ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: حقوق بشر در جهان «بی‌رحمانه» نقض می‌شود

گزارش سالانه سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در جهان نمایانگر تصویر تیره‌ای است: در بیش از ۵۰ کشور، حقوق بشر تهدید و یا بی‌رحمانه نقض می‌شود. کشورهای اتحادیه اروپا نیز مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان گفته است که در بیش از ۵۰ کشور حقوق بشر به‌شکل بی‌رحمانه‌ای تهدید یا نقض شده است. مسئولیت چنین تغییری، سیاستمدارانی هستند که عملکردی پرسش‌برانگیز دارند.

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل چهارشنبه ۷ مارس / ۱۶ اسفند گزارش سالانه درباره وضعیت حقوق بشر در جهان را ارائه کرد.

«جهنم روی زمین»

زید رعد حسین رژیم سوریه را متهم کرد که این کشور را به ویرانه تبدیل کرده و در حال حاضر غوطه شرقی به «جهنم روی زمین» تبدیل شده است. پیش از او آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز جنگ در غوطه شرقی را «جهنم روی زمین» توصیف کرده بود.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از ایجاد «آخرالزمانی» سخن گفت که «توسط افراد درون دولت سوریه اراده‌گرایانه و برنامه‌ریزی‌شده» و «ظاهراً با حمایت کامل برخی از حامیان خارجی خود» به پیش برده شده است. او تأکید کرد که رهبری سوریه باید در برابر دادگاه جنایی بین‌المللی قرار بگیرد.

او همچنین نقض آشکار حقوق بشر در یمن، لیبی، آمریکا و فیلیپین را نیز محکوم کرد. در آمریکا، پناهندگان بازداشت‌شده در مرز مکزیک، از جمله کودکان، در برخی مواقع در شرایط سخت زندانی می‌شوند.

همچنین وضعیت حقوق بشر در ترکیه هر روز بدتر می‌شود. گزارش‌های متعدد و معتبری از بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه در زندان‌ها، سلب مالکیت و بازداشت اعضای خانواده‌هایی که یکی از آن‌ها مظنون است از ترکیه به‌دست آمده است.

فشار بیشتر بر پناهجویان در اروپا

زید رعد حسین در معرفی گزارش سالانه سازمان ملل سیاست پناهجویی اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار داد و تلاش برای ربودن پناهجویان در دریای مدیترانه را مورد سئوال قرار داد.

زید رعد حسین گفت پناهجویان نباید به لیبی بازگردانده شوند، زیرا شکنجه و خشونت در این کشور پناهجویان را تهدید می‌کند. او در این زمینه جریان‌های سیاسی در اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار داد و افزود در هر سه کشور اروپایی دو کشور سیاستمدارانی به پارلمان‌ها راه یافته‌اند که مواضع شدید و افراطی نسبت به مسئله پناهجویی دارند.

او با اشاره به انتخابات اخیر ایتالیا که در آن راست‌ها پیروز شدند گفت: «این بحث که بر نژادپرستی، خارجی‌ستیزی و تحریک به نفرت استوار است، در حال حاضر چنان گسترده شده که در برخی از کشورها به جریان غالب سیاسی تبدیل شده است.»

تا ۴۰ سال حبس برای سقط جنین

سازمان ملل همچنین مجازات سنگین سقط جنین در السالوادور را محکوم کرده است. در این کشور آمریکای میانه از سال ۱۹۹۸ دست‌کم ۱۵۹ زن به دلیل انجام سقط جنین به ۳۰ تا ۴۰ سال زندان محکوم شده‌اند. به‌گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل آن‌ها به قتل متهم شده‌اند. به‌ویژه زنان فقیر در معرض خطر هستند، زیرا نمی‌توانند کمک قانونی برای خود دست و پا کنند. زید رعد حسین در این‌باره گفت: «این حقیقت که بسیاری از مردم در این کشور حتی خواستار صدور مجازات تا ۵۰ سال هستند، به من نشان داد که تا چه حد بشر می‌تواند بی‌رحم باشد.»

او از دولت السالوادور خواست تا اجرای این قوانین را متوقف کند و تمامی مواردی که زنان برای جرایم سقط جنین زندانی شده‌اند را مورد بررسی قرار دهد.

مجازات نسل کشی

به‌گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، سرکوب مسلمانان روهینگیا در میانمار ممكن است نسل‌کشی باشد. زید رعد حسین به‌نقل از قربانیان روهینگیایی از «قتل، تجاوز، شکنجه و بیرون راندن از محل زندگی توسط نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان محلی» در میانمار سخن گفت.

او به گزارش‌هایی اشاره کرد که از پنهان کردن گورهای دسته‌جمعی گفته بودند. به‌گفته او این گزارش‌ها نشان‌دهنده «تلاش عمدی مقام‌های میانمار برای از بین بردن شواهدی از جنایاتی است که ناقض قوانین بین‌المللی است، از جمله جنایات علیه بشریت».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.