ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهربانو امانی: اعتماد کردیم و خانه‌نشین شدیم

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران، در دومین کنگره ملی زنان موفق ایران با موضوع سخنرانی درباره تجربه زیستی با محوریت موانع قانونی گفته امروز ایران از نظر قوانین مربوط به زنان به عقب بازگشته است.

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران، پنجشنبه ۱۷ اسفند در دومین کنگره ملی زنان موفق ایران در دانشگاه شهید بهشتی تهران، درباره تجربه زیستی با محوریت موانع قانونی سخنرانی کرده و گفته امروز ایران از نظر قوانین مربوط به زنان به عقب بازگشته است و اینکه گفته می‌شود ما از نظر اقتصادی با دنیا برابری می‌کنیم، درست نیست چون یک درصد اقتصاد جهان در اختیار زنان است.

امانی گفته: «ما اعتماد کردیم و نتیجه اعتمادمان این شد که خانه‌نشین شدیم. اگرچه باید بدانند که نیمی از سرمایه‌های انسانی کشور، زنان به ویژه دختران دانش آموختگان هستند.»

آمار اشتغال زنان در ایران بسیار پایین است و بین ۱۱ تا ۱۳ درصد اعلام می‌شود. حدود ۷۸ درصد زنان ایرانی، هیچ فعالیت اقتصادی ندارند؛ یعنی بخش بزرگی از جامعه مولد ایرانی، هیچ سهمی در تولید ناخالص ملی ندارد. علاوه بر این ۷۰ درصد از زنان تحصیل کرده بیکار هستند. مشارکت اقتصادى زنان در جامعه ایران به عنوان یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در میان کشورهاى اسلامى و غیر اسلامى شناخته می‌شود. از ۲۷ میلیون زن ایرانی در سن کار،‌ فقط ۳ میلیون نفر کار می‌کنند.

این عضو شورای شهر گفته که در خیلی از روستاها در گذشته شناسنامه زنان در جیب مردان بود که خودشان می‌دانستند باید به چه کسانی رای دهند. البته اکنون وضعیت خیلی بهتر شده است.

او گفته در گذشته به زنان ما را ضعیفه می‌گفتند و اکنون هم در خفا همین است.

امانی گفته: «امروز از نظر قوانین به عقب برگشته‌ایم، اما قوانینی از جمله خروج زنان با اذن همسر، صدور گذرنامه، دغدغه حضانت فرزند برای بانوان، ازدواج پدرخوانده با فرزنده خوانده در مجلس نهم داریم، لذا درخواست دارم راهی که داریم را به خوبی پیش ببریم.»

او همچنین به وجود ۱۵ هزار دختر زیر ۱۵ سال بیوه در کشور  اشاره کرده است.

فرشید یزدانی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان، در ایران اخیرا در مراسم رونمایی پژوهشی با عنوان «خانه روی آب» با اشاره به منتشر نشدن آخرین آمار ازدواج کودکان در ایران گفته بود: «۲۴ درصد ازدواج های ایران مربوط به کودکان است.»

در سال ۹۳ اعلام شد که ۱۵ هزار کودک مطلقه در ایران وجود دارد که ۱۳ هزار نفر از آنها کودکان ۱۵ تا ۱۸ سال و بقیه زیر ۱۵ سال هستند.

براساس ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی عقد دختر قبل از رسیدن به ۱۳ سال تمام و پسر قبل از رسیدن به ۱۵ سال تمام شمسی منوط به اذن (اجازه) ولی به شرط رعایت مصلحت و با تشخیص دادگاه صالح است.

نزدیک به یک سال است که فراکسیون زنان مجلس تلاش می‌کند تسن ازدواج دختران را بالا ببرد اما این تلاش‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

طیبه سیاوشی که از نمایندگان فعال در طرح افزایش سن ازدواج است گفته فراکسیون زنان مجلس می‌خواهد سن ازدواج دختران به ۱۵ و پسران به ۱۸ سال تغییر کند.

قبل از انقلاب اسلامی ایران، سن ازدواج برای دختران ۱۸ و برای پسران ۲۰ سال بود اما پس از انقلاب این قانون در سال ۱۳۶۱ خورشیدی، سن ازدواج دختران ۹ سال و پسران به ۱۵ سال رسید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.