "اصلاح طلبان" اشکالی ندارد؟!؟!